Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mini Paceman: kupé Countryman detailně představeno
14.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+114 foto) Třídveřový Countryman je na světě. Má být „sportovnější”, a tak krom střechy dostalo i nižší podvozek a jen silnější motory.
Žít v symbióze s velkým automobilovým koncernem nemusí mít jen své příjemné stránky. Třeba když se matce zrovna nedaří, je dost pravděpodobné, že půjdete na ránu jako první. Ani doba prosperity ale nemusí automaticky znamenat výhru, což by aktuálně mohlo potvrdit třeba Mini ve vztahu k BMW. V Mnichově si totiž usmysleli, že kromě své největší a bezpochyby nejsledovanější novinky pařížského autosalonu jménem Active Tourer Concept vypustí ve stejném termínu také nový Paceman.
Pravdou je, že nové Mini by asi stejně mnoho povyku nevyvolalo, i kdyby v BMW pár dní s prezentací své první předokolky počkali. Koncept Pacemanu jsme poprvé viděli už v roce 2010, o něco později se objevily patentové snímky potvrzující, že to koncern myslí vážně, a když už i Mini vypustilo své vlastní špionážní fotky s téměř nulovou kamufláží, překvapivé by bylo maximálně oznámení o zastavení projektu.
Aby mělo Mini také svůj malý a vyhřátý kousek mediálního písečku, vypustila značka před pár dny návnadu v podobě pár fotek, které jsme nazvali „oficiálním únikem“, vše ostatní však následuje až dnes a my vám můžeme slíbit, že nebudeme Paceman vedle konceptu BMW odsouvat stranou.
Co říci na úvod? Například to, že snad nikdo nepochybuje, že Mini Paceman má zacíleno na stejnou cílovou skupinu, kterou oslovuje také Evoque. Přestože je Range Rover řazen v nově vznikajícím segmentu luxusních dvoudveřových crossoverů o třídu výš, ve skutečnosti Mini svým rozvorem 2 596 mm zaostává za svým britským sousedem jen o 64 milimetrů. Na délku je ale Paceman znatelně menší, měří 4 109 mm, kdežto Evoque má 4 355 mm. Abychom měli čísla k novince kompletní, máme tady ještě výšku (1 518 mm) a šířku (1 786 mm). Pokud byste náhodou někde jinde narazili na drobátko jiná čísla délky a výšky, je to v pořádku, některé verze se v těchto rozměrech od výchozí motorizace řádově v milimetrech odlišují.
Když už jsme u pohonných jednotek, mohli bychom se zblízka podívat také na ně. Tabulka Mini ukazuje, že základní a nejlevnější One Paceman bude muset chvíli počkat. Místo něj se zatím postaví Cooper vybavený atmosférickou šestnáctistovkou s Valvetronicem, výkonem 122 koní a točivým momentem 160 newtonmetrů. Se šestistupňovým manuálem zvládne sprint na stovku za 10,4 sekundy, automat k tomu potřebuje o 1,1 vteřiny více. Nejvyšší rychlost se podle použité převodovky pohybuje od 184 do 192 km/h a průměrná spotřeba 6,0 až 7,2 litru na 100 km (horší údaje platí v obou případech pro automat).
Mini Cooper S Paceman vyrazí na silnice s dalším známým motorem - čtyřválcem 1,6 turbo se 184 koňmi a točivým momentem 240 newtonmetrů, který v případě potřeby může krátkodobě kulminovat hodnotou 260 Nm. Tato výbava už stačí na akceleraci 0-100 za 7,5 s a maximálku 217 km/h. To v případě, kdy budete žádat manuál, s automatem se čas prodlouží na 7,8 s a vůz zpomalí na 212 km/h. Rozdíl v průměrné spotřebě byste také měli zaznamenat - 6,1 vs. 7,1 l/100 km ve prospěch manuální převodovky.
Dieselové pohonné jednotky jsou rovněž dvě, tady je to ale poněkud komplikovanější. Pokud potřebujete nejsilnější variantu, dostanete pod jménem Cooper SD Paceman dvoulitrový čtyřválec o výkonu 143 koní a 305 newtonmetrů. Opět můžete zvolit buď šestistupňovou manuální převodovku (0-100 za 9,2 s, maximálka 200 km/h a 4,6 l na sto) anebo automat o stejném počtu stupňů (9,4 s, 197 km/h, 5,7 l). Potud je to asi jasné.
Slabší verze Cooper D má 112 koní a 270 newtonmetrů, ale podle volby převodovky záleží, jaký objem je bude produkovat. S manuálem se kombinuje šestnáctistovka, které stačí při zrychlení na stovku 10,8 s, jezdí 187 km/h a v průměru bude podle papíru žádat 4,4 l. Je to poněkud zvláštní, ale při výběru šeststupňového automatu vám Mini dodá dvoulitr, který kvůli měniči zaostane při akceleraci na 100 km/h o čtyři desetiny sekundy, bude pomalejší o 5 km/h a měl by jezdit za 5,6 l/100 km.
Pokud bychom vám chtěli dělat v číslech totální zmatky, stačilo by začít vytahovat hodnoty pro verze s pohonem všech kol, což znamená, že všechny předchozí údaje platily pro předokolky. Snad bude stačit, když upřesníme, že modely ALL4 pracují s elektromagneticky ovládaným středovým diferenciálem rozdělujícím při běžné jízdě výkon mezi nápravami v poměru 50:50 a dostanete jej se všemi jednotkami, kromě nejslabšího benzínového motoru.
Jinak z údajů uvedených v tiskové zprávě, které ještě za něco stojí, bychom mohli zmínit třeba objem zavazadlového prostoru, který se pohybuje od 330 do 1 080 litrů (Countryman nabízí 350 až 1 170 l). Dále tu máme elektrický posilovač řízení, přepracovaný a o 10 mm nižší podvozek oproti pětidveřovému sourozenci i se slibem vylepšené agility, vnucený stop-start pro všechny manuály, osm laků karoserie včetně možnosti nechat si nastříkat střechu do černé nebo bílé a spoustu výbavy standardní a ještě více za příplatek.
České zastoupení výbavové stupně (včetně cen) jistě brzy zveřejní, pokud vás ale detaily zajímají už dnes, stačí předběžně pozorně nahlédnout do ceníku Countrymanu. Navzdory jinému jménu je pořád ten samý vůz, akorát s menším počtem dveří.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Ve srovnání s Countrymanem je linie střechy Pacemanu nižší o 31 mm a podvozek byl snížen o 10 mm
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva