Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů
28.7.2021 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že všechno kolem nás se vrací do normálu, pak vězte, že minimálně v automobilovém světě to zdaleka neplatí. Krok třícípé hvězdy je v podstatě zoufalý, nicméně obtížně vyhnutelný.
Loňský příchod koronaviru zásadním způsobem ovlivnil automobilovou branži, ne ale jen přímo. S uzavírkami továren, showroomů či změnami nálad zákazníků by se výrobci dokázali popasovat, pandemie ale změnilo také jejich chování i podmínky života. Spíše než v kancelářích byla většina lidí doma, což vedlo ke zvýšenému zájmu o mobilní telefony, počítače a další elektroniku. A právě na toto odvětví se začali upínat firmy vyrábějící čipy, u nichž automobilky po oněch odstávkách stornovaly objednávky jak zběsilé.
Právě tato změna v dodavatelském řetězci nakonec působí celé branži mnohem větší problémy než samotný koronavirus. Výroba čipu totiž zabere zhruba 6 měsíců, vystavění nové továrny na ně pak rok až rok a půl. Ani v jednom případě tedy nejde o chvilkovou záležitost, v prvním případě tu navíc máme přetlak objednávek. Co tedy automobilky dnes objednají, bude dodáno prakticky až příští rok. Skutečně tedy není překvapivé, že k odstávkám dochází i letos. Co ale již zarazit může, to je skutečnost, že ony uzavírky jsou ještě četnější a rozsáhlejší než loni.
Není tomu přitom dlouho, co jsme zmínili, že Škoda si letos udělá delší letní prázdniny, a to právě kvůli nedostatku čipů. Nejedná se přitom o první krok tohoto druhu, výroba byla omezována již v květnu i červnu. Skutečně zde tedy máme stěžejní problém, jehož velikost ještě více než mladoboleslavská automobilka demonstruje Mercedes-Benz. Třícípá hvězda totiž rovněž přistupuje k uzavírání montážních linek v ještě větší míře, v příštích dnech nevyrobí prakticky nic.
Němci totiž zastavili veškerou výrobu v továrnách Rastattu a v Brémách, v Sindelfingenu pojede jen pár montážních linek. To jsou veškeré továrny firmy v Německu a nezůstanou osamocené - uzavřena bude také továrna v Maďarsku. Toto opatření se tedy dotkne desetitisíců lidí a byť v tuto chvíli se počítá s týdenním zastavením, stěží bude poslední. Výhled do budoucna totiž není vůbec dobrý a firma počítá s tím, že letos nevyrobí více aut než loni. Původní plány přitom byly úplně jiné.
Nejde nicméně pouze o dvě výše zmíněné značky, krize skutečně zasáhla celou branži. Uchráněna jí není ani Tesla, která momentálně oznámila, že odkládá příchod modelů Cybertruck a Semi na příští rok. Důvodem je „omezená dostupnost bateriových článků a globální výzvy v dodavatelských řetězcích“. Tedy jinými slovy, kalifornské automobilce chybí nejen čipy, ale nakonec i baterie, a to přesto, že je sama vyrábí.
Otázkou nikoliv za milion, ale spíše za mnoho miliard, pak je, kdy se daná situace zlepší. V tomto ohledu je ale dle analytiků světlo na konci tunelu v nedohlednu. Ostatně již i koncern VW Group již varoval, že to nejhorší teprve přijde v druhém pololetí. Nedostatek čipů pak navíc nemá výrobce trápit jen letos, ale i v příštím a možná také v přespříštím roce. Zvláště proto, že většina v Evropě přepíná na elektrifikaci, se kterou je spojena výrazně větší spotřeba aktuálně nejdůležitějšího komponentu světa.
Mercedes kvůli nedostatku čipů zastavil výrobu v Brémách a v Rastattu, třetí továrna v Sindelfilgenu pak bude využita jen z malé části. A je pomalu jisté, že o podobných opatřeních letos ještě uslyšíme. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz, Tesla
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
dnes - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Někteří majitelé najeli s prvním novodobým Moskvičem už přes 100 tisíc km, jak si vede po takovém zápřahu?
28.10.2024 - Nechtěná verze BMW 3 skončila bez náhrady jako propadák, dnes je tajným tipem znalců na výtečné auto za dobré peníze
28.10.2024 - Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 - Snížení platů o 18 procent, desetitisíce propuštěných, nejmíň tři zavřené továrny. Pokus VW uniknout krizi dostává hrozivé rozměry
29.10.2024 - Ford na každém elektromobilu prodělává už 1,27 milionu Kč. Jen letos ho stály 86 miliard, záporná marže přesahuje 150 %
29.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva