Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes X 2018: malý Benz si vyšlápne na Audi A1, vsadí na základy Renaultu Clio
15.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Renault plány na výrobu limuzíny na základech Mercedesu E odložil, naopak Daimler ty své o malé třídě X postavené na páté generaci Clia právě spřádá.
Automobilkám se během poslední dekády podařilo poměrně úspěšně přesvědčit svou bonitní klientelu o tom, že luxus a vysoké cenovky nemusí být přímo úměrné velikosti vozu. Díky tomu se prosadily třeba modely Mini, do nižší střední třídy zamířila kompletní německá trojka a třeba na příkladu A1 či kuriozity jménem Aston Martin Cygnet je vidět, že tuto myšlenku lze posunout až do extrémů. Spojte ji s obsesí Audi, BMW a Mercedesu dělat to, na čem pracují zbylé dvě značky a máme zde auta, o kterých bychom před pár lety ani nesnili.
Velmi konkrétním, ačkoli v tuto chvíli zatím jen plánovaným příkladem, je malý Mercedes, předběžně označovaný německými médii jako třída X, který poslouží jako výplň mezi Smartem a třídou A. Podle AutoBildu dorazí v roce 2018 jako další produkt kooperace koncernů Daimler a Renault-Nissan. Toto rozhodnutí využít cizí platformu vzešlo ze zjištění, že zkrácení podlahové plošiny „Áčka“ anebo naopak prodloužení příštího modelu ForTwo by bylo finančně příliš náročné, a tak si Mercedes vypomůže modulární šasi budoucího Renaultu Clio, nástupce jen nedávno představené čtvrté generace.
Protože má Daimler relativně dost času, pouhé přeznačkování francouzského vozu po vzoru užitkového Mercedesu Citan nepřichází do úvahy. Němci chtějí mít „hvězdu nejen navenek“, ale musí být vidět i uvnitř, takže kromě svébytného designu bude kompletně jinak vypadat rovněž interiér. Aby neutrpěl image značky, je vozu nutné kromě stylu dodat rovněž kvalitu a to nejen od pohledu, ale rovněž technicky. Na Renaultu by tak měly být nezávislé i tří a čtyřválcové pohonné jednotky, ačkoli je možné, že jejich jádro bude s francouzskými agregáty identické.
Dvouspojkové převodovky, elektrický pohon či hybridní technologie nepřichází podle AutoBildu do úvahy, protože jde o příliš drahou techniku. Místo toho se Mercedes soustředí na novou generaci malých přímovstřikových motorů s přeplňováním spalujících benzín nebo naftu, přičemž vrcholem se stanou litrový tříválec a čtyřválcová patnáctistovka.
Zatímco se o blok postará Renault nebo Nissan, vývoj hlav a vstřikování povedou konstruktéři Mercedesu. Důvodů je asi více, tím hlavním je ale fakt, že Němci plánují zcela nový začátek, pokud jde o využití technologie nazvané DiesOtto. Samotný termín naznačuje, že jde o využití principu zážehového a vznětového motoru v jednom, kdy je zapalování benzínu řízeno kompresí a nikoli svíčkami, ačkoli Daimler zřejmě využije obojí - při nízkém zatížení se o zapálení postará jiskra, při vysokém pro změnu vysoký tlak a teplota. V případě, že vás uvedené zajímá detailněji, podívejte se na analogickou technologii HCCI, na které společně pracují Bosch a americký General Motors.
Přestože má být nový čtyřmetrový Mercedes v principu stejný jako pátá generace Renaultu Clio, fakticky tomu tak asi nebude. Němci se patřičnými úpravami karoserie postarají o vyšší torzní tuhost, zlepšený akustický komfort a samozřejmě nepřeberné množství výbavy z větších modelů.
O místě výroby novinky prozatím nebylo rozhodnuto, podle dostupných zdrojů by to však nemělo být Německo. Produkce bude delegována na některou ze stávajících nebo chystaných továren v Asii nebo východní Evropě - favoritem zdejšího regionu by mohlo být Maďarsko, které produkci techniky i některých malých modelů Mercedesu již zajišťuje. Vedení stuttgartského koncernu chce dosáhnout toho, aby třída X nebyla považována za levný vůz, ale zároveň by měla být dostupná. Při plánované roční produkci 100 až 150 aut by zrovna tohle možné nebylo, nicméně ve spojení s Renaultem a Nissan by bylo možné přehoupnout se přes metu milion jednotek, a to by cenu značně snížilo. Podle odhadu německých kolegů by mohl být Mercedes třídy X k mání za částky pod 500 tisíc korun.
O výrobu možné podoby nejmenšího Mercedesu se postaral Theo Chin, jak ale vidíte, moc se nesnažil - jen scvrklým Áčkem nová třída X (nebo obdobný vůz s jiným jménem) zřejmě nebude
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva