Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes v problémech končí se spoustou modelů, žádná řada nemá nic jisté
28.7.2019 | Petr Prokopec
Mercedes se po 10 letech zisků propadl do ztráty a ani vyhlídky na budoucnost nejsou růžové. Nezbývá mu tak než šetřit a odnést to má opravdu hodně modelů.
Mercedes může na první pohled působit jako značka, jíž se problémy vyhýbají. Portfolio automobilky je širší než kdy předtím, navíc jde povětšinou o vozy, o které je na trhu zájem. Třícípá hvězda navíc má co nabídnout i motoristům-nadšencům, kteří již chtějí i něco více než jen být rychlí v přímce. Do toho tu máme dominanci v šampionátu Formule 1.
Druhý pohled na stejnou realitu je ovsem o poznání žalostnější. Na značku se vyvalili kostlivci ze skříně v podobě „cinknutých“ dieselů a jakkoliv automobilka zatím nebyla usvědčena z podvodů, objevení několika řešení, která jsou považována za ilegální, úřadům stačilo. Třícípá hvězda tak musela povolat zpět do servisů statisíce aut, což se projevilo i na hospodářském výsledku za druhé letošní čtvrtletí. Zatímco tedy loni značka touto dobou přepočítávala zisk ve výši 1,7 mld. Eur (cca 43,42 mld. Kč), letos tu máme ztrátu 1,2 mld. Eur (30,65 mld. Kč).
Pro nového šéfa značky Olu Källeniuse rozhodně nejde o dobrou zprávu a varuje před dalšími špatnými i do budoucna. S podobnými vícenáklady není konec a znovu kvůli dieselům a ztrátě jejich pozice na trhu hrozí Mercedesu další pokuty za nadlimitní flotilové emise CO2. To je pro automobilku krizová situace, které se musí přizpůsobit a minimalizovat náklady, což bez škrtů v rozsáhlé nabídce modelů nepůjde. Dosud jsme měli za to, že půjde pouze o pick-up třídy X, podle obvykle dobře informovaného německého magazínu Automobilwoche ale bude redukce mnohem drastičtější.
Informace Němců začínají u otevřené dvojice SLC a SL, kdy na kahánku má hlavně menší model. Toho se loni v Evropě prodalo jen 5 188 kusů, letošní odbyt pak bude ještě nižší. Na hromadné žalozpěvy tedy nedojde, což se nejspíše bude týkat i Mercedesu SL. Ovšem nikoliv proto, že jeho prodeje jsou ještě nižší, ale spíše s ohledem na skutečnost, že značka by i přes propad zájmu nakonec měla s novou generací přijít v roce 2021. V tuto chvíli je ale v plánu jen konec.
Truchlit se nejspíše nebude ani po modelu Citan, o němž spousta z vás ani nebude vědět, že existuje. Malá dodávka je propadák vedle jehož registrací může být i zmiňovaný Mercedes SLC považován za bestseller. Též v tomto případě není těžké věřit, že do jeho další existence nechtějí Němci investovat.
O pick-upu třídy X již řeč byla, mimo něj by pak mohla redukce nabídky zasáhnout i třídy C, E, S a CLS, byť s úplným výpadkem se v jejich případě nepočítá. Nicméně u Céčka, Éčka a eSka mají na kahánku dvoudveřové verze, zejména pak kabriolety, u třídy E se navíc minulostí má stát verze All-Terrain. CLS by pak mělo skoncovat ve své současné podobě zcela a nepřímý nástupce dorazit již jen jako ryzí elektromobil a tedy jako součást rodiny EQ, která má mít do roku 2022 deset členů.
Jak bylo tedy již řečeno, škrty jsou to nemalé a zasáhnout mohou i stále se rozšiřující třídu A. Automobilka do budoucna dále nepočítá ani s ryze benzinovými a dieselovými jednotkami, všechny agregáty chce osadit mild hybridní nebo plug-in hybridní technikou, jak jsme ostatně mnohokrát naznačovali nejen v případě Mercedesu - toto zřejmě s aktuální krizovou situací nemá mnoho co do čině.
Samy nové motory ale v kombinaci se stále širší rodinou elektromobilů znamenají enormní výdaje navíc. Mercedes tak vlastně ani nemá jinou možnost, než teď své portfolio seškrtat a šetřit, kde se dá - pak může doufat v rychlý návrat do ziskových vod, ve kterých se pohyboval předchozích 10 let.
Nová generace Mercedesu SLC velmi již nedorazí...
...skončit má je také větší SL
CLS má skončit jako konvenční auto a vrátí se možná jako elektromobil
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva