Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes SL65 AMG 2012: dvanáctiválec je zpátky, s 630 koňmi
20.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Poslední spekulace byly přesné - Mercedes dnes oficiálně odhalí novou generaci modelu SL v provedení 65 AMG. Máme první informace a fotky.
Pokud si nyní říkáte, že s Mercedesy SL v provedení AMG se v poslední době poněkud roztrhl pytel, není to mylný dojem. Teprve před pár týdny totiž automobilka vyrukovala s novým SL63 AMG a už tu máme další novinku podobného jména. Ta dnešní se na první pohled zdá být jiná jen nepatrně vyšší číslovkou v názvu, faktických odlišností je ale poněkud více.
Zatímco SL63 je vlastní motor 5,5 V8 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, SL65 se může pyšnit jednotkou 6,0 V12, opět s dvojitým přeplňováním. Zdá se být poněkud zbytečné doplňovat nabídku tohoto modelu pyšnícího se již tak dost objemný a výkonným motorem o ještě výkonnější provedení s ještě objemnějším agregátem, ale třída SL není Kia Cee'd a rozhodnutí o jeho koupi zpravidla nevyplyne z excelové tabulky s názvem „naše nové rodinné auto”. Je to už do značné míry symbol prestiže a k té zkrátka jistá marnotratnost patří.
Dneškem se tak potvrdily spekulace z minulého týdne, které hovořily o tom, že se nového SL65 AMG nakonec dočkáme. Popíraly přitom jiné spekulace z loňského roku, podle nichž to měly dvanáctiválcové motory v SL minimálně pro Evropu spočítané. Je možné, že podobné úvahy byly v Mercedesu skutečně na stole, nakonec ale očividně zvítězila poptávka nejnáročnější klientely a dvanáctiválcové provedení je již neodvratně zpátky. Tak se pojďme podívat, co nabízí.
Po stránce vzhledu se od rovněž nového SL63 AMG liší jen v drobných detailech zahrnujících mimo jiné přední nárazník s většími vstupy pro chladící vzduch, upravené boční prahy, nová 19" kola a nápisy V12 Biturbo na předních blatnících. I tyto jemné modifikace jako by se snažily říci, že zatímco SL63 představuje sportovnější stránku vozu, SL65 je přes výkonnější motor spíše obrazem té luxusnější. To ostatně podtrhují i konkrétní provedení prezentačních vozů z prvních oficiálních snímků - ty níže přiložené zachycující modře lakované SL65 AMG s béžovým interiérem vyzývají spíše k cestě do opery než na Severní smyčku německého Nürburgringu. U dřívějších stříbrných a bílých SL63, nezřídka s paketem Performance, tomu přitom bylo přesně naopak.
Jistě zajímavější je ale pohled na technické specifikace, které stejně jako všechny ostatní verze nové generace SL těží v prvé řadě z radikální diety. I nejsilnější AMG se tak může pochlubit mezigeneračním snížením hmotnosti o plných 170 kilogramů, jenže z více než dvou tun se podobná cifra ubírá docela snadno. Výslednou pohotovostní hmotnost ve výši 1 950 kg tak přesto nelze označit jako nízkou, i když snaha Mercedesu o posun tímto směrem je bezesporu chvályhodná. S motorem, který SL65 AMG přistál pod kapotou, si totiž tento vůz může dovolit být prakticky jakkoli těžký (tedy alespoň v rámci představitelných hodnot) a přesto by byl velmi velmi rychlý.
Jak jsme již zmínili, srdcem vozu je šestilitrový dvanáctiválec původem z předchozí generace eSeLka, který byl pro další využití přepracován směrem k vyšším výkonům a nižší spotřebě paliva. I přes svůj mohutný objem si nadále pomáhá dvojicí turbodmychadel a zadním kolům SL servíruje až 630 koní výkonu dostupného v rozmezí 4 800 a 5 400 ot./min. Tato cifra pramení z točivého momentu až nehorázných 1 000 Nm, který je tak „nízký” jen kvůli umělé regulaci - více než tuto porci v rozmezí 2 300 a 4 300 ot./min elektronika na zadní kola nepustí.
Pokud byste si tato čísla rádi zasadili do kontextu, je nové SL65 AMG o necelých 20 koní silnější než dříve, oproti novému SL63 AMG pak nabízí 92 koní a 150 Nm k dobru. Když však majitel slabšího AMG sáhne po paketu Performance, smrskne se výkonový rozdíl jen na 65 koní - to samozřejmě není zanedbatelné, jde ale jen o něco málo více než 10 procent celkového výkonu vozu a v praxi bude ve spojení s něco vyšší hmotností dvanáctiválce znát jen minimálně. Je to další důkaz slov zmíněných v úvodu - dvanáctiválcové AMG rozhodně nemá roli sportovního, ale spíše luxusního vrcholu nabídky.
Dynamika vozu přesto představuje maximum, co může třída SL nabídnout, tedy alespoň v přímce. Maximální rychlost je sice nadále dílem elektronického omezovače (v základu 250 km/h, za příplatek 300 km/h), zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 4,0 s ale možnosti SL63 překonává o dvě desetiny sekundy. Oproti SL63 AMG s paketem Perfromance už je to ale jen o jednu desetinu - podobnou sadu úprav nejvyšší provedení do vínku nedostalo a se zmíněným maximem výkonu i rychlosti se tak minimálně při opouštění výrobních prostor AMG zjevně bude muset spokojit stůj co stůj.
Dynamice, ale i provozní efektivitě této novinky pomáhá i automat 7G-Tronic, který konečně nahrazuje letitý „pětikvalt”, jenž byl dosud dvanáctiválcům vlastní pro jejich přemíru točivého momentu. Zřejmě hlavně díky této změně a samozřejmě i zmíněnému snížení hmotnosti se normovaná kombinovaná spotřeba vozu mezigeneračně snížila o 17 procent na 11,6 litru benzinu na 100 km. Trochu hořce vtipným faktem je, že své prsty v tom má i systém start and stop, který se k mnohokrát omílanému charakteru vozu hodí asi tak jako bílý oblek na smuteční obřad.
Jak již zaznělo v minulé týdnu, zatímco SL63 bylo novinkou právě skončivšího ženevského autosalonu, SL65 AMG zazáří na tom newyorském, jenž začíná již za dva týdny. Cena jednoho z vrcholných Mercedesů (má více výkonu než SLS AMG...) začíná v Německu na cifře 236 334 Eur (cca 5,9 milionu Kč), k mání bude od letošního září.
Tip: Projděte si rychlý přehled všech newyorských novinek
Nový SL65 AMG působí trochu jako jachta na kolech. Konec konců, jeho motor by lecjaké lodi k pohonu bohatě postačil...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před hodinou - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před hodinou - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera - Britové chtěli udělat z nepotřebných telekomunikačních boxů u silnic dobíjecí stanice pro všechny. Zůstali u jednoho, který rozeberou
včera - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
včera - Alpina představila poslední nové auto ve své nezávislé éře. A je tím nejsilnějším v její historii, jede až 330 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Zubní vybavení pro domácí mazlíčky 01.18. 02:33 - max22
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom