Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes SL 2012 detailně: víme vše o verzích SL 350 a 550
15.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nová generace SL slibuje výrazné snížení hmotnosti, zlepšení jízdních vlastností, spoustu bezpečí a nízkou spotřebu. Tak se na to podívejme.
Doplněno 11:00: Mercedes-Benz konečně zveřejnil oficiální tiskovou zprávu také pro Evropu. Od oznámení vypuštěného pro severoamerický trh, které se stalo našim předčasným zdrojem informací se odlišuje pouze v jedné podstatné věci - silnější ze dvou verzí bude v EU v prodeji jako SL 500 a ne SL 550. Jinak všechna data souhlasí, nově jsme pro orientaci přidali i německé ceny.
Než se Mercedes rozhoupe a zveřejní něco o šesté generaci třídy SL na svých stránkách, můžeme mezitím dokončit náš seriál i bez něj. Máme totiž z několika jiných zdrojů k dispozici oficiální tiskovou zprávu, takže k neplánovaně zveřejněným katalogovým fotografiím a stejným způsobem publikované sadě firemních záběrů nám už nezbývá nic jiného, než se podívat na ty nejzajímavější technické detaily.
Začneme opět karoserií, kolem které se to všechno točí a i Mercedes si na tom evidentně zakládá. Jak už bylo napsáno, automobilka zde poprvé uplatnila své zkušenosti se zpracováním hliníku u sériového vozu, takže je z něj prakticky celá konstrukce. Firma upozorňuje, že se díky mohutnému nasazení tohoto kovu podařilo snížit hmotnost základní verze SL 350 o 140 kg, přičemž úspora holé kostry dělá 110 kg. To je skutečně pozoruhodné číslo, až na to, že když jej dáte do kontextu s hmotnostmi předchůdce, váha novinky tolik působivá zase nebude. Výběhový kupé-roadster totiž váží od 1 815 do 2 120 kg, takže naordinovaná dieta skutečně zabrala, ale ne o tolik, jak by asi u auta ukrývajícího ve svém názvu slova „sportovní“ a „lehký“ měla.
Nicméně abych Mercedesu příliš nekřivdil, euro-norma z bůhvíjakého důvodu nařizuje automobilkám navýšení skutečné hmotnosti vozu o 75 kg, přičemž 7 kg připadá na zavazadla a 68 kg na nějakou z průměru vypadnuvší EU figurku. To pak ty čísla vypadají poněkud zajímavěji a nový model SL 550 oproštěný od statistického balastu pak váží přijatelnějších 1 710 kg. K nižším hodnotám se konstruktéři ale nedopracovali jen skrze aluminium. Například prostor mezi palivovou nádrží a schránkou pro složenou střechu je oddělen hořčíkovou přepážkou. Na druhou stranu stará poctivá ocel, ideálně ta vysocepevnostní, ještě nepatří do šrotu. Její tuhost ocení zejména ti, kteří v praxi vyzkouší odolnost auta při převrácení, jelikož byla ve formě trubek integrována do rámu předního okna. To by pochopitelně asi nestačilo, takže posádku ochrání také vystřelovací oblouky vyrobené z oceli a hliníku.
Kromě důležité redukce hmotnosti Mercedes zároveň slibuje - díky nasazení různých technologií zpracování hliníku a panelům s proměnlivou tloušťkou - „podstatné vylepšení torzní tuhosti karoserie“, což mu budeme muset pouze věřit, protože neuvádí konkrétní čísla (z neověřeného zdroje máme, že bude vyšší o 20 procent). Stuttgart dále dodává, že se jim povedlo značně vylepšit ovladatelnost, agilitu a jízdní vlastnosti jako takové. O to se má postarat rovněž bohaté užití hliníku při stavbě komponentů přední nápravy. O odpružení se postarají buď polo-aktivní tlumiče anebo plně stavitelný hydraulický systém Active Body Control s automatickou nivelací.
Design nového Mercedesu SL s kódovým označením R231 již známe, a přestože může vypadat velmi povědomě a oproti předchůdci možná až málo odvážně, v každém případě jde o zcela nové auto, které nemá (až na základní pohonnou jednotku) s modelem R230 nic společného. Karoserie v zájmu zvětšení prostoru pro cestující narostla do délky o 50 mm a byla rozšířena o 57 mm. Zejména druhá hodnota se postarala o 37 mm navíc v oblasti ramen a 28 mm pro lokty, což na první pohled asi nevypadá mimořádně, ale ve sportovním autě, které má být zároveň komfortní, se hodí každý milimetr.
Jak se již u Mercedesu stalo zvykem, opětovně zde máme dvě auta v jednom - SL může být na požádání roadsterem i kupé. Pohyb pevné skládací střechy s hořčíkovým rámem snižujícím hmotnost oproti předchůdci o 6 kg zajišťuje elektrohydraulický systém, který zvládne celou operaci za dvacet sekund. Za příplatek bude k mání také střecha s panoramatickým oknem Magic Sky Control, které mění světelnou propustnost zmáčknutím příslušného tlačítka. To je ovšem jen velmi malá část z ohromného množství nových technologií, které SL nabídne. Vyjmenování všech by vás patrně donutilo znuděně zívat, takže to vezmeme stručně.
Magic Vision Control je marketingové označení pro stěrače zmiňované již v minulém článku, takže jen dodávám, že je celý systém včetně kapaliny v nádržce ostřikovače kvůli bezproblémovému používání ve všech klimatických podmínkách vyhříván. Ke standardní výbavě patří také natáčecí bi-xenony a LED v nárazníku a třída SL je další z vozů, který vám otevře zavazadelník pouhým „nakopnutím“ do vzduchu pod zadním nárazníkem. Nechybí automatické parkování, elektro-mechanický posilovač s variabilním převodem závislým na úhlu natočení volantu, připojení na internet s aplikace na sociální sítě a vyhledávače. Multimediální systém doplňuje sedmipalcový TFT displej. Nové SL je tradičně přecpané spoustou aktivních bezpečnostních prvků, z nich většina je známá z třídy S. Za zmínku asi stojí rozšířené funkce systému Pre-Safe, který po nehodě automaticky odemkne vůz, zvedne elektricky stavitelný volant do nejvyšší polohy, pootevře okna o pět centimetrů kvůli ventilaci kabiny a rozsvítí interiérová světla.
Mercedes SL bude od začátku k mání s dvojicí motorů. Jestli se časem opět objeví základní SL 300, není známo, ale prozatím bude nejslabším agregátem v nabídce 3,5litrový zážehový šestiválec s výkonem 306 koní a nejvyšším točivým momentem 370 newtonmetrů ve verzi SL 350. Maximální rychlost bude omezena na 250 km/h a vůz se dostane na stovku za 5,9 sekundy, tedy o tři desetiny dříve než předchůdce. Ačkoli novinka dostane bez příplatku systém stop-start, stejně vypadá průměrná spotřeba jako z vysněné říše fantazie - Mercedes uvádí hodnotu jen 6,8 litru na 100 km.
Druhým modelem je typ SL 500, který dostane dvakrát přeplňovanou V8 o objemu 4,7 litru. Výkon osmiválce činí 435 koní a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 700 newtonmetrů. V kombinaci se sedmistupňovým automatem akceleruje na 100 km/h za 4,6 s (o osm desetin rychleji oproti SL 500) a maximálka je obligátně limitována elektronikou. Mercedes v tomto případě nezmiňuje konkrétní spotřebu, ale pouze obecně konstatuje vylepšení ekonomiky provozu.
Odhalení nového Mercedesu SL je naplánováno na Detroit (tedy na leden 2012) a v prodeji by se měl objevovat v závislosti na jednotlivých trzích během prvních sedmi měsíců následujícího roku. Při uvedení vozu bude okamžitě k dispozici i speciální verze s názvem „Edition 1“, která dostane 19“ kola AMG, černo-rudý kožený interiér s kontrastními švy, dřevěné obložení v pianové černi, systém Airscarf vyhřívající horkým vzduchem prostor kolem šíje cestujících, audio Harman Kardon a karoserie bude lakována barvou Crystal silver magno.
V této chvíli máme k dispozici už i ceny doporučené výrobcem, které vás patrně zorientují, i když přesně neprozradí, na kolik nové SL vyjde u nás. Za SL 350 bude Mercedes chtít minimálně 93 534 euro, v přepočtu asi 2,4 milionu i s DPH (současné SL 350 stojí 2 226 000 Kč) a výkonnější provedení SL 500 pořídíte za 117 096 euro, což jsou skoro přesně 3 miliony Kč (dnes 2 834 400 Kč). Příplatek za "Edici 1" byl stanoven na 19 028 až 22 598 euro, 490 až 580 tisíc Kč.
Nové fotografie Mercedes zatím nezveřejnil, takže přikládáme alespoň ty známé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva