Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
22.2.2025 | Petr Miler
Jedna z nejvěhlasnějších automobilových značek světa dostala sama sebe do problémů nesmyslnou sázkou na řešení, která po ní nikdo nežádal. Ale můžeme kvitovat, že se z nich aspoň nyní netouží dostat sázkou na ten samý nesmysl. Prim, zdá se, budou znovu hrát touhy zákazníků.
Nikdy nepochopíme, jaká míra zabedněnosti mohla přimět automobilku jako Mercedes-Benz přijmout za svůj cíl prodávat už v roce 2030 jen elektrická auta. Nikdy. Nedávalo to žádný technický smysl, nedávalo to žádný ekonomický smysl, nedávalo to žádný smysl jakoukoli racionální optikou. Byl to nekonečně tupé ideologický plán, o kterém jsme od začátku tvrdili, že jednoduše nemůže být uskutečněn. A vážně nebude.
Mercedes tento týden představil zbytek svých výsledků za loňský rok, které jen potvrzují, jak moc negativní trend jeho vývoj strhl. Loni se musel potýkat s celkovým poklesem prodejů o 4 procenta, který byl tažen hlavně akcelerujícím nezájmem právě o elektrické modely. Odbyt nižší o 23 procent (!) z roku na rok, který ve čtvrtém kvartálu klesal ještě o 3 procentní body rychlejším tempem, byl brutálním budíčkem, po kterém na tváři firmy přistálo ještě pár facek - zisky společnosti loni klesly o masivních 40 % a pro letošní rok společnost varuje před tím, že budou ještě „výrazně nižší”.
To investoři pochopitelně neslyší rádi a poslali už tak strádající akcie firmy (za poslední rok -18 %) o dalších 5 % níž. Aby automobilka finanční trhy nadchla, rozhodla se tentokrát nikoli hrát si na druhou Teslu, ale pro krok, který byl ještě před pár lety nemyslitelný. A kdybyste jej Mercedesu navrhli jako možnou spásu, přestane se s vámi bavit - mluvíme o včera probírané záplavě nových spalovacích modelů, kterých bude víc než těch elektrických. To je vskutku pikantní krok v na začátku roku 2025, tedy méně než 5 let od chvíle, kdy třícípá hvězda neměla taková auta vůbec prodávat.
Nyní má tedy nové plány, které - až směšně - počítají se 70 % prodanými auty na spalovací pohon ještě v roce 2027. Chápete ten rozdíl? Firma, která ještě docela nedávno počítala s 0 % prodaných spalovacích aut v roce 2030, najednou plánuje prodávat v roce 2027 plných 70 % téhož. Musíme se hořce smát, když vidíme vedení vymlouvat se na „náročné podmínky na trhu”. O čem je tu řeč? Tohle způsobil jen chaos ve vedení společnosti, které přestalo při svých rozhodováních používat zdravý rozum, nic jiného. Trh se rozhodně nezměnil tak, že by místo 0 procent nějakých aut chtěl najednou kupovat 70 procent těch samých vozů. Chtěl to vždycky, jen to Mercedesu bylo nějakou chvíli úplně ukradené.
Ale zpět k detailům nových plánů, které jen podtrhují, o jak obrovský obrat se jedná. Automobilka říká, že bude „štíhlejší, rychlejší a silnější” i díky zachování objemných spalovacích motorů, které se zdály být na odstřel mezi prvními. Vše je jinak, a tak se dozvídáme, že nyní značka přísahá věrnost dokonce i motorům V12, vyjadřuje dokonce „dlouhodobý závazek” směrem k nim. Pravda, Evropa z toho těžit nemusí, jinak ale dál plánuje dodávat motor 6,0 V12 biturbo do vrcholných Maybachů a Mercedesů a samostatně jej pod hlavičkou AMG montovat pro externí partnery jako Pagani.
Mercedes se tak - jaký paradox - najednou stává poslední značkou z německé prémiové trojky, která V12 bude dodávat. Nezůstane jen u nich, k dispozici budou také motory V8, tentokrát jistě i pro EU, neboť firma vyvíjí „moderní elektrifikovanou osmiválcovou jednotku nové generace”, které dostanou přinejmenším modely AMG stojící na původně jen elektrické platformě AMG.EA. A plnit bude i normu Euro 7, čímž je stvrzena jeho přítomnost v prodeji na starém kontinentu (která se nakonec může týkat i jednotek V12, jen to zatím nebylo potvrzeno).
Co k tomu dodat? Meme s kapitánem Picardem, jak se chytá za hlavu? Leda. Je čas, aby si „svazácky” smýšlející úředníci z vedení podobných společností konečně sbalili kufry a nechali se nahradit obchodníky. Protože takhle věci dopadají, když firmu řídíte jako chráněnou dílnu. Díky bohu, že se aspoň blýská na lepší časy...






Auta jako Mercedes-Maybach S680 Nordic Glow jsou možná kýč, prodává je ale nakonec hlavně jejich technika. Motory V12 a V8 tak v nabídce Mercedesu zůstanou přítomny dál, protože předchozí hloupé elektrické plány byly pohřbeny pod zem tak hluboko, jak to jen jde. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
před hodinouPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
včeraNová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025
Nejčtenější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
22.2.2025BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
22.2.2025Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec
23.2.2025Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
23.2.2025Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva