Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné
11.2.2020 | Petr Prokopec
Třícípá hvězda loni zvýšila prodeje i tržby, za takové situace jsou propad zisku a dva ztrátová kvartály tragickou bilancí. Vyhlídky do budoucna jsou černé, nezbude než razantně šetřit.
Mercedes stále ještě považujeme za německou automobilku. To se ale zakrátko může velmi rychle změnit, neboť třícípá hvězda je nejvíce ze všech výrobců starého kontinentu zasažena příchodem nový pravidel Evropské unie. To ji činí velmi zranitelnou, což ještě umocňuje skutečnost, že prakticky veškeré její akcie jsou volně obchodovatelné. Mnoho investorů přitom může od firmy dávat po výsledcích ze čtvrtého loňského kvartálu ruce pryč. Takový krok pak bude živou vodou pro plány čínských firem Geely a BAIC, kterým již nyní patří pětina Daimleru.
Úvahy o budoucnosti ale hoďme za hlavu, spíše se vrátíme zpět do minulosti. Konkrétně k loňskému roku, kdy Mercedes příliš nezazářil. Čistý zisk za všech dvanáct měsíců se totiž meziročně propadl z předloňských 7,58 miliard Eur (cca 188,9 mld. Kč) na 2,71 mld. Eur (64,5 mld. Kč). To samo o sobě by nebylo tragické, nicméně čtvrtý kvartál byl již pro německou automobilku ztrátový. A to investorům nadělalo nemalé vrásky - zvláště když nyní budou za celý rok z jedné akcie inkasovat jen 90 eurocentů (22,40 Kč) dividend místo loňských 3,25 Eur (81 Kč).
Abychom nemluvili jen obecně, rovnou zmíníme, že Mercedes je po čtvrtém loňském čtvrtletí 11 milionů Eur (274,1 mil. Kč) ve ztrátě. Ta sice není až tak velká, ovšem o rok dříve ve Stuttgartu přepočítávali zisk 1,64 miliardy Eur (40,9 mld. Kč). Propad výsledků firmy je tak evidentní. Stojí za ním přitom hlavně kombinace dvou faktorů - na třícípou hvězdu totiž začaly padat dieseloví kostlivci, a to zrovna ve chvíli, kdy bylo nutné investovat nemalou měrou do elektromobility.
Šéf značky Ola Källenius přitom již uvedl, že s těmito výsledky firma „nemůže být spokojena“. I proto Mercedes najíždí na výrazné škrty, které třícípé hvězdě mají přinést 1,4 miliardy Eur (34,9 mld. Kč). Otázkou však je, zda tato suma bude dostačující. Poptávka po elektrickém Mercedesu EQC je skoro nulová, automobilka má navíc problém s dodávkou baterií. Její letošní produkce tak možná bude výrazně nižší, než se původně předpokládalo.
Firma se tak již pomalu připravuje na to, že bude muset odvádět do Bruselu nemalé pokuty. Ve hře jsou přitom stále ještě mnohé žaloby za možné cinknuté diesely, a to jak v Evropě, tak v USA. Kromě toho je třeba dodat, že také Mercedes zasáhla epidemie koronaviru, neboť v Číně stojí montážní linky i prodeje. Tento trh přitom pro značku představoval nemalou naději, neboť na rozdíl od mnoha ostatních zde rostla i přes celkový pokles.
Pokud k tomu všemu připočteme ještě zmiňovaný boj s evropskými emisními normami, kde Mercedes prozatím nemá, jak vůči Bruselu zaútočit, pak je pravděpodobné, že trápení značky bude pokračovat a razantní i propouštění i konec části modelů jsou nevyhnutelné. Cena akcií přitom již takto meziročně klesla o 13,5 procenta, v rámci posledních tří měsíců byl pád dokonce 20procentní. Je tedy zjevné, že finanční trhy nyní Mercedesu nevěří. A to je opět voda na čínský finanční mlýn.
Mercedes EQC je prozatím zmařenou nadějí značky na splnění přísnějších emisních norem. Je to však jen jeden z mnoha problémů třícípé hvězdy
Skončí i několik špatně prodávaných modelů. Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...
Třída X se přestane vyrábět v květnu...
...uzavřenou kapitolou má být i třída B
Zdroj: Daimler
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 35 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000