Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné

Třícípá hvězda loni zvýšila prodeje i tržby, za takové situace jsou propad zisku a dva ztrátová kvartály tragickou bilancí. Vyhlídky do budoucna jsou černé, nezbude než razantně šetřit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné

11.2.2020 | Petr Prokopec

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné

/

Foto: AP

Třícípá hvězda loni zvýšila prodeje i tržby, za takové situace jsou propad zisku a dva ztrátová kvartály tragickou bilancí. Vyhlídky do budoucna jsou černé, nezbude než razantně šetřit.

Mercedes stále ještě považujeme za německou automobilku. To se ale zakrátko může velmi rychle změnit, neboť třícípá hvězda je nejvíce ze všech výrobců starého kontinentu zasažena příchodem nový pravidel Evropské unie. To ji činí velmi zranitelnou, což ještě umocňuje skutečnost, že prakticky veškeré její akcie jsou volně obchodovatelné. Mnoho investorů přitom může od firmy dávat po výsledcích ze čtvrtého loňského kvartálu ruce pryč. Takový krok pak bude živou vodou pro plány čínských firem Geely a BAIC, kterým již nyní patří pětina Daimleru.

Úvahy o budoucnosti ale hoďme za hlavu, spíše se vrátíme zpět do minulosti. Konkrétně k loňskému roku, kdy Mercedes příliš nezazářil. Čistý zisk za všech dvanáct měsíců se totiž meziročně propadl z předloňských 7,58 miliard Eur (cca 188,9 mld. Kč) na 2,71 mld. Eur (64,5 mld. Kč). To samo o sobě by nebylo tragické, nicméně čtvrtý kvartál byl již pro německou automobilku ztrátový. A to investorům nadělalo nemalé vrásky - zvláště když nyní budou za celý rok z jedné akcie inkasovat jen 90 eurocentů (22,40 Kč) dividend místo loňských 3,25 Eur (81 Kč).

Abychom nemluvili jen obecně, rovnou zmíníme, že Mercedes je po čtvrtém loňském čtvrtletí 11 milionů Eur (274,1 mil. Kč) ve ztrátě. Ta sice není až tak velká, ovšem o rok dříve ve Stuttgartu přepočítávali zisk 1,64 miliardy Eur (40,9 mld. Kč). Propad výsledků firmy je tak evidentní. Stojí za ním přitom hlavně kombinace dvou faktorů - na třícípou hvězdu totiž začaly padat dieseloví kostlivci, a to zrovna ve chvíli, kdy bylo nutné investovat nemalou měrou do elektromobility.

Šéf značky Ola Källenius přitom již uvedl, že s těmito výsledky firma „nemůže být spokojena“. I proto Mercedes najíždí na výrazné škrty, které třícípé hvězdě mají přinést 1,4 miliardy Eur (34,9 mld. Kč). Otázkou však je, zda tato suma bude dostačující. Poptávka po elektrickém Mercedesu EQC je skoro nulová, automobilka má navíc problém s dodávkou baterií. Její letošní produkce tak možná bude výrazně nižší, než se původně předpokládalo.

Firma se tak již pomalu připravuje na to, že bude muset odvádět do Bruselu nemalé pokuty. Ve hře jsou přitom stále ještě mnohé žaloby za možné cinknuté diesely, a to jak v Evropě, tak v USA. Kromě toho je třeba dodat, že také Mercedes zasáhla epidemie koronaviru, neboť v Číně stojí montážní linky i prodeje. Tento trh přitom pro značku představoval nemalou naději, neboť na rozdíl od mnoha ostatních zde rostla i přes celkový pokles.

Pokud k tomu všemu připočteme ještě zmiňovaný boj s evropskými emisními normami, kde Mercedes prozatím nemá, jak vůči Bruselu zaútočit, pak je pravděpodobné, že trápení značky bude pokračovat a razantní i propouštění i konec části modelů jsou nevyhnutelné. Cena akcií přitom již takto meziročně klesla o 13,5 procenta, v rámci posledních tří měsíců byl pád dokonce 20procentní. Je tedy zjevné, že finanční trhy nyní Mercedesu nevěří. A to je opět voda na čínský finanční mlýn.


Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 1 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 02Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 2 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 03Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 3 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 04Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 4 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 05Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 5 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 06Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 6 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 07
Mercedes EQC je prozatím zmařenou nadějí značky na splnění přísnějších emisních norem. Je to však jen jeden z mnoha problémů třícípé hvězdy

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 7 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 01Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 8 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 02Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 9 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 03Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 10 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 04Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 11 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 05Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 12 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 06
Skončí i několik špatně prodávaných modelů. Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 13 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 07Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 14 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 08Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 15 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 09Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 16 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 10Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 17 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 11Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 18 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 12
...stejně jako S-Cabrio

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 19 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 01Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 20 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 02Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 21 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 03Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 22 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 04Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 23 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 05
Třída X se přestane vyrábět v květnu...

Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 24 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 13Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 25 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 16Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 26 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 18Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 27 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 17Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 28 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 29Mercedes se propadl do ztráty, propouštění a konec části modelů jsou nevyhnutelné - 29 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 27
...uzavřenou kapitolou má být i třída B

Zdroj: Daimler

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše