Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes S 500 Intelligent Drive: autopilot funguje, ale jen na jedné silnici
13.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video, živé foto) Autonomní řízení je prý základem budoucího řízení bez nehod. Nejprve je ale nutné detailně zmapovat všechny cesty světa.
O autopilotu třícípé hvězdy jsme se poprvé zmiňovali již krátce po představení nové třídy S. Šéf vývoje a výzkumu Thomas Weber přitom uvedl, že systém je v podstatě připraven na uvedení do sériové výroby. Zas tak horké to ale očividně nebude, jak nám Mercedes-Benz ukazuje na prototypu S 500 Intelligent Drive. Ten sice autonomní řízení sice zvládá, ovšem pouze na úseku mezi německým Mannheimem a Pforzheimem. Třícípá hvězda má totiž na stokilometrové trase důkladně zmapovaných všech 155 semaforů a 18 kruhových objezdů.
Systém je založen na celé řadě senzorů, radarů, stereo kamer a kamery reagující na barvy, která je nutná právě pro zmiňované semafory. Umístěna je za čelním oknem, přičemž pod úhlem 90 stupňů dokáže reagovat na světla na vzdálenost až 130 metrů. Jakmile tak blikne oranžová, vůz prakticky ihned staví - či případně dojede před ním jedoucí kolonu.
Interakci s ostatními vozidly mají pak na starosti radarové senzory. K monitoringu vzdálených předmětů jsou určeny tři, z nichž dva sledují situaci vpředu a jeden vzadu. Další čtyři senzory pak Mercedes-Benz užívá k monitorování předmětů v nejbližším okolí. Reagovat tak zvládá i na chodce, kteří náhle vstoupí do vozovky.
Vůz rovněž využívá systému GPS kvůli určení své polohy, polohy různých překážek a volných zón. V mapě jsou přitom zaznamenány veškeré křižovatky a přechody pro chodce, díky čemuž je prototyp S 500 Intelligent Drive připraven prakticky na jakoukoliv situaci dříve, než nastane. V tom by ale mohl být kámen úrazu.
Stranou nyní ponechme veškerá pravidla silničního provozu, která lze do řídicí jednotky snadno aplikovat, kvůli čemuž bychom se nemuseli obávat toho, že by Mercedes-Benz nedal třeba přednost vozům jedoucím na kruhovém objezdu zleva. Horší je to se zmiňovaným zmapováním - aby systém mohl jít do výroby, bude muset třícípá hvězda tímto způsobem zmapovat celý svět.
Ostatně, stačí si uvědomit, nakolik nedokonalé jsou dnešní navigace, jakkoliv dochází k jejich neustálé aktualizaci. Mnohokrát se ovšem stane, že se ocitnete „v polích a lesích“ nebo že náhle vjedete na kruhový objezd, o kterém elektronika vůbec neví. Jistě, nápomocny zde budou zmíněné radary, senzory a kamery, přesto jsou obavy na místě.
Právě kvůli tomu Mercedes vůz vybavil jakousi „záklopkou“. Tedy možností, kdy veškerá kontrola přejde ihned do rukou řidiče, pokud je zjištěn jakýkoliv problém. I proto absolvování stokilometrové trasy dostali na starost jen proškolení šoféři, kteří měli za úkol vyhnout se jakémukoliv potenciálnímu hazardu.
Je tedy zřejmé, že hned tak se autopilot do výroby nedostane. A pokud ano, pak jeho činnost zřejmě bude omezena jen zmapovanými úseky, což ale hraničí s možným nebezpečím. Je navíc otázkou, zda Mercedes-Benz stihne vše připravit do roku 2017, kdy by měla přijít nová generace třídy S vybavená právě autonomním řízením.
Pokud by vás přitom zajímalo, proč se automobilka rozhodla své schopnosti prezentovat právě na úseku mezi Mannheimem a Pforzheimem, pak jde o historické kořeny. Právě na této trase totiž v roce 1888 Bertha Benz představila veřejnosti vůbec první automobil. Tedy dopravní prostředek, o němž svého času panovaly podobné pochybnosti jako nyní o autonomním řízení...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo z Frankfurtu
Prototyp třídy S vybavený autonomním řízením se ukázal ve Frankfurtu i se svými kamerami
Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive používá k řízení bez řidiče dvou kamer, čtyř senzorů monitorujících předměty v blízkém okolí a tří radarů sledujících vzdálenější překážky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 2 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 4 hodinami - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 5 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 7 hodinami - Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva