Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes prý bateriemi jasně pokoří Teslu, i tak věří spalovacím motorům
13.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda počítá nejen s 48voltovým elektrickým okruhem, ale také 14procentním zlepšením technologie baterií každý rok.
V posledních letech prakticky z každé strany slýcháváme, kterak spalovacím motorům odzvonilo. Proti proudu jde, alespoň tedy viditelně i slyšitelně, zejména koncern Daimler, jehož zástupci pro změnu prorokují, že benzinové a dieselové jednotky nás ještě přežijí. Jen se v mnohém oproti současnosti změní. Šéf divize pohonných ústrojí Bernhard Heil přitom minulý týden ve Stuttgartu uvedl, že ve spalovacích agregátech stále dříve nemalý potenciál, jen je třeba jej odhalit.
„Nikdy neskončíme v situaci, kdy bychom neměli již žádné myšlenky spojené se zlepšením efektivity, snížením hlučnosti a vibrací, navýšením komfortu nebo s čímkoliv dalším,“ uvedl Heil. Zároveň přitom rovnou dodal na adresu nedávno odhaleného dvoulitrového turbodieselu OM654, že značka již objevila oblasti, ve kterých dojde časem ke zlepšení.
„Ačkoliv jsme tento nový motor právě dovyvinuli, již máme v technickém oddělení tuny nápadů ke zlepšení, jenž budou aplikovány v příští modernizaci. Neříkám tím, že se budou měnit principy, nicméně každodenním užíváním těchto jednotek přicházíte na věci, které se dají udělat lépe,“ naznačil budoucnost šéf motorářské divize bez toho, aniž by cokoliv upřesnil.
Dá se ovšem předpokládat, že jednou z novinek, jíž bude motor OM654 velmi brzy osazen, je 48voltový elektrický okruh. Ten se příští rok ukáže společně s faceliftovanou třídou S, kdy nejprve bude dělat společnost benzinovému šestiválci. Podle aktuálních zpráv se stane pevnou součástí hřídele a zastane funkci alternátoru i startéru, což umožní okamžité nastartování.
Vyjma toho lze ovšem od elektromotoru očekávat i rekuperaci brzdné energie (až 20 koní), která bude následně dodána spalovací jednotce kupříkladu při akceleraci (až 19 dodatečných koní). Zlepšena přitom nebude jen jízdní dynamika, ale také spotřeba, která by měla poklesnout o 10 až 15 procent. Na přesná čísla si ovšem budeme muset ještě chvíli počkat.
Jelikož ústrojí bude spřaženo s baterií o kapacitě jen 0,9 kWh, můžeme rovnou zapomenout na „bezemisní“ dojezd. Nejspíše i z toho důvodu nebude takto vybavená třída S označována jako hybridní model, místo toho si ponechá klasické označení. Stejně jako další vozy třícípé hvězdy, pod jejichž kapotu ústrojí posléze zamíří.
Nový benzinový šestiválec přitom vychází ze stejné architektury jako zmiňovaný diesel OM654, takže je víceméně skutečně jasné, že 48voltový elektrický okruh se vším zmíněným dříve nebo později čeká i „producenta sazí“. Kromě toho třícípá hvězda chystá také méně komplikovaný hybridní systém pro benzinové čtyřválce, což odkazuje na v úvodu zmíněný přerod klasických spalovacích motorů.
Ve stejném duchu se pohonné jednotky Daimleru budou vyvíjet i na dalších frontách, neboť koncern v dané oblasti hodlá v nadcházejících letech proinvestovat 14,5 miliardy Eur (cca 391,8 mld. Kč). Rovná polovina z tohoto rozpočtu přitom míří na „zelené technologie“, i když o jisté návratnosti této investice třícípá hvězda definitivně přesvědčena není - vše prý záleží na zákazníkovi.
Ať už ale bude vzdálenější budoucnost jakákoliv, v té nejbližší se již příští rok dočkáme Mercedesu S 500 Hybrid s vylepšeným paketem baterií. Jeho kapacita by měla vzrůst z 8,7 na 13,5 kWh, což natáhne elektrický dojezd na přibližně 50 km. Rozměry akumulátorů i jejich hmotnost 120 však mají zůstat nezměněny. To je ovšem pouze počátek vývoje v této oblasti.
Jürgen Schenk, který má u koncernu na starosti integraci elektromotorů, totiž dále uvedl, že Daimler očekává každoročně 14procentní zlepšení právě v rámci baterií. Během každých pěti let by se tak měla zdvojnásobit míra energie, jakou zvládnou skladovat, což je o nemalých 280 procent lepší posun než v případě Tesly, která každý rok počítá s 5procentním zlepšením.
Jedním z důvodů tohoto náskoku je poněkud odlišná strategie mezi oběma zmiňovanými výrobci - Tesla si totiž prý s menším rozpočtem může dovolit sázku jen na jednu možnost. „My tu ale mluvíme o celkovém zlepšení technologie baterií, což znamená odklon od elektrod na bázi kovu směrem ke komponentům na bází síry, vzduchu či čehokoliv.“
Schenk dodává, že aktuálně se mezi výrobci závodí, a Mercedes chce na konci stát na stupních vítězů. Do značné míry mu v tom napomáhá právě zmiňovaná Tesla, které dodává řadu komponentů. „Od nich jsme se naučili rychlosti, oni od nás managementu kvality, výrobě a domýšlení věcí až do konce. Rozdíl je v tom, že oni jsou hladoví a agilní. My proto musíme být stejně agilní jako oni, a myslím, že aktuálně i jsme.“
Kromě toho si Schenk myslí, že Tesla aktuálně začíná mít nemalé problémy s typickými porodními bolestmi, jenž si musí vyřešit každá automobilka. Tedy zejména s kvalitou. Díky tomu má třícípá hvězda ideální příležitost, jak amerického výrobce převálcovat. I proto bude již letos v Paříži představen elektromobil s logem Mercedesu, který by měl nabídnout dojezd až 500 km. Do prodeje pak zamíří ještě před koncem dekády.
Tento časový horizont možná neodpovídá zmiňované agilitě, nicméně podle Heila vše souvisí s návratností investic. Zatímco u spalovacích agregátů se každá koruna vrací prakticky okamžitě, u elektromobilů a plug-in hybridů bude třeba vyčkat. Přičemž zájem o tyto vozy bude hlavně v metropolích, kde vjezd do center budou upravovat lokální regulace.
V jiných oblastech však motoristé i nadále počítají hlavně s benzinovými a dieselovými vozy. A jelikož podle šéfa divize pohonných jednotek jde o tak velkou cílovou skupinu, máme zde onen skutečný důvod, proč nás mají spalovací motory přežít. Jen je třeba počítat s tím, že za několik málo let se bez alespoň mikrohybridní asistence neobejdou.


























Mercedes již má s elektromobily nemalé zkušenosti, a to díky třídě B Electric Drive...
...či supersportu SLS AMG Electric Drive
Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins