Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce

Automobilový svět se dostal do docela jiné situace, než v jaké byl před léty. Recepty fungující o několik dekád zpět tak nemusí být v přeregulovaném tržním prostředí funkční. Poznává to i Mercedes, který podle všeho již brzy oznámí konec hned několika levnějších modelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce

12.5.2022 | Petr Miler

Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce

/

Foto: Mercedes-Benz

Automobilový svět se dostal do docela jiné situace, než v jaké byl před léty. Recepty fungující o několik dekád zpět tak nemusí být v přeregulovaném tržním prostředí funkční. Poznává to i Mercedes, který podle všeho již brzy oznámí konec hned několika levnějších modelů.

Je to jedna z věcí, které jsme nikdy tak úplně nechápali - sestupování prémiových automobilek do nižších pater trhu. Na jednu stranu to samozřejmě pochopitelné je, neboť pokud firma chce intenzivně růst, nic jiného jí vlastně ani nezbývá. Je-li ale cílem maximalizace zisku, je to dost problematická praktika.

Automobilka, která je zvyklá zacházet s relativně malým množstvím dobře situovaných zákazníků, prostě není uzpůsobená řadě aspektů, které provází boj o kupce levnějších věcí. Auta vyvíjí a nabízí s vědomím vysokých marží a také předpokládá určité chování svých klientů. Lidé vydělávající miliony za rok si obvykle nenechají vrtat koleno pro korunu, ať už jde o koupi či servis. A podle toho mohou fungovat také dealeři. Když ale místo aut za miliony se statisícovými maržemi začnete prodávat auta za statisíce s desetitisícovými maržemi, leccos je jinak.

A nejde jen o to, posun podobným směrem má neblahý vliv na image firmy a vůbec její schopnost pracovat s prestižní klientelou. Leckteří bohatí lidé prostě nechtějí mít vůz stejné značky jako někdo, kdo se pohybuje o několik sociálních pater níže. A i kdyby jim to bylo jedno, nechtějí v servisu čekat měsíc na to, až na jejich BMW M760Li dojde řada poté, co dealer obslouží záplavu majitelů kompaktní 116d v ceně sad brzd a pneumatik na ostrou sedmičku.

Právě BMW je příkladem toho, jak tahle strategie může skřípat a i když na prodejní výsledky má nepochybně pozitivní vliv, charakter aut a služeb pro náročnější klientelu ovlivňuje negativně. Dealeři BMW už dávno přiznávají, že klientela značky je dnes úplně jiná než před léty, a to v dlouhodobém horizontu může poškodit i ekonomickou bilanci firmy, která na záplavě obyčejných lidí prostě nevydělá tolik, co na omezeném počtu bohatých zákazníků. BMW chybu v tomto ohledu zatím nepřipouští a dál míří stejným směrem, Mercedes ale už ano.

Třícípá hvězda si je vědoma hlavně toho, že pokud chce prodávat se ziskem auta s elektrickým pohonem, ta levnější to být nemohou. Pakliže jen slušný akumulátor stojí statisíce, nelze u vozu za 600 nebo 800 tisíc pomýšlet na jakkoli zajímavou - pokud vůbec nějakou - marži. Automobilka tak už delší čas naznačuje, že snažit se zaujmout v některých segmentech trhu byla chyba, kterou hodlá napravit. Na setkání špiček automobilového průmyslu pořádaném magazínem Financial Times to nyní potvrdil u sám šéf firmy Ola Källenius.

„Řekneme k tomu více příští týden, ale už není naším cílem být soupeřem mainstreamových značek,” řekl Källenius v reakci na otázku týkající se budoucnosti třídy A. „Není to tím, co značka Mercedes-Benz reprezentuje. Počkejte si na víc, pokud jde o naše produktové portfolio, raději se ale budeme dívat nahoru než dolů,” dodal s tím, že se už dříve úvahy firmy ubíraly tímto směrem z výše zmíněných důvodů a ona „elektrická past” je zřejmě poslední kapkou.

Z jeho slov vyplývá, že nejen třída A, ale i modely B, CLA a možná i GLA a GLB nemají budoucnost. Je krajně nepravděpodobné, že by kterýkoli z těchto vozů náhle skončil, dožít by ale měly jen ve svých současných generacích a pak třícípé hvězdě zamávat. Pro někoho to bude překvapivé vyjádření, pro nás, kteří sledujeme zejména bující regulace EU, tomu až tak není. Nastavená pravidla z trhu vytlačují cokoli levného, neboť je to neospravedlnitelné jak z hlediska investic do anti-emisních systémů spalovacích verzí, tak z hlediska nákladů na elektrické pohony. A netýká se to jen aut jako - řekněme - Renault Twingo, ale i levnějších modelů dražších značek. Minimálně třídám A, B a CLA od Mercedesu tak můžeme strojit pohřeb.


Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce - 1 - Mercedes Benz A 2019 zakladni verze porovnani s AMG Line 01Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce - 2 - Mercedes Benz A 2019 zakladni verze porovnani s AMG Line 03Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce - 3 - Mercedes Benz A 2019 zakladni verze porovnani s AMG Line 05Mercedes už ví, že s některými modely šlápl vedle, hned několik jich má skončit bez nástupce - 4 - Mercedes Benz A 2019 zakladni verze porovnani s AMG Line 07
Mercedes ústy svého šéfa přiznal, že pustit se do boje o zákazníky relativně dostupných kompaktních modelů nebylo správné rozhodnutí. Očekávat konec modelů, jako je třída A (zde v základní specifikaci, které se Källeniovi musí příčit především) je tak na místě. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Financial Times' Future Car Summit

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.