Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes přišel o tradičního dodavatele svých třícípých hvězd, zkrachoval. A není zdaleka sám
22.11.2022 | Petr Prokopec
Automobilky si s ohledem na komplikovanou situaci nemohou stěžovat - vzhledem k léta trvající převaze poptávky nad nabídkou si budou ještě chvíli mastit kapsy na vysokých cenách. Ke svým dodavatelům se ale přesto chovají poněkud macešsky, mohou na to doplatit.
Není tajemstvím, že prodeje nových aut za poslední dva roky razantně poklesly. Jejich výrobce to ovšem nepoložilo, právě naopak mohli toto období považovat za žně svého druhu. Nedostačující nabídka vzhledem k přetrvávající poptávce mnohým z nich umožnila, aby si diktovali ceny. Pomalu každá z automobilek se tak během uplynulých kvartálů chlubila rekordními maržemi, ne-li rovnou rekordními zisky. Mohlo se tedy zdát, že zmínky o těžce zasaženém průmyslu nejsou pravdivé, situace je ale komplikovanější a na menší firmy už dopadá.
Divoký vývoj posledních měsíců už neustálo více firem a mezi nimi také německá společnost BIA Forst z Baden Forstu. Skončila v insolvenci, do konce roku zavře brány a jejích 154 zaměstnanců skončí s ní. Nová automatizovaná linka, kterou firma v roce 2020 pořídila za 1 milion Eur (cca 24,4 milionu Kč), se pak již začala rozebírat a v rámci insolvenčního řízení bude prodána jinam.
BIA dodávala různé díly různým automobilkám, proslula ale hlavně tím, že pro Mercedes vyráběla jeho slavný emblém, tedy třícípou hvězdu. Dokud Stuttgart odebíral tohoto dílu obvyklé množství, na žádný problém nedošlo. Ostatně i proto byla instalována nová linka, která vše měla ještě více urychlit, usnadnit a zlevnit. Jednak ale Mercedes sám používá tohoto dílu stále méně a dává přednost maskám chladiče se stejným emblémem, jednak byla omezena celá výroba, která má navíc těžiště stále více v Číně, kde fabriky sází na domácí dodavatele.
S postupným poklesem zájmu by si BIA ještě poradila, rostoucí ceny vstupů, zejména pak energií, ale byly poslední kapkou. Zatímco automobilka si za auta mohla dovolit účtovat stále více, s dodavateli se nemazlí. Jak uvádí Klaus-Peter Manz z odborářského svazu IG Metall, o cenách dodávek se dnes nediskutuje - prý stačí jediné křivé slovo a „další objednávka se již nerealizuje u vás“. „Každý si musí hlídat své vlastní hřiště,“ řekl k věci finanční šéf Mercedesu Harald Willhelm a potvrdil výše zmíněné - dodavatelé buď před požadavky firmy obstojí, nebo budou vyměněni za jiné.
Automobilka ostatně již potvrdila, že emblémů má dostatek i z jiných zdrojů a nepředpokládá, že by zrovna kvůli nim musela pozastavit či omezit výrobu. Problémem pro ni však může být skutečnost, že se poslední dobou pokládá stále více firem. Minulý měsíc totiž po více než 150 letech zkrachovala firma Borges, která byla jedním ze stěžejních dodavatelů plastových panelů a izolačních materiálů. V září se pak zavřela voda i nad společností Dr. Schneider, která mimo jiné produkovala ventilační systémy.
Důvody jsou přitom ve všech případech prakticky stejné. Základem byl tedy pokles objednávek, finální tečkou pak energetická krize. Ta navíc začíná ohrožovat stále více firem. Zakrátko tak Mercedesu a spol. mohou dojít alternativy a může se dostat do stejných potíží jako její dodavatelé.
Bez třícípé hvězdy si vozy Mercedesu asi nikdo nedokáže představit. Tradiční dodavatel tohoto emblému aktuálně zkrachoval, automobilka si s tím ale hlavu nedělá. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Echo24.de
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep