Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil svoji F1 na značkách. Točí až 11 000 ot., 200 km/h udělá pod 6 s
11.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po záplavě avíz a částečných odhalení je Mercedes-AMG Project One konečně venku v sériové verzi. Má pětici motorů, elektrické turbo a záplavu karbonu.
O novém hypersportu Mercedesu, který bude pohánět ústrojí převzaté přímo z Formule 1, se mluví již léta. Nejspíše každý přitom očekával pokrokovou techniku, jež bude zabalena do karoserie obdobně organických tvarů, jakými se pyšní Aston Martin Valkyrie. O to větší zklamání ale nejspíše fanoušci třícípé hvězdy zažili ve chvíli, kdy Lewis Hamilton přivezl AMG Project One na slavnostní pódium - jeho vzhled se totiž drží možná až moc při zemi.
V tomto směru nás nechápejte špatně, Mercedes nekritizujeme. Jen konstatujeme, že na futuristický vzhled zkrátka nedošlo a čekali jsme trochu více odvázanosti. Pravda, značným limitem je tu aerodynamika, jenže s tou se museli vypořádat také také Adrian Newey a Marek Reichman. Jejich dílo však přesto nesnese srovnání s čímkoliv, co kdy jezdilo či v nejbližší době bude jezdit po veřejných silnicích. V novince Mercedesu ale vidíme spíše inspiraci současnými a hlavně letitými speciály Porsche. Toliko ale úvahy na úvod, nyní se raději již pojďme věnovat samotnému vozu a zejména jeho technice, na níž AMG spolupracovalo s týmem F1 sídlícím v britském Brixworthu.
Project One má na palubě pětici motorů. Hlavní roli samozřejmě hraje 1,6litrový šestiválec dopovaný turbodmychadlem, který zvládá až 11 000 otáček. To je v rámci běžné produkce neskutečný počin, nicméně za skutečnou Formulí 1 hypersport zaostává. Motor musel být přizpůsoben spalování běžného benzinu, zároveň počítá s mnohem delší životností - dle šéfa AMG Tobiase Moerse lze mezi „generálkami“ ujet zhruba 50 000 km.
Spalovací jednotce asistuje čtveřice elektromotorů. Jeden byl integrován do turbodmychadla, druhý je přímo spojen se spalovacím motorem s přímou návazností na hřídel a další dva najdeme u přední nápravy. Všechny elektrické motory zvládají až 50 000 otáček, což je výrazný nárůst vůči současným agregátům, které točí maximálně 20 000 ot./min. Turbína kompresoru turba pak zvládne dokonce 100 000 otáček.
Výsledkem této kombinace je potlačení prodlevy, jaká je spojena s klasickým přeplňováním, přičemž odezva na pokyn plynového pedálu má být dle značky kratší než v případě atmosférického osmiválce. Elektrické přeplňování navíc zvládá energii nejen dodávat, ale také jí pomocí rekuperace kinetické energie schraňuje v lithium-iontových bateriích. Čistě na elektřinu přitom AMG Project One ujede zhruba 25 kilometrů.
Ještě než se přesuneme k výkonům a jízdní dynamice, jen v rychlosti zmíníme, že systém EQ Power+ operuje na bázi 800V napětí, nikoliv obvyklého 400V. Mercedes tak mohl použít mnohem tenší kabely, což mělo příznivý vliv na hmotnost. Ta by se měla pohybovat okolo jedné tuny, což navzdory hybridnímu ústrojí není až tak překvapivé, uvážíme-li, že na stavbu byl použity pouze exotické materiály.
Základním stavebním prvkem celého projektu jsou samozřejmě uhlíková vlákna, která najdeme prakticky všude. Jsou z nich panely karoserie, nosný monokok, k němuž jsou napevno uchycena obě dvě sedadla (stavitelný je tak pouze sloupek řízení a sada pedálů) i v případě litých 19palcových předních a 20palcových zadních kol. Jejich jádro je sice z kovaného hliníku, karbonové kryty ale napomáhají aerodynamice.
Součástí standardní výbavy jsou pak ostatně i karbon-keramické brzdy, které bez problémů zvládají zkrotit veškerý potenciál vozu. Tím se dostáváme ke slibovaným výkonům, přičemž začneme u oněch elektromotorů. Ten, který je součástí elektrického turba, nabídne 80 kW, ostatní pak 120 kW. V případě benzinového agregátu lze pro změnu čekat 500 kW/680 koní.
Celkově soustava nabízí více než 1 000 koní, což podle Mercedesu postačí ke zrychlení z klidu na 200 km/h za méně než 6 sekund. Tím za sebou AMG Project One nechá i výkonnější a především mnohem těžší Bugatti Chiron, i když jen o fous. V rámci nejvyšší rychlosti však již hypersport z Molsheimu hraje prim, neboť u Mercedesu můžete počítat „pouze“ s 350 km/h. Zajímalo by nás ale, jak rychle vůz tuto metu pokoří.
Mercedes stále ale ještě nemá k dispozici plně pojízdný prototyp, žádná další data týkající se dynamiky tedy nemá. Dodává však, že i přes dechberoucí tempo má být AMG Project One obdobně snadno ovladatelný jako třeba Mercedes-AMG GT. Velmi pravděpodobně lze proto ve chvíli, kdy se vůz blíží k limitu, počítat s lehkou nedotáčivostí, jež má být varovným signálem pro méně zkušené řidiče.
S tím souvisí i komponenty použité u podvozku, vpředu i vzadu najdeme nápravu typu multi-link doplněnou pružinami a tlumiči závodní koncepce push-rod. To by mělo přinést velkou agilitu a současně zachovat přijatelnou míru komfortu, což možná puristé neradi uslyší. Nicméně doby, kdy jste s každým supersportem potřebovali alespoň roční pobyt na okruhu na sžití, jsou nenávratně ty tam.
Na staré časy lze tedy zavzpomínat maximálně pomocí plně vypínatelného ESP, jinak lze zejména v kabině očekávat pohodlí a luxus, jež jsou značce Mercedes vlastní. Součástí standardní výbavy je tedy klimatizace i elektrické ovládání oken, s centrálním 10palcovým displejem (před řidičem se nachází taktéž 10palcový digitální přístrojový štít) je pak spojen multimediální systém Comand.
Kromě toho se Project One chlubí ještě třetí obrazovkou, jejíž hliníkový rámeček je součástí střešní struktury a která přenáší obraz zpoza vozu díky vzadu umístěné kameře - jak je totiž patrné zvenčí, hypersport přišel o klasická zpětná zrcátka. Na praktičnost ovšem zapomenuto nebylo, za oběma skořepinami potaženými kůží Nappa spárovanou s textilními výplněmi tak najdete úložné prostory.
Ve finále zmíníme již jen volant, jehož tvar i koncepce taktéž podléhají vlivu F1. Na ideální chvíli k přeřazení řidiče upozorní diody, pádla ovládají osmistupňový automat. Ne každé tlačítko ale vede k hnacímu ústrojí, přímo z volantu tak lze ovládat i hlasitost audio systému či třeba „zvednout“ telefon. I to dokazuje, kterak chtěl Mercedes učinit vůz každodenně použitelným.
Zbývá jen dodat cenu, která bez daně činí nemalých 2 275 000 EUR (cca 59 367 500 Kč). K dispozici bude 275 exemplářů, či spíše bychom měli říci, že bylo - Mercedes sice ještě kompletní rozprodání celé edice nepotvrdil, nicméně již dříve uvedl, že eviduje více zájemců, než bude dostupných kusů. Pravděpodobně tedy jen nebyl dokončen proces selekce.
Mercedes-AMG Project One se v předvečer premiéry na autosalonu ve Frankfurtu ukázal naživo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 12 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva