Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil bizarní monstrum, které utáhne 1 000 tun. A jede jako po kolejích
19.9.2018 | Petr Prokopec
Běžná nákladní auta jsou ráda, když utáhnou desítky tun, ta extrémní zvládají i stovky. Speciální Unimog jich utáhne až tisíc a po kolejích umí jezdit nejen jako, zvládá je i doslova.
Mercedes-Benz Unimog byl představen krátce po druhé světové válce. Od té doby zamířil prakticky do všech průmyslových oblastí od zemědělství až po armádu. Nechyběl dokonce ani na slavné Dakarské rallye, byť pouze jako doprovodné vozidlo a nikoliv účastník závodu. Zmínit můžeme také požární vozy, ambulance či oblíbený povoz Arnolda Schwarzeneggera, který Unimogu udělal stejnou službu jako dříve Hummeru a dostal jej do širšího povědomí.
My si nyní posvítíme na speciální provedení, které na rozdíl od výše zmíněných zatáčí jak na kolejích. Důvod je prostý, jde totiž o speciál, který jízdu po kolejích skutečně zvládá, i když nadále zůstává silničním automobilem. Slouží k tomu speciální hydraulická kolečka, jež je možné sklopit a vůz tak usadit na koleje. Těm byly uzpůsobeny i pneumatiky a také samotná kola, Unimog proto na železné cestě zvládá utáhnout neskutečných tisíc tun - klidně celé vlaky.
Za tímto výkonem stojí nová řada turbodieselů o 5,1litrovém až 7,7litrovém objemu produkujících 156 až 356 koní. Podstatné přitom je, že byly osazeny filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, plně tedy vyhovují posledním emisním normám. Přílišnou rychlost ale od Unimogu nečekejte, jakkoliv točivý moment u vrcholných verzí stoupá nad 1 200 Nm - maximum je okolo 90 km/h.
Jízdní dynamika ale samozřejmě nebyla prioritou, místo toho tu má stěžejní roli již zmíněné „drážní” využití. Třícípá hvězda přitom nemusí sloužit jen k tahání vagónů či tramvají, osadit ji lze i jeřábem, jehož rameno má dosah až 12,4 metrů. Stejně tak se ale můžete rozhodnout i pro pohyblivou platformu, která unese dva lidi či 320 kilogramů a již lze vysunout přibližně 11 metrů do výšky či 5,8 metru do strany.
Pro jízdu na kolejích byl Unimog osazen modernizovaným pohonem všech kol, mezinápravovým, předním a zadním diferenciálem a konvertorem točivého momentu. Jeho převodovka má osm rychlostí pro pohyb vpřed a dokonce i s osmi pro pohyb vzad, nejvyšší rychlost však činí 50 km/h v obou směrech. Jakmile poté Unimog opustí koleje, jeho pomocná kolečka se zatáhnou k podvozku a v cestě pokračuje, jako by o chvíli dříve nic zvláštního nedělal. Obdivuhodné.
Mercedes představil nový Unimog uzpůsobeným pro jízdu na kolejích. Je to vážně svérázný stroj, dokáže ale obdivuhodné věci
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 3 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 6 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva