Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení
20.2.2020 | Petr Prokopec
Nová sezóna Formule 1 ještě ani pořádně nezačala, přesto se Mercedes už při testech nebál ukázat řešení, které mu může dát rozhodující náskok před konkurencí. Není totiž možné jej bryskně zkopírovat.
Letošní rok je ve Formuli 1 vůbec posledním, kdy se jede s třináctipalcovými koly. Od příští sezóny je totiž nahradí osmnáctipalcové ráfky, se kterými dorazí také zcela nová pravidla. Ta stávající jsou však naprosto stejná jako loni, a bylo tedy nepravděpodobné, že by se někomu přes zimu povedlo v nich najít skulinku, která by té či oné stáji dala výhodu před konkurencí. Mercedes to ale zjevně dokázal.
Třícípá hvězda během druhého dne předsezónních testů v Barceloně způsobila hotové pozdvižení, neboť skutečně své monoposty osadila systémem DAS (Dual Axis Steering), který nikdo jiný nepoužívá. A je si navíc naprosto jista tím, že je v souladu s existujícími pravidly. Oč jde?
Pokud se zadíváte na video na oficiálním webu Formule 1, můžete si povšimnout toho, kterak Lewis Hamilton na rovinkách přitahuje volant k sobě, aby jej v zatáčkách zase odsunoval od sebe. Těmito pohyby podle všeho upravuje sbíhavost kol, skutečná výhoda by však měla spočívat někde jinde. Je totiž třeba si uvědomit, že monoposty F1 sice jedou nejrychleji na rovinkách, v té době však paradoxně dochází ke snižování teploty pneumatik. A tím, že je systém DAS posune dovnitř, onen problém neguje. Díky tomu si pneumatiky ponechávají ideální teplotu a auto pak lépe brzdí i zatáčí, úprava obtékání vzduchu navíc mění i aerodynamiku a zvyšuje tedy přítlak v zatáčkách, snižuje na rovinkách.
Podobně překvapivé jako odhalení samotného systému je i sebevědomí Mercedesu spojené s jeho odhalením. Technický šéf týmu James Allison totiž uvedl, že DAS „není pro FIA novinkou. Je to něco, co s federací probíráme již delší dobu. Pravidla upravující systémy řízení jsou jasně daná a my jsme si jisti, že je nikterak neporušujeme. Pouze jsme představili další rozměr řízení, který, jak doufáme, prospěje v průběhu roku jezdcům. Jak ovšem funguje a proč ho používáme, je něco, co si necháme pouze pro sebe.“
Andy Green, technický šéf konkurenčního Racing Pointu, přitom již na neobvyklé řešení Mercedesu zareagoval. A také dle něj systém skutečně může být legální. To by ovšem pro takové Ferrari či Red Bull znamenalo, že letošní sezónu pomalu mohou odepsat. Tedy za předpokladu, že nemají v záloze podobný trik. Dle Greena by totiž jakémukoli dalšímu týmu trvalo minimálně půl roku, než by přišly s vlastním řešením, i když ví, že jej konkurence používá. Tou dobou již Mercedes může oba šampionáty téměř v kapse.
Bude tedy již šestiletá krasojízda třícípé hvězdy pokračovat i letos? Zatím to tak vypadá, neboť první den testů byl Hamilton jediným, komu se povedlo pokořit hranici 1 minuty a 17 sekund. Takový Max Verstappen z Red Bullu tak na šestinásobného šampiona ztrácel přes půl sekundy. Britský pilot navíc dle všeho systém DAS dosud ještě tolik nevyužíval.
Letošní sezóna tedy začíná vypadat zajímavě. Mercedes se navíc snaží všemi možnými způsoby vyvracet spekulace, že by na konci letošního roku v šampionátu kvůli své finanční situaci skončil. Šéf stáje Toto Wolff i proto věří, že Hamilton, jemuž letos končí kontrakt, bude s třícípou hvězdou pokračovat také v letech příštích, aby mohl pokořit veškeré rekordy Michaela Schumachera. Těch aktuálně již příliš nezbývá, největším oříškem bude sedm titulů.
Aktuálně se sice zdá, že DAS britskému pilotovi dopomůže rovněž k sedmé koruně, tím však bude Schumacherův rekord pouze vyrovnán. Aby však Hamilton mohl pomýšlet na překonání, musí v F1 pokračovat. A nejspíše s Mercedesem, který byl až dosud nejlépe připraveným týmem v rámci turbo-hybridní éry. Stojí za tím i zázemí německé automobilky, díky kterému tým vyvíjí vůz na každou novou sezónu nikoliv rok jako všichni ostatní, ale dokonce neskutečných 18 měsíců.


Mercedes v Barceloně zaskočil celý paddock novým systémem DAS. Mohl jej vytáhnout už nyní, neboť jej není možné rychlé napodobit
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 4 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Jedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před hodinouDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 2 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 3 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB