Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes končí se třemi velkými a silnými modely, posiluje obavy z budoucnosti
2.3.2019 | Petr Prokopec
Rozhodně nejde o prodejní hity, těmi ale podobné modely nebyly nikdy. Za čistkou stojí podobně jako u Land Roveru a Jaguaru hlavně příchod nových pravidel EU, která se s koncem roku 2019 postarají o větší paseku.
V loňském roce jsme se po letech konečně dočkali návratu BMW řady 8. Mnichovská automobilka přitom přiznává, že tento projekt odstartovala v hlavně kvůli návratu Mercedesů S-Coupe a S-Cabrio. Třícípá hvězda se po jejich představení dočkala poměrně slušných prodejů, což BMW nakonec přimělo k přiložení dalšího polene pod kotel. Tento krok byl i přes úspěch konkurence značně riskantní, přeci jen trh se sportovně laděnými dvoudvířky se spíše smrskává, než zvětšuje.
Co je ovšem ještě zajímavější než vzájemná rivalita dvou německých značek, je skutečnost, že Mercedes se rozhodl segment trhu, do kterého nepřímo uvrtal svého arci-rivala, opustit. Oznámil, že S-Coupe a S-Cabrio již v příští generaci nedostanou nástupce, navrátit se tak má pouze sedan. Jeho nabídka bude pro změnu ořezána ještě letos - verze S65 od AMG se dočkala tzv. Final Edition, která za výkonným dvanáctiválcem pod kapotou třídy S udělá po mnoha letech tlustou čáru.
A nebude to jediná konečná, dvanáctiválcový motor má z Mercedesů zmizet zcela. Dříve byl nabízen i pod kapotami třídy G a roadsteru SL, dále je k mání v luxusních variantách třídy S. Nic z toho už nebude dále v nabídce, třebaže mateřský Daimler říká, že s dvanáctiválci nekončí až tak úplně. Dle šéfa divize AMG Tobiase Moerse bude k dispozici jiným značkám, čímž velmi pravděpodobně míní Maybach a zřejmě i Pagani.
To je hodně špatných zpráv naráz. Pochopitelně, u Mercedesu nejde o modely, s nimiž by jeho nabídka stála a padala, něčím takovým ale velké, výkonné či jakkoli jinak výjimečné modely nebyly nikdy. A přesto je Mercedes nabízel. Navíc je třeba si říci, že třícípá hvězda by asi nebyla tím, čím je, kdyby svou existenci zakládala jen na třídě C dieselovým čtyřválcem, která pro změnu páteře prodejů tvoří. Automobilka se tak zbavuje svých imagemakerů, z nichž některé navíc uvedla na trh jen před pár léty a je třeba ptát se, proč.
Důvody jsou tytéž, které jsme uváděli při probírání plánovaného osekání nabídky Jaguaru a Land Roveru. Také z nabídky Britů mizí velké motory a pokud je do ní nějaký nový uveden, pak jen tak, aby z ní na přelomu let 2019 a 2010 zase zmizel. Ke stejnému momentu míří i kroky Mercedesu a je tak prakticky jasné, že skutečným lamačem vazů tu není nezájem zákazníků, ale nová pravidla Evropské unie.
Tentokrát nejde o exhalace typických škodlivin, ale emise CO2, přímý ekvivalent spotřeby paliva. Automobilky budou muset už od 1. ledna 2020 najet na „křivku limitních hodnot” vedoucí ke snížení na nový limit 95 g CO2 na kilometr, který začne naplno platit od ledna 2021. Pokud CO2 „správným směrem” nepůjdou, přijdou pokuty a těm se chtějí automobilky vyhnout stůj co stůj. Proč tedy držet v nabídce modely s motory V12 a V8, které stejně kupuje jen hrstka lidí, když by si za jejich odbyt automobilka ve výsledku musela zaplatit?
Kroky Mercedesu tedy jen potvrzují obavy z toho, že už na přelomu konce letošního roku a začátku toho příštího přijde další čistka v nabídce motorů, která pohřbí cokoli zajímavějšího, co není žádané dostatečně na to, aby si automobilka nemohla dovolit vyřadit to z nabídky. Nechceme být špatnými proroky, ale podobná situace se rýsovala s nástupem WLTP a výsledek znáte. Tak proč se nyní tvářit, že se něco takového nemůže brzy opakovat...
Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...
Z nabídky značky navíc zmizí i dvanáctiválcový model S 65 AMG, který se čerstvě představil v tzv. Final Edition na rozloučenou. Mercedes pak nebude nabízet už žádné dvanáctiválcové modely, ukazovat při vysvětlení na Brusel není nemístné
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 51 minutami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejnovější články
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 53 minutami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB