Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19

Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19

14.9.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vysouvací křídlo? Klapky nárazníku? Nuda. Studie IAA v 80 km/h vystrčí křídélka a výrazně změní tvar zádě.

Při prohlížení fotografií tohoto futuristického předobrazu třetí generace CLS odhaleného v předvečer frankfurtského autosalonu se nemohu ubránit pocit déjà vu. Tohle už jsem někde viděl, jen určitě ne naživo. Bylo to v nějakém sci-fi filmu a to auto se v něm v jisté, podle paměti docela vysoké rychlosti rozpláclo a natáhlo celé. Vlastně ne, nenatáhlo, celé se přetransformovalo a začalo jezdit po stropě tunelu. A také to byl Mercedes.

Že by se nyní ve Stuttgartu někdo na tento film hemžící se mimozemšťany a černě oděnými pány s černými brýlemi a blýskajícími ukazovátky někdo rozpomněl? Ne, toto není filmová rekvizita ani zhmotněný experiment z počítačové hry. Tento koncept je stylisticko-technickým cvičením ukazujícím trendy pro údajně nepříliš vzdálenou budoucnost.

Vývoj v rámci pohonných systémů se v poslední době poněkud zadrhává a nepřináší tak vysoké úspory ve spotřebě, aby bylo možno naplnit plány ambiciózních plánovačů z Bruselu. Ani na poli úspory hmotnosti neexistuje až tak velký manévrovací prostor, zákazníci nechtějí auta, kde uslyší náraz každého kamínku do podběhu a závan větříku. Pozornost se tak obrací k aerodynamice. A právě ta je středobodem nového konceptu od Mercedesu.

V základní, neboli designové formě nejde o nic, co bych už v té či oné podobě už dříve neviděli. Kouzlo nastává po překročení 80 km/h, kdy se žaluzie v čelní masce posunou o 60 mm vzad, vystrčí klapky před předními podběhy, uzavřou otvory na discích kol a hlavně se o 390 mm prodlouží záď. To vše kvůli lepšímu proudění pod a kolem auta, zamezení turbulencí kolem podběhů a zmenšení oblasti nízkého tlaku za zádí. Tentokráte ale nejde o zvýšení přítlaku k silnici, hlavním cílem bylo snížení koeficientu cx, který v této prodloužené podobě dosahuje hodnoty 0,19. Pro zasvěcenější dodávám, že plocha čelního průřezu je 2,16 m2.

To by mělo v kombinaci s hybridním pohonem z C350 Hybrid o celkovém výkonu 205 kW (279 k) umožnit spotřebu těžko uvěřitelných 1,2 l/100 km. Do ní ale asi bude započítán teoretický elektrický dojezd 66 km, po jejímž odečtení vychází realističtějších cca 3,6 l/100 km. I to je ale s ohledem na velikost auta, které svými rozměry výrazně přesahuje dnešní CLS, výborné číslo. Jen jestli to také bude platit i při 250 km/h, což je teoretická maximální rychlost konceptu.

Až doposud se Concept IAA jeví minimálně zajímavě a pro běžné silnice opravdu použitelně. Při pohledu do interiéru ale lehce mrazí v zádech. Ve velké míře jsou zde použity dotykové panely a tlačítka, což je řešení, které se v praxi prozatím spíše neosvědčuje.

Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotek přímo z dějiště IAA.


Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 1 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 01Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 2 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 02Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 3 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 03Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 4 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 04Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 5 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 05Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 6 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 06Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 7 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 07Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 8 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 08Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 9 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 09Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 10 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 10Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 11 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 11Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 12 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 12Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 13 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 13Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 14 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 14Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 15 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 15Mercedes IAA je první auto s proměnnou geometrií karoserie, cx činí 0,19 - 16 - Mercedes Benz Concept IAA 2015 16
Mercedes Concept IAA možná není krásný, technicky je to ale výjimečný stroj

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše