Melkus RS 2000: lehká váha z NDR

Vznikem tohoto výjimečného sportovního vozidla se tak trochu vracíme do doby nedávno minulé, kdy u našich spřízněných německých přátel vznikaly závodní speciály Melkus. Na ty se nyní snaží navázat výroba malosériově vyráběného kupé s označení RS 2000.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Melkus RS 2000: lehká váha z NDR

5.5.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Melkus RS 2000: lehká váha z NDR

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vznikem tohoto výjimečného sportovního vozidla se tak trochu vracíme do doby nedávno minulé, kdy u našich spřízněných německých přátel vznikaly závodní speciály Melkus. Na ty se nyní snaží navázat výroba malosériově vyráběného kupé s označení RS 2000.

Zamiřme ale nejdříve trochu do historie. Mnozí z vás si totiž ještě matně vzpomenou na totalitní osmdesátá léta, kdy východoněmecký závodník Heinz Melkus, po zkušenostech se stavbou závodních speciálů, v letech 1979 - 1986 postavil také několik sportovních vozů RS 1000 s motorem Wartburg, schválených pro silniční provoz. Ty byly už ve své době při realitě pořadníku na dvoudobý Trabant či Wartburg hodně velkou kuriozitou a ani dnes neztrácejí nic na své hodnotě.

Novinka nazvaná Melkus RS 2000 se zrodila díky nápadu synů slavného závodníka. Před čtyřmi lety totiž Heinz Melkus zemřel a jeho následovbníci ukázali světu návrhy vlastního sportovního vozu s odkazy na originál. Po prvních porodních bolestech se ale nakonec konstruktéři Lutz Fügener a Jens Timmich totiž namísto vývoje vlastního vozu zaměřili jen na přestavbu Lotusu Elise SC, kterému nechali i původní pohonnou jednotku, čtyřválec Toyota 1,8 VVTL-i s plynule proměnným časováním a měnitelným zdvihem ventilů, doplněný mechanicky poháněným radiálním kompresorem a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Motor je spolu s ní uložen napříč před zadní nápravou a poskytuje největší výkon 198 kW (270 k) při 7800 1/min. S ním dosahuje lehký (pohotovostní hmotnost pouhých 950 kg) dvousedadlový automobil nejvyšší rychlosti 250 km/h a stovku zvládne za 4,9 s (Elise SC 240 km/h a 0-100 km/h za 4,3 s). Melkus je ovšem o 40 kg těžší, díky výbavě. V interiéru Melkusu tak můžete mít klimatizaci, CD přehrávač, elektrické ovládání oken a zrcátek, dva airbagy, ABS a protiprokluzový systém. A skromný objem vzadu umístěného zavazadlového prostoru o velikosti 225 litrů dvoučlenné posádce na nějaké nezbytnosti stačí.

Technický základ RS 2000 je naprosto shodný s Elise. Slouží pro něj samonosný hliníkový skelet s deformačními prvky a ochrannou klecí, kompozitová karosérie z laminátu a karbonu, dvě dvojice trojúhelníkových příčných ramen, vpředu doplněných o příčný stabilizátor, k tomu strmé řízení bez posilovače a sportovní odpružení. Celek pak vhodně podtrhují kovaná kola s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 175/55 R16 předu a 225/45 R17 vzadu.

Výroba Melkusu RS 2000 již běží a jak jsme si mohli na stánku v německém Frankfurtu ověřit, vznikne plně rukodělným způsobem jen 25 exemplářů za rok. Zájemci však také musí počítat s poměrně vysokou základní cenou 107 500 eur.


Melkus RS 2000: lehká váha z NDR - 1 - Melkus2Melkus RS 2000: lehká váha z NDR - 2 - Melkus4Melkus RS 2000: lehká váha z NDR - 3 - Melkus7Melkus RS 2000: lehká váha z NDR - 4 - Melkus6Melkus RS 2000: lehká váha z NDR - 5 - Melkus5

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.