Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou
18.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Aplikovat designový jazyk minulého století na moderní supersport nemusí být vždy výhrou. Ani pro McLaren s výkonem 625 koní.
Před pár dny jsme s nadšením koukali na fotografie závodního konceptu MP4-12C Can-Am, které by málokdo mohl vytknout nedostatek dramatičnosti. Právě to - a možná až „přílišná dokonalost” - je novému McLarenu vyčítáno nejvíce. S odhalením zakázkového konceptu X-1 na Pebble Beach však máme pocit, že značka možná zašla až příliš daleko.
Touha vzepřít se konvencím čiší z vozu na všechny strany. I když každému (a my jsme jedněmi z nich) asi nebude tato vizáž po chuti. Naštěstí se jedná o první vlaštovku divize McLaren Special Operations (MSO), která se zabývá individuálními přáními zákazníků. Sériová výroba konceptu X-1 tak nehrozí, stejně jako se zřejmě nikdy nedovíme, komu vlastně vůz patří.
Poprvé totiž anonymní klient kontaktoval Rona Dennise, šéfa značky, již před třemi roky. Tedy před samotným představením standardní verze MP4-12C. S ředitelem MSO Paulem MacKenziem a šéfdesignérem McLarenu Frankem Stephensonem si poté na tři hodiny sednul do ústraní, aby mohli v klidu prodiskutovat veškerou inspiraci.
Ačkoliv totiž neznámému šťastlivci trůní v garáži McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a nyní i standardní verze MP4-12C, pro zakázkový unikát si chtěl vypůjčit designové kličky z 40. - 70. let minulého století. Konkrétně z vozů Facel Vega (1961), Chrysler D´Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Mercedes-Benz 540K (1939) a Citroën SM (1971).
Další inspiraci pak poskytly přívěsy značky Airstream, pero Thomas Mann Montblanc, velké piano či hodinky Jaeger-LeCoutre, které jsou spojeny spíše s další britskou značkou Aston Martinem. Poněkud překvapivě pak Mackenzie uvádí i černobílou fotografii Audrey Hepburn. Nebo lilek, který si klient vybral zřejmě pro jeho aerodynamický tvar.
Ani několikahodinová konzultace ale pro anonymního zákazníka nebyla dostatečná. Proto oslovil i designéry mimo McLaren, aby přišli se svými návrhy. Nakonec však dal zelenou projektu stylisty Hong Yea, který je zaměstnancem automobilky. A to především proto, že jeho návrh vůbec nekorespondoval s koncepcí vozu. Tedy s uprostřed uloženým motorem.
Karbonový retro-kabát spíše odpovídá stylizaci, kdy vůz má vpředu motor, jenž pohání zadní kola. Díky tomu je o 109 mm delší než standardní verze a také o 188 mm širší. Linie střechy je od silnice stejně vysoko jako u MP4-12C, shodný zůstává samozřejmě také rozvor. A výkon 625 koní, kterým se pyšní druhá série McLarenu.
Také hmotnost 1 400 kg odpovídá běžnému provedení, přesné zrychlení a nejvyšší rychlost však McLaren) neoznámil. Neměly by se však příliš lišit, i když se dá předpokládat, že X-1 zřejmě nikdy na žádném závodním okruhu neuvidíme. Na to je příliš cenný a jedinečný. A to přesto, že jeho výroba vlastně ani nezabrala rok, neboť oddělení MSO bylo oficiálně založeno v srpnu 2011.
Za krátký časový úsek zřejmě může i takřka standardní interiér zdobený červenou kůží Harissa Red Nappa nebo karbonovým obložením, do nějž jsou pro větší pevnost vetkány titanová vlákna. Kromě toho byly veškeré hliníkové ovladače potaženy niklem, aby lépe odolávaly zubu času. I když uvnitř vyhřívané garáže asi koroze nebude mít jedinou šanci.
My ale mnohem více doufáme v to, že divize MSO neskončí pouze s konceptem X-1. Zvláště když v poslední době se pro individualizaci MP4-12C rozhoduje více než 20 procent zákazníků. Snad některý z nich bude mít lepší vkus, až požádá o X-2. I když proti gustu...
X-1 je prvním dílem speciální divize McLaren Special Operations, která se zabývá individuálními přáními zákazníků
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva