Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren P1: lovec prestižních skalpů vchází do ringu
18.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Čtrnáct let trvalo McLarenu, než postavil nástupce svého času nejrychlejšího vozu světa. Model P1 má stejně neskromné ambice.
Rozvleklé čekání na novou vlajkovou loď britské sportovní značky McLaren poněkud překvapivě skončilo. Původně jsme si mysleli, že odhalení reinkarnovaného modelu F1 proběhne až příští týden v Paříži, během dnešního dne se ale objevilo několik náznaků, že bychom mohli vidět novinku na prvních fotografiích již dnes. Stalo se.
Především bychom měli upozornit, že celokarbonový stroj s částečně lakovanou karoserii je pouze koncept a jeho design - přestože vypadá uceleně - je prozatím ve vývoji a než dorazí produkční verze, může se ještě leccos změnit. Prodej supersportu, který nakonec nese označení P1 a nikoli P12, by měl odstartovat přibližně za dvanáct měsíců, tedy v době, kdy bude McLaren slavit půlstoletí své existence.
Jeho cena je neznámá, odhaduje se ale na částku 800 tisíc liber, v přepočtu necelých 25 milionů korun, přičemž celková produkce by podle britského Autocaru neměla přesáhnout 500 kusů. Pokud máte dojem, že jde o poněkud rezervované číslo, je to v naprostém pořádku, z předchozího F1 vzniklo jen něco málo přes stovku exemplářů včetně testovacích prototypů.
McLaren popisuje své nové dítě jako produkt, který ztělesňuje „technologickou a duchovní inspiraci závodní divizí“ a generální ředitel Ron Dennis také přihodil pár velkých vět: „P1 bude výsledkem našich padesátiletých zkušeností ze závodění a historie výroby silničních aut. Před dvaceti lety jsme s modelem F1 pozvedli laťku výkonů supersportů, dnes je našim cílem opět nově definovat pravidla.“
Jak toho chce vůz s délkou menší než Porsche 911 dosáhnout? Jednak nízkou hmotností. Říká se, že P1 by měl mít méně než 1 300 kg, přičemž základní monokok vyrobený z uhlíkových kompozitů bude propojený s hliníkovými pomocnými rámy vpředu i vzadu.
P1 dále vymění atmosférickou V12 za přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,8 l a původem z MP4-12C. Výkon spalovacího agregátu se má vyšplhat až na 800 koní při 9 000 otáčkách za minutu a elektromotor ve spojení se systémem KERS ne nepodobným tomu, který se používá v monopostech F1 by měl přidat dalších cirka 160 koní. Zrychlení na stovku má vůz zvládnout za méně než tři vteřiny a maximální rychlost se odhaduje na 385 km/h.
McLaren se netají tím, že absolutní rychlost nebyla při stavbě prioritou. Mnohem důležitější pro konstruktéry a vedení automobilky bylo navrhnout a vyrobit nejrychlejší automobil v reálném světě na okreskách i závodních okruzích. P1 si v tomto směru pomůže nejen aktivním podvozkem, ale také aktivními aerodynamickými prvky.
A ještě jedna zajímavost. Jeden z účastníků privátní prezentace McLarenu na nedávném Pebble Beach v Kalifornii poznamenal, že vůz nemá klasická skla. Místo nich má P1 dostat speciální akrylátová okna, která jsou nejen lehčí, ale umožní vypustit z výbavy stěrače. Uvidíme...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Pokud McLaren P1 skutečně nabídne prozatím spekulativní parametry, bude mít 740 koní na tunu
Zdroje: McLaren Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva