Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren odhalil detaily k novému, revolučnímu motoru, nepotřebuje ani zpátečku
27.5.2021 | Petr Prokopec
Pro Brity je to nepochybně obrovská změna, neboť po letech používání jediného, osmiválcového motoru přichází s něčím docela jiným. A menší revoluce je to i pro celý svět aut, je to zatím jediný hybridní vůz s převodovkou bez zpátečky.
Nový McLaren Artura jsme si mohli představit již v únoru. Jakkoliv je otázkou, zda si toho ve výsledku někdo všimnul. Britové totiž v případě designu nejsou zrovna inovativní, načež se může zdát, že nabídka se rozrostla jen o další specifickou verzi existujícího modelu. V tomto případě bychom ale nemohli být dále od pravdy, neboť Artura je zcela nový vůz, který je navíc jako první osazen zbrusu novým šestiválcem. Ten se o pohon nestará sám, k ruce má i elektrickou jednotku a lithium-iontové baterie o kapacitě 7,4 kWh.
Už v úvodním představení jsme zmínili, že Artura nedostala klasickou zpátečku. Má sice osmistupňovou převodovku, nicméně všechny rychlosti jsou určené pro jízdu vpřed. Couvání v případě potřeby obstarává pouze zmiňovaný elektromotor přispívající k jízdě svými 95 k a 225 Nm. Může pracovat i samostatně, mělo by se s ním dát ujet až 30 kilometrů při maximální rychlosti 130 km/h. Hlavním benefitem je však nízká hmotnost - 15,4 kg představuje polovinu obvyklé porce.
Dietou byl doprovázen i vývoj šestiválce, který váží 160 kilo, oproti dosud užívaným osmiválcům je tedy lehčí o 50 kg. Automobilka zároveň použila poměrně široký úhel rozevření válců (120 stupňů), což jí umožnilo usadit jednotku o 4 centimetry níže. Do vzniklé prohlubně mezi válci navíc mohla usadit turbodmychadla, takže ve srovnání s osmiválci nový agregát potřebuje na šířku o 220 mm méně prostoru. Stejně tak je i o 190 mm kratší, neboť McLaren musel vytvořit dostatek prostoru pro elektrickou jednotku.
Sám benzinový motor produkuje 585 koní a 585 Nm, celkově tak lze od soustavy čekat až 680 koní a 720 Nm. Výkonové špičky obou jednotek jsou sladěné, točivý moment však má u obou agregátů trochu odlišný průběh. Přesto vůz dává možnost můžete odstartovat z místa bez jediné prodlevy, a není tedy až tak překvapivé, že stovku zdolá Artura za 3 sekundy, dvoustovku za 8,3 sekundy a třístovku za 21,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je pak elektronicky omezena na 330 km/h.
Nový šestiválec má litrový výkon 195 koní, což jej podle Richarda Jacksona, šéfa divize pohonných jednotek u McLarenu, řadí mezi nejlepší jednotky. „Jen Senna a Elva jsou na tom lépe.“ Ve srovnání s těmito extrémy sice Artura produkuje o trochu méně razantnější soundtrack, ovšem ani v tomto ohledu si zákazníci stěžovat nebudou. „Výfuky byly maximálně prodlouženy, aby se ven dostal jen ten nejlepší možný zvuk. Kromě toho jsou osazeny i rezonátorem, který vše umocňuje,“ dodává Jackson.
Jakkoliv se tedy britská novinka od svých sourozenců vizuálně až tak moc neliší, pod kapotou skrývá diametrálně odlišnou techniku. A přestože došlo na downsizing, výkony hodné supersportů zůstávají. McLaren si je navíc vozem natolik jist, že k němu dává standardně pětiletou záruku. Objednávky je přitom možné adresovat dealerům již nyní, první vozy nicméně dorazí až na podzim. Ceny pak na britském trhu startují na 185 500 librách (cca 5,5 mil. Kč).
Hnací ústrojí nového hybridního sporťáku Artura disponuje 680 koňmi a 720 Nm. Veškerý točivý moment přitom máte k dispozici za šest desetin sekundy od sešlápnutí plynového pedálu. Foto: McLaren
Zdroj: McLaren
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
včera - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nejčtenější články
- Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
27.12.2024 - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
27.12.2024 - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
27.12.2024 - Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
27.12.2024 - VW i Škodě unikla data o pohybu statisíců majitelů jejich elektromobilů spojená s konkrétními lidmi, někdo o vás teď ví skoro vše
28.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva