Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren odhalil detaily k novému, revolučnímu motoru, nepotřebuje ani zpátečku
27.5.2021 | Petr Prokopec
Pro Brity je to nepochybně obrovská změna, neboť po letech používání jediného, osmiválcového motoru přichází s něčím docela jiným. A menší revoluce je to i pro celý svět aut, je to zatím jediný hybridní vůz s převodovkou bez zpátečky.
Nový McLaren Artura jsme si mohli představit již v únoru. Jakkoliv je otázkou, zda si toho ve výsledku někdo všimnul. Britové totiž v případě designu nejsou zrovna inovativní, načež se může zdát, že nabídka se rozrostla jen o další specifickou verzi existujícího modelu. V tomto případě bychom ale nemohli být dále od pravdy, neboť Artura je zcela nový vůz, který je navíc jako první osazen zbrusu novým šestiválcem. Ten se o pohon nestará sám, k ruce má i elektrickou jednotku a lithium-iontové baterie o kapacitě 7,4 kWh.
Už v úvodním představení jsme zmínili, že Artura nedostala klasickou zpátečku. Má sice osmistupňovou převodovku, nicméně všechny rychlosti jsou určené pro jízdu vpřed. Couvání v případě potřeby obstarává pouze zmiňovaný elektromotor přispívající k jízdě svými 95 k a 225 Nm. Může pracovat i samostatně, mělo by se s ním dát ujet až 30 kilometrů při maximální rychlosti 130 km/h. Hlavním benefitem je však nízká hmotnost - 15,4 kg představuje polovinu obvyklé porce.
Dietou byl doprovázen i vývoj šestiválce, který váží 160 kilo, oproti dosud užívaným osmiválcům je tedy lehčí o 50 kg. Automobilka zároveň použila poměrně široký úhel rozevření válců (120 stupňů), což jí umožnilo usadit jednotku o 4 centimetry níže. Do vzniklé prohlubně mezi válci navíc mohla usadit turbodmychadla, takže ve srovnání s osmiválci nový agregát potřebuje na šířku o 220 mm méně prostoru. Stejně tak je i o 190 mm kratší, neboť McLaren musel vytvořit dostatek prostoru pro elektrickou jednotku.
Sám benzinový motor produkuje 585 koní a 585 Nm, celkově tak lze od soustavy čekat až 680 koní a 720 Nm. Výkonové špičky obou jednotek jsou sladěné, točivý moment však má u obou agregátů trochu odlišný průběh. Přesto vůz dává možnost můžete odstartovat z místa bez jediné prodlevy, a není tedy až tak překvapivé, že stovku zdolá Artura za 3 sekundy, dvoustovku za 8,3 sekundy a třístovku za 21,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je pak elektronicky omezena na 330 km/h.
Nový šestiválec má litrový výkon 195 koní, což jej podle Richarda Jacksona, šéfa divize pohonných jednotek u McLarenu, řadí mezi nejlepší jednotky. „Jen Senna a Elva jsou na tom lépe.“ Ve srovnání s těmito extrémy sice Artura produkuje o trochu méně razantnější soundtrack, ovšem ani v tomto ohledu si zákazníci stěžovat nebudou. „Výfuky byly maximálně prodlouženy, aby se ven dostal jen ten nejlepší možný zvuk. Kromě toho jsou osazeny i rezonátorem, který vše umocňuje,“ dodává Jackson.
Jakkoliv se tedy britská novinka od svých sourozenců vizuálně až tak moc neliší, pod kapotou skrývá diametrálně odlišnou techniku. A přestože došlo na downsizing, výkony hodné supersportů zůstávají. McLaren si je navíc vozem natolik jist, že k němu dává standardně pětiletou záruku. Objednávky je přitom možné adresovat dealerům již nyní, první vozy nicméně dorazí až na podzim. Ceny pak na britském trhu startují na 185 500 librách (cca 5,5 mil. Kč).
Hnací ústrojí nového hybridního sporťáku Artura disponuje 680 koňmi a 720 Nm. Veškerý točivý moment přitom máte k dispozici za šest desetin sekundy od sešlápnutí plynového pedálu. Foto: McLaren
Zdroj: McLaren
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
včera - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
včera - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
včera - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
včera - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
včera
Živá témata na fóru
- sedadla do toyoty avensis T25 11.29. 04:29 - ClarenceWade
- Suzuki obecně 11.28. 23:03 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 22:45 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 11.28. 22:36 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry