McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby

Dvanáct let se čekalo na nový supersport z britského Wokingu. Nyní přichází na trh a my pro vás máme jeho kompletní představení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby

9.2.2011 | Roman Kalina | Přidat příspěvek

McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvanáct let se čekalo na nový supersport z britského Wokingu. Nyní přichází na trh a my pro vás máme jeho kompletní představení.

Spolupráce s Mercedesem je minulostí, novinka pochází celá z dílen malé továrny McLarenu ve Wokingu, jejíž hlavní náplní je samozřejmě vývoj a výroba monopostů formule 1. Další civilní mclaren nese sice „formulové“ značení MP4-12C, ale tentokrát nemíří na samý vrchol jako jeho předchůdce, ale chce patřit do nejpopulárnější skupiny silničních supersportů, kde by měl představovat konkurenci například pro Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo či Audi R8 GT. Svědčí o tom i cena, která se v závilosti na zemi prodeje pohybuje okolo 200 000 Eur (v tuto chvíli něco přes 4,8 milionu Kč). Výkony však očekávejte rozhodně nadprůměrné, prakticky ve všech sledovaných parametrech by měl McLaren patřit na samý vrchol své kategorie.


McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 1 - McLaren MP4-12C vyroba 01McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 2 - McLaren MP4-12C vyroba 02McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 3 - McLaren MP4-12C vyroba 03McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 4 - McLaren MP4-12C vyroba 04McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 5 - McLaren MP4-12C vyroba 05McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 6 - McLaren MP4-12C vyroba 06

Základem konstrukce modelu MP4-12C je karbonová vana (Carbon MonoCell), kterou McLaren poprvé použil u formule 1 v roce 1981 a u silničního vozidla v roce 1993 u modelu F1. Většího rozšíření se tento materiál dočkal u modelu Mercedes SLR McLaren, kterého bylo vyrobeno celkem 2 100 kusů. Největšími přednostmi tohoto „kosmického“ materiálu jsou nízká hmotnost, obrovská pevnost a také stálost. Samotná vana totiž váží pouhých 80 kg. Kontruktéři také zjistili, že tuhost karoserie McLarenu F1 se nezhoršila ani po 18 letech. Karbon je použit zčásti i na elegantní karoserii, a tak se nelze divit pohotovostní hmotnosti jen 1 300 kg, což je méně než u konkurence. Přestože se šetřilo na každém gramu, poskytuje interiér celkem komfortní výbavu, v níž nebude chybět například navigační systém se sedmipalcovým dotykovým displejem otočeným kvůli úzkému středovému panelu na výšku, dvouzónová klimatizace nebo výkonný audiosystém.

Pod skleněným víkem se kousek za sedadly skrývá podélně umístěný vidlicový osmiválec (90°) o zdvihovém objemu 3,8 litru se dvěma turbodmychadly a variabilním časováním ventilů, který dosahuje výkonu 440 kW (600 k) při 8 500 1/min. Jeho největší točivý moment dosahuje hodnoty 600 N.m a celých 80 procent z ní je k dispozici již v otáčkách 2 000 1/min, přičemž motor lze vytáčet až k otáčkám 8 500 1/min. Osmiválec s označením M838T byl vyvinut speciálně pro MP4-12C. Je kompaktní, lehký a velmi tuhý a zároveň nabízí nekompromisní kombinaci vysokého výkonu s vynikající hospodárností a nízkou produkci CO2 ve své třídě. Speciální péče doznalo i výfukové potrubí, které se stará o nenapodobitelný zvuk této unikátní pohonné jednotky.

McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 7 - McLaren MP4-12C 17McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 8 - McLaren MP4-12C 18McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 9 - McLaren MP4-12C 19

O přenos výkonu na zadní kola pečuje samočinná sedmistupňová převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox) se dvěma „mokrými“ spojkami, ovládaná pádly na volantu, která nabídne tři režimy řazení pro normální, sportovní a závodní jízdu, pokud bude chtít majitel dostat z automobilu maximální výkon například na okruhu. Žádná další varianta bohužel v nabídce nebude, úzký prostor pro řidičovy nohy byl tak již předem „odsouzen” k pojmutí nejvýše dvou pedálů. Lidé od McLarenu tvrdí, že žádný řidič na světě by nepřeřadil rychleji než jejich SSG, což je ale z podstaty zavádějící tvrzení. Žádný automat nepřeřadí tak rychle jako člověk třeba z šestky na trojku a ani při sportovní jízdě nejde jen o rychlost řazení mezi dvěma navazujícími stupni...

McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 10 - McLaren MP4-12C 15McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 11 - McLaren MP4-12C 21McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 12 - McLaren MP4-12C 22

Standardní verze je vybavena novými brzdami kombinujícími kovaný hliník a ocel, což umožnilo uspořit drahocenných 8 kg. Do budoucna se však počítá také s karbon-keramickými brzdami, které se objeví jako výbava za příplatek. Ze světa formule 1 (konkrétně z modelu MP4-12 z roku 1997) převzal MP4-12C systém Brake Steer, který cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce eliminuje nedotáčivost vozidla. Toto řešení z důvodu ušetření hmotnosti nahrazuje mnohem komplikovanější samosvorný diferenciál, přitom je mu funkčně díky inteligentní řídící jednotce zcela rovnocenné. O co největší přítlak zadní poháněné nápravy se stará samočinně nastavitelný spojler, který může posloužit ve své krajní poloze také jako aerodynamická brzda. S cílem maximální pevnosti a nízké hmotnosti byla metodou tzv. konečných prvků počítačově navržena také kola z lehkých slitin (19 palců vpředu a 20 vzadu), což mimochodem ušetřilo další čtyři kilogramy. U Pirelli pak speciálně pro MP4-12C vyvinuli pneumatiky.

Výrobce již zveřejnil i údaje o dynamice svého hýčkaného supersportu. „Stovku“ prý zvládne nový mclaren za 3,5 s a rychlost 200 km/h budete mít na rychloměru za méně než 10 s. Pokud to vezmeme v opačném gardu, pak za méně než 3 s budete z rychlosti 100 km/h stát na místě (méně než 30 m), z 200 km/h to bude trvat přibližně o dvě sekundy déle. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 320 km/h.

McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 13 - McLaren MP4-12C 01McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 14 - McLaren MP4-12C 02McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 15 - McLaren MP4-12C 03McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 16 - McLaren MP4-12C 04McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 17 - McLaren MP4-12C 05McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 18 - McLaren MP4-12C 06McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 19 - McLaren MP4-12C 07McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 20 - McLaren MP4-12C 08McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 21 - McLaren MP4-12C 09McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 22 - McLaren MP4-12C 10McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 23 - McLaren MP4-12C 11McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 24 - McLaren MP4-12C 12McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 25 - McLaren MP4-12C 13McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 26 - McLaren MP4-12C 14McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 27 - McLaren MP4-12C 16McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 28 - McLaren MP4-12C 20McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 29 - McLaren MP4-12C 23McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 30 - McLaren MP4-12C 24McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 31 - McLaren MP4-12C 25McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 32 - McLaren MP4-12C 26McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 33 - McLaren MP4-12C 27McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 34 - McLaren MP4-12C 28McLaren MP4-12C: supersport jde do výroby - 35 - McLaren MP4-12C 29
McLaren MP4-12C

Roman Kalina

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.