Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera | Petr Prokopec
V současné době je u nás k dispozici pouze s drobnou jedna-pětkou, dvoulitrovému provedení vystavilo stopku bruselské řádění. O to překvapivější může být, že má nová generace MX-5 dorazit s 2,5litrovým motorem.
Některým to bude znít neuvěřitelně, ale výroba čtvrté generace Mazdy MX-5 s kódovým označením ND začala už 4. března 2015. Tedy před deseti lety a několika málo dny. Japonská automobilka od té doby přišla se třemi zásadními modernizacemi, kdy ta poslední je datována k loňskému roku. Tehdy se ikonický roadster dočkal nových světel či třeba zrevidovaného řízení a podvozku. V Evropě z nabídky kvůli přerozdělovacím mechanismům EU vypadnul dvoulitrový motor, načež je zde MX-5 nabízena jen s menší jedna-pětkou.
Právě pokuty postavené kolem emisí CO2 jsou důvodem, proč už se nějakou chvíli spekuluje o tom, že by roadster zamířil elektrickým směrem. Masashi Nakayama, generální ředitel designové divize značky, nicméně kolegům z Road and Track potvrdil, že nic takového není v plánu. Mazda totiž stále velký důraz na co nejnižší hmotnost, načež má pátá generace zamířit pod metu jednoho tisíce kilogramů. Novinka tak vlastně bude lehčí než stávající 1,5litrové provedení, což bateriový pohon vylučuje ze hry.
Japonci se zároveň ani nechtějí vzdát kompaktních rozměrů, pročež MX-5 nemá ani v budoucnu přesáhnout metu 4 metrů. Je ale dost možné, že kabinu přepracují natolik, aby se do ní vešly i vyšší osoby - pokud totiž měříte více než 180 centimetrů, bude vám při stažené střeše nad rám čelního okna vyčuhovat hlava. Při kratších projížďkách se to sice zvládnout dá, při těch delších ale již většina majitelů střechu opět natahuje. A právě to by se u novinky mohlo změnit.
Kde škatulata nastanou stoprocentně, to je motorový prostor. Technický šéf značky Ryuichi Umeshita přiznal, že pokud by Mazda setrvala u současných motorů, nedosáhla by na jedné straně požadovaného výkonu, stejně jako by se na straně druhé nevešla do požadované škatulky Lambda 1. Tím je přitom odkázáno na vyrovnaný poměr směsi vzduchu a paliva, který má vést k vyšší efektivitě a tedy k poklesu emisí a spotřeby. Nová MX-5 tak dostane objemnější jednotku.
Umeshita přitom očkem hází po nové 2,5litrové jednotce SkyActiv-Z, která se poprvé objeví v roce 2027 pod kapotou Mazdy CX-5. Spárována pak mimo jiné bude i s manuálem, pročež roadster i v páté generaci setrvá u osvědčeného receptu, tedy u ručního řazení, spalovacího motoru a pohonu zadních kol. Dost možná poprvé v historii u toho ale bude nějaká forma elektrifikace. S ohledem na hmotnost ale připadá v potaz víceméně jen mild-hybrid, tedy 48voltový elektrický okruh.
Protože dle Mazdy má nový agregát plnit veškeré emisní normy po celém světě, a to nikoliv jen současné, ale především ty budoucí. Díky tomu je velká šance, že se příští MX-5 i s tak objemnou jednotkou objeví také v Evropě. Protože ale na rozdíl od SUV nejde o prioritu, čekáme roadster v novém nejdříve v roce 2028. Příštích pár let tedy zájemci o svezení s větrem ve vlasech budou lovit spíše v bazarech, kde naštěstí koupi dvoulitrové verze žádný bruselský nesmysl nebrání.



Chcete dvoulitrovou MX-5? Pak aktuálně musíte do bazarů, v showroomech s novými vozy čeká pouze 1,5litrové provedení. Za pár let by ale roadster měl dorazit v novém dokonce s dva-pětkou. Foto: Mazda
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva