Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti
19.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová pohonná jednotka bude využívat kondenzátorem poháněného přeplňování i homogenního plnění spalovací komory, s nímž emise srazí na minimum.
O návratu japonského kupé poháněného rotačním motorem se mluví již celé roky. Až donedávna se přitom zdálo, že sama Mazda by jej ráda přivedla na svět, nicméně potýkat se musí s napjatým rozpočtem, který jakékoliv výstřelky mimo hlavní proud neumožňuje. Nicméně před pár týdny se objevily zvěsti, že by značka na autosalonu v Tokiu měla představit nový koncept, který se pod kapotou pochlubí právě Wankelem. Krátce poté dorazil i první snímek, který jen potvrzoval, že předchozí informace měly reálný základ.
Je ovšem třeba také dodat, že jakkoliv jsou veškeré indicie jasné, oficiálně zatím padlo o návratu Mazdy RX jen pár slov od Masahira Mora, šéfa marketingu automobilky, který v reakci na otázku na návrat Wankelu řekl: „Zůstaňte na příjmu. Přijedete na tokijský autosalon?” O zbytku si šuškají vrabci na střeše a zřejmě nejsou mimo realitu: koncept uvidíme v Tokiu, produkční verzi pak v roce 2017 pod názvem RX-9. Zvolené datum přitom není rozhodně náhodné, ale souvisí s padesátým výročím odhalení dnes již legendárního modelu Cosmo Sport známého též pod označením 110S.
Toto kupé bylo vůbec prvním sériově vyráběným modelem s Wankelem pod kapotou, přičemž Mazda chtěla za pomoci názvu Cosmo naznačit, že jde o budoucnost pohonných jednotek. Zároveň hodlala patřičně deklarovat jeho spolehlivost, pročež dva takřka sériové vozy přihlásila do závodu Marathon de la Route, který se jel po dlouhých 84 hodin na Nürburgringu. Jeden z exemplářů sice dvě hodiny před koncem odstoupil kvůli poškozené nápravě, druhý však skončil čtvrtý.
Legenda tedy byla na světě, přičemž Mazda reputaci rotačního motoru jen umocňovala modely jako RX-7 a RX-8. Druhé zmíněné čtyřdveřové kupé však bylo prozatím posledním svého druhu, přičemž jeho konec má spojitost s přísnějšími emisními normami. Z toho důvodu je nejspíše jasné, že nová generace se pod kapotou pochlubí řadou nových technologií, které budou emise CO2 redukovat na maximální možnou úroveň.
Opět zdůrazňujeme, že nic z následné zmíněného není oficiální, nicméně podle zdrojů ze zákulisí by pohonná jednotka s označením 16X měla používat dvou 0,8litrových komor a rotačního pístu, přičemž produkovat bude zhruba 456 koní. Tedy prakticky dvojnásobný výkon ve srovnání se silnější verzí Mazdy RX-8, což se má také podepsat na navýšení ceny z předchozího přibližně 1,1 milionu korun na více než dvojnásobek.
Nemalého výkonu pod kapotou hodlá Mazda dosáhnout i s pomocí elektrického přeplňování „živeného” kondenzátorem, které bude dopovat maloobjemový motor při nízkých otáčkách. V těch vyšších si pak slovo vezme turbodmychadlo roztáčené klasicky výfukovými plyny. Mimo to může být ve hře ještě samostatný elektromotor, který by dále umocnil jízdní dynamiku a zároveň stlačil emise CO2 na minimum, zvláště pokud bude schopen samostatného pohonu.
Počítat také máme s homogenním plněním spalovací komory HCCI, což je technologie známá hlavně u dieselů. Kupé RX-9 ovšem samozřejmě bude benzinovým modelem, u kterého by v nízkých otáčkách měla mít první fázi spalování palivové směsi na svědomí klasická svíčka. Posléze by ovšem vlivem komprese ve vyšších otáčkách mělo dojít k druhému zážehu, což přispěje k větší efektivitě modelu. Mazda přitom věří, že se jí povedlo vyřešit veškeré problémy spojené s klapáním či zapalováním, díky nimž dosud technologie HCCI nedorazila do produkce, ale zůstávala spojena pouze s prototypy.
Promyšlené to tedy Japonci mají zřejmě dobře, pročež by se nemuseli obávat ani přísných evropských či amerických norem. Nicméně stále není jisté, zda skutečně budou mít připravenou sériovou verzi nového rotačního kupé již za pouhé dva roky. Spíše se proto přikláníme k předchozím informacím, které naznačovaly její příchod až v roce 2020. Tedy ve chvíli, kdy díky Olympijským hrám v Tokiu bude na Japonsko upřena pozornost celého světa a Mazda v tomto období oslaví sté výročí...
Nová Mazda RX-9 se ukázala na neoficiálních ilustracích...
...jež vycházejí z jediného oficiálního záběru a stylu designového jazyka Kodo
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva