Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor

Čtvrtá generace RX-7 bude i oslavou 50. výročí rotačního motoru. Postavena bude na prodloužené platformě MX-5 a slibuje hmotnost pouze 1 250 kg.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor

2.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čtvrtá generace RX-7 bude i oslavou 50. výročí rotačního motoru. Postavena bude na prodloužené platformě MX-5 a slibuje hmotnost pouze 1 250 kg.

Je to možná paradox. Nejvíce slávy získala Mazda RX-7 díky tuningovým válkám, kdy její rotační motor v kombinaci s jedním či dvěma turbodmychadly dával k dispozici až 1 600 koní. Pravda, v takovém případě bylo kupé s pohonem zadních kol schopné jezdit buď rovně na čtvrt míle nebo pouze bokem v drifterském klání, k ničemu jinému ale ostatně nebylo upraveno. V pořadí již čtvrtá generace, kterou během prezentace faceliftované Mazdy MX-5 potvrdil šéf sportovního oddělení japonské automobilky Nobuhiro Yamamoto, ovšem na tuto reputaci kašle.

Turbodmychadla totiž podle Yamamota ovlivňují lineárnost dodávky výkonu a tím i jízdní vlastnosti, což je oblast, na kterou se má příští RX-7 zaměřit především. Přeplňování se tak možná objeví v pozdějších letech u limitovaných edic, v žádném případě však na něm Mazda nebude stavět. A stejně se staví také k elektromotorům, které jsou pro změnu příliš tiché, což není vlastnost, která definuje sportovní vozy.

Je ovšem tedy možné, aby Wankel nabídnul dostatečný výkon a zároveň dodržel ultra přísné limity EU6, které budou v roce 2017 platit? Yamamoto s tím rozhodně nemá problém. Řešením prvního problému je tak kombinace navýšení objemu rotačního motoru na 1,6 litru, díky čemuž výkon dosáhne mety 300 koní, a nízké hmotnosti. Měřítkem je v tomto ohledu Toyota GT 86 a jejích 1 250 kg.

Druhý problém pak Yamamoto vyřeší speciálním katalyzátorem, který škodlivé částice zvládne odchytávat, aniž by přitom ovlivnil zvuk či výkon motoru. V tomto ohledu přitom šéfovi sportovního oddělení Mazdy můžeme bez výhrad věřit. Yamamoto totiž stojí za vývojem 2,6litrového Wankelu, který výkonem 700 koní poháněl Mazdu 787B, jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans.

Stinnou stránkou toho všeho bude navýšení ceny oproti Mazdě RX-8, která se pohybovala ve spektru Nissanu 370Z nebo Subaru STI. Novinka bude prémiovým produktem, přestože jako základ použije prodlouženou platformu z příští MX-5. Tedy roadsteru, který se nejprodávanějším sportovním vozem světa stal právě díky nízké ceně.

Kuriózní přitom je, že Yamamoto vyloučil výrazné použití karbonu. Díky němu by se totiž cena dostala až na úroveň Porsche nebo Ferrari, čímž by se zřejmě Mazda RX-7 stala neprodejnou. V roce 2017 se proto nebude hlásit, že hliník se odstěhoval do Humpolce. Na řadu místo toho přijde Země vycházejícího slunce.


Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 1 - Mazda RX-7 FB 01Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 2 - Mazda RX-7 FB 02
Mazda RX-7 první generace již v roce 1978 nabídla zrychlení z klidu na stovku za 9,2 sekundy. Stačila jí k tomu kombinace 100 koní a 1 000 kg hmotnosti

Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 3 - Mazda RX-7 FC 01Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 4 - Mazda RX-7 FC 02
Druhá generace Mazdy RX-7 dorazila v roce 1986, v přeplňované verzi nabídl její 1,3litrový rotační motor 205 koní. Hmotnost však narostla až na 1 400 kg

Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 5 - Mazda RX-7 FD 01Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 6 - Mazda RX-7 FD 02Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 7 - Mazda RX-7 FD 03Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 8 - Mazda RX-7 FD 04Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 9 - Mazda RX-7 FD 05Mazda RX-7 2017: nové kupé s Wankelem se vykašle na turbo či elektromotor - 10 - Mazda RX-7 FD 06
Třetí generace Mazdy RX-7 je nejznámější, dodnes se totiž účastní řady závodů. Mimo to se mihla v prvním dílu Rychle a zběsile. Standardně nabízela výkon 280 koní a hmotnost 1 282 kg

Zdroj: The Motor Report

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.