Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem
7.11.2020 | Petr Miler
K velmi svéráznému kroku se v době všeobecného boje proti prodlevám motorů odhodlala Mazda. Jsou snad její pohonné jednotky tak rychlé, že je třeba jejich reakce brzdit?
Z pohledu každého, pro koho je auto alespoň o trochu víc než soukromý autobus, který si musí sám odřídit, jsou prodlevy v reakcích motoru na pokyny pedálem plynu jedním z největších témat posledních dekád. Pokud se nyní škrábete na hlavě a říkáte si, o co vlastně jde, však moderní turbomotory jsou v tomto stále lepší, zapomněli jste. Člověk si zvykne na všechno, a tak jsme si na novou realitu zvykli, nic to ale nemění na faktu, že přeplňované motory nikdy nemohou reagovat tak rychle jako ty atmosféricky plněné. A pokud se vám čas od času podaří k nějaké „atmosféře” dostat, víte to nejlépe sami.
Bi-turba, tri-turba, quad-turba, twin-scroll turba, elektrické kompresory, specifický přístup k práci se škrtící klapkou či vstřikováním, to všechno pomohlo, dokonalé řešení ale neexistuje. Je pak kouzelné i smutné zároveň, když sednete do klidně obyčejného auta z přelomu milénia a cítíte, jak vás poslouchá, jak motor dělá přesně to, co chcete. Ne skoro, ne tak nějak, ale přesně to, co si přejete. To se vám s turbem jednoduše nepoštěstí.
I v této situaci ale existuje Mazda, která stále nabízí atmosféricky plněné motory a dokonce prodává i auta jedině bez turba. Pokud se ale těšíte, že v Mazdě konečně znovu zažijete to, co jste dostatečně neocenili ve vašem autě z roku 2000, zklameme vás. Japonci vám to nedovolí, ne však proto, že by to technicky už nebylo možné kvůli emisím (nebo to tak aspoň neprezentují), nastavili to tak.
Mazda se ve svých prezentačních materiálech čerstvě chlubí tím, že motorům svých aut přidala umělou prodlevu 0,2 sekundy. Prostě zmáčknete plyn, elektronika dvě desetiny sekundy počká a pak předá motoru váš pokyn. Takové turbo i bez turba. Důvod? Prý je to pro vás lepší.
Japonci říkají, že tuto prodlevu nepoznáte, ale jízdu učiní komfortnější. Tělo se prý přizpůsobuje očekávanému pohybu s menším zpožděním, a tak se na akceleraci stihnete přirozeně připravit třeba zatnutím krčního svalstava. Jízda tak má být přirozenější a příjemnější.
Budiž, tomu lze věřit, pořád je to ale uměle generovaná prodleva v době, kdy každý bojuje proti prodlevě. Navíc předpokládáme, že každý člověk je jiný, takže někomu 0,2 sekundy stejně nepomohou a jiného budou jen obtěžovat. Pokud by šla taková věc nastavit či vypnout třeba pro aktivní jízdu na oblíbené okresce či okruhu, budiž, ale toto? Přijde nám to jako dosti nešťastné, umělé popírání předností motorů, které žádnou podstatnou prodlevou trpět nemusí.












Benzinové motory Mazdy prodlevu mít nemusí, protože si na rozdíl od jiných vystačí bez turbodmychadla. Ale mají ji, protože to automobilce přišlo jako dobrý nápad. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva