Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem

K velmi svéráznému kroku se v době všeobecného boje proti prodlevám motorů odhodlala Mazda. Jsou snad její pohonné jednotky tak rychlé, že je třeba jejich reakce brzdit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem

7.11.2020 | Petr Miler

Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem

/

Foto: Mazda, koláž Autoforum.cz

K velmi svéráznému kroku se v době všeobecného boje proti prodlevám motorů odhodlala Mazda. Jsou snad její pohonné jednotky tak rychlé, že je třeba jejich reakce brzdit?

Z pohledu každého, pro koho je auto alespoň o trochu víc než soukromý autobus, který si musí sám odřídit, jsou prodlevy v reakcích motoru na pokyny pedálem plynu jedním z největších témat posledních dekád. Pokud se nyní škrábete na hlavě a říkáte si, o co vlastně jde, však moderní turbomotory jsou v tomto stále lepší, zapomněli jste. Člověk si zvykne na všechno, a tak jsme si na novou realitu zvykli, nic to ale nemění na faktu, že přeplňované motory nikdy nemohou reagovat tak rychle jako ty atmosféricky plněné. A pokud se vám čas od času podaří k nějaké „atmosféře” dostat, víte to nejlépe sami.

Bi-turba, tri-turba, quad-turba, twin-scroll turba, elektrické kompresory, specifický přístup k práci se škrtící klapkou či vstřikováním, to všechno pomohlo, dokonalé řešení ale neexistuje. Je pak kouzelné i smutné zároveň, když sednete do klidně obyčejného auta z přelomu milénia a cítíte, jak vás poslouchá, jak motor dělá přesně to, co chcete. Ne skoro, ne tak nějak, ale přesně to, co si přejete. To se vám s turbem jednoduše nepoštěstí.

I v této situaci ale existuje Mazda, která stále nabízí atmosféricky plněné motory a dokonce prodává i auta jedině bez turba. Pokud se ale těšíte, že v Mazdě konečně znovu zažijete to, co jste dostatečně neocenili ve vašem autě z roku 2000, zklameme vás. Japonci vám to nedovolí, ne však proto, že by to technicky už nebylo možné kvůli emisím (nebo to tak aspoň neprezentují), nastavili to tak.

Mazda se ve svých prezentačních materiálech čerstvě chlubí tím, že motorům svých aut přidala umělou prodlevu 0,2 sekundy. Prostě zmáčknete plyn, elektronika dvě desetiny sekundy počká a pak předá motoru váš pokyn. Takové turbo i bez turba. Důvod? Prý je to pro vás lepší.

Japonci říkají, že tuto prodlevu nepoznáte, ale jízdu učiní komfortnější. Tělo se prý přizpůsobuje očekávanému pohybu s menším zpožděním, a tak se na akceleraci stihnete přirozeně připravit třeba zatnutím krčního svalstava. Jízda tak má být přirozenější a příjemnější.

Budiž, tomu lze věřit, pořád je to ale uměle generovaná prodleva v době, kdy každý bojuje proti prodlevě. Navíc předpokládáme, že každý člověk je jiný, takže někomu 0,2 sekundy stejně nepomohou a jiného budou jen obtěžovat. Pokud by šla taková věc nastavit či vypnout třeba pro aktivní jízdu na oblíbené okresce či okruhu, budiž, ale toto? Přijde nám to jako dosti nešťastné, umělé popírání předností motorů, které žádnou podstatnou prodlevou trpět nemusí.


Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 01Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 02Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 03Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 04Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 05Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 06Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 07Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 08Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 9 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 09Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 10 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 10Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 11 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 11Mazda přiznala, že záměrně zpožďuje reakce motorů aut na pokyny plynem - 12 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 12
Benzinové motory Mazdy prodlevu mít nemusí, protože si na rozdíl od jiných vystačí bez turbodmychadla. Ale mají ji, protože to automobilce přišlo jako dobrý nápad. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.