Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“

Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai promluvil právě o tom.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“

1.12.2019 | Petr Prokopec

Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai promluvil právě o tom.

Revoluční motor SkyActiv-X od Mazdy produkuje 180 koní výkonu a 224 Nm točivého momentu, což nejsou na dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem příliš oslňující čísla. Zvláště pokud se zadíváme na běžný benzinový dvoulitr SkyActiv-G, který sice má na kontě jen 122 koní, ovšem točivým momentem 213 Nm svého o řád složitějšího kolegu téměř dorovnává.

Nová pohonná jednotka ovšem zajišťuje výraznější nárůst jízdní dynamiky, než by rozdíl v hodnotách obou motorů napovídal. Zatímco s běžným benzinovým dvoulitrem zrychluje Mazda 3 na stovku za 10,4 sekundy, v případě „dieselu na benzin“ daná disciplína zabere jen 8,2 sekundy. To v případě hatchbacku s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Sedan je stejně rychlý, s pohonem všech kol sprint trvá 8,5 sekundy a automat situaci ve všech případech o čtyři desetiny zhorší.

S touto jízdní dynamikou by již nová Mazda 3 zaujmout mohla, byť prioritou na starém kontinentu je u tohoto motoru snížení emisí a spotřeby. V závislosti na motorizaci a velikosti kol by si tak vůz měl v průměru říci o 4,4 až 5,5 litru na sto kilometrů, jakkoliv se dá předpokládat, že realita většiny řidičů bude horší.

Žíznivost ovšem není to, co potenciální klientelu u nového motoru zajímá nejvíce. Manažer pohonných ústrojí Eiji Nakai uvedl, že zákaznická nejistota se týká hlavně spolehlivosti a servisních nároků. To není překvapivé, přeci jde o revoluční techniku kombinující dva dosud neslučitelné světy. Motor SkyActiv-X spojuje zapalování směsi bohatší na benzin klasickými svíčkami v jejich okolí a následný vznět chudé směsi nacházející se ve zbytku válce.

Mazda tento proces nazývá SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), kvůli němu musela zesílit veškeré vnitřní komponenty. Jakkoliv je tedy motor SkyActiv-X dvoulitr jako klasická benzinová jednotka SkyActiv-G, tyto agregáty nesdílejí jedinou součástku. Komplexnost novinky narostla na dvojnásobek, je složitější než standardní diesel SkyActiv-D. Přestože bude motor dražší na výrobu, samotná údržba již má být na standardní úrovni.

Nakai potvrdil, že kromě servisních nákladů mají být zachovány i normální servisní intervaly, žádných zvýšených výdajů se prý není třeba obávat. Otázkou však je, nakolik mu jeho slova můžeme věřit. Je třeba dodat, že zranitelnost motoru SkyActiv-X není dána ani tak samotným spalovací procesem a konstrukcí motoru, jakožto kontrolními mechanismy. Vnitřnosti „dieselu na benzin“ jsou doslova protkané senzory, které kontrolují jak tlaky, tak onen zapalovací proces. Elektronika je přitom Achillovou patou moderních aut, obavy z možného selhání jsou tedy na místě - první svolávací akce v tomto ohledu nesvědčí o ničem dobrém.

Jasnější informace ze servisů ale přijdou nejdříve příštím v roce. Doufejme přitom, že nebudou stejně negativní jako u předchozího revolučního počinu značky, jímž byla dosud poslední verze Wankelova rotačního motoru 13B-MSP Renesis.


Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 01Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 02Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 03Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 04Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 05Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 06Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 07Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 08
Mazda uvedla, že revoluční motor SkyActiv-X nebude dražší na údržbu než běžný benzinový dvoulitr...

Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 9 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 01Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 10 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 02Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 11 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 03Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 12 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 04Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 13 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 05Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 14 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 06Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 15 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 07Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 16 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 04Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 17 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 09Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 18 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 10Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 19 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 11Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 20 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 12Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 21 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 13Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 22 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 14Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 23 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 15Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 24 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 16
...a to i přes dvojnásobný počet vnitřních komponentů. Komplexitu přitom navyšují hlavně senzory monitorující tlaky a kontrolující zapalování

Zdroj: Cars Guide

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.