Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda oficiálně hovoří o brzkém návratu Wankelu, má to ale nejméně dva háčky
23.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonci dál pokračují ve vývoji nového rotačního motoru. Pravděpodobně ale nikoli s cílem osadit jím nástupce některého ze svých slavných kupé.
Mazda RX-8 skončila ve výrobě v roce 2012. Zpočátku jí sice řada lidí nemohla přijít na chuť, neboť nešlo o přímého nástupce dnes již pomalu legendárního modelu RX-7, nicméně posléze si čtyřdveřové kupé přízeň přece jen získalo. Pro evropské publikum se však vůz stal nedostupným již v roce 2010 kvůli emisním standardům, krátce na to Japonci oznámili, že kvůli zhoršujícímu se kurzu Yenu a s ohledem na onu absenci na Starém kontinentu se jim RX-8 již nevyplácí.
Od té doby jsme pravidelně bombardováni zprávami o návratu rotačního motoru. Bohužel pokaždé, kdy se objeví pozitivně laděné informace, Mazda vzápětí vše popře. Či spíše jinak - automobilka sice zmíní, že na nové generaci Wankelu pracuje, ovšem zároveň naznačí, že se jí stále nedaří vyřešit problémy, pro které Wankely musely zemřít. A pokud ano, pak je to pro změnu na úkor výkonu, což tak jako tak znamená, že slavný návrat se konat nebude.
Nyní se ovšem zmínky o příchodu nové verze rotačního agregátu objevily v oficiálním firemním magazínu Zoom-Zoom. Pokud ovšem začínáte jásat nad sériovou verzí předloňského konceptu RX-Vision, musíme bohužel vaše naděje utnout hned v zárodku - Mazda totiž evidentně s Wankelem počítá pouze jako se součástí hybridního pohonného ústrojí. Do budoucna pak možná dojde k jeho využití při spalování vodíku.
„Rotační motor má téměř před návratem. Jako primární pohonná jednotka ale může být považován za žíznivý, zvláště při růstu či poklesu otáček, kdy se mění jeho zátěž. Ale při konstantních a optimálních otáčkách, kdy by fungoval jako generátor, je ideální,“ píše se v magazínu. Proto by Wankel neměl mít chybu, pokud by sloužil jako tzv. range extender. Tedy jinými slovy, kdyby „vyráběl“ elektřinu pro elektrický agregát.
„Jsou zde ovšem další budoucí možnosti. Rotační motory mohou skvěle běžet na vodík, tedy na nejrozšířenější prvek ve vesmíru. Zároveň je také velmi čistý: spalování vodíku produkuje pouze vodní páry.“ Jako jediná pohonná jednotka by se tedy nakonec Wankel skutečně mohl vrátit, a to i pod kapotou sportovního kupé, nicméně v takovém případě by šlo o vodíkové pohonné ústrojí. A to by mohl být kámen úrazu.
Zatímco v případě elektrických dobíjecích stanic se infrastruktura rok od roku zvyšuje, vodíkové člověk aby pohledal. Tímto směrem navíc mnoho automobilek nemíří, a pokud ano, pak jen v rámci svých okrajových projektů. Lepší infrastruktura tedy nemá velkou podporu, a to jak na úrovni samotných výrobců aut, tak u politiků. Mazda si proto nejspíše nedovolí vyrábět vůz, který by nebylo kde dotankovat.
S rotačním vodíkovým ústrojím by navíc byla spojena vysoká cena, což by omezilo cílovou skupinu. Značka by z něj mohla udělat něco na způsob NSX a říci si tak o větší množství peněz než obvykle, nicméně v takovém případě by projekt byl ztrátový skoro jistě. Pokud by přitom nedošlo k rozšíření technologie směrem k masám, pak si jej ale Mazda ve své současné pozici nemůže dovolit rozhodně.
Ačkoli se tedy rotační motor Mazdy skutečně může vrátit, jen stěží bude ryzí - buď nebude pracovat pod kapotou nějakého auta sám, nebo nebude spalovat benzin. Obojí je lepší než nic, ale je to to pravé? Nepředbíhejme, více bychom se měli dozvědĚt září, kdy se bude konat globální setkání fanoušků Wankelu. Podle spekulací by přitom právě během této události Mazda měla oznámit, co nás skutečně čeká a nemine.
S Wankelem jakožto součástí hybridního ústrojí již Mazda pracovala v případě hatchbacku 2 RE Range Extender. Nyní zřejmě dojde na jeho sériové provedení
Na příchod produkční Mazda RX-Vision ale nejspíše můžeme zapomenout
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 59 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva