Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda odhalila detaily k motorům nové 3, o „dieselu na benzin” víme zase o něco víc
19.2.2019 | Petr Prokopec
Je hezké vědět, jakými technologiemi disponují agregáty SkyActiv-G a SkyActiv-D, všechny ale zajímá hlavně nový „diesel na benzin“ SkyActiv-X. O něm pořád nevíme vše, aspoň část dat ale potvrzena byla.
Na slavnostní debut nové Mazdy 3 došlo již loni na podzim. Nyní však japonský hatchback a sedan míří do showroomů, přičemž za sebou má první testovací jízdy v USA. Jejich součástí bohužel nebyly vozy osazené revolučním agregátem SkyActiv-X, nýbrž pouze klasickou benzinovou jednotkou. Automobilka uvedla, že kvůli nízkým cenám pohonných hmot nemůže nový motor stavět pouze na spotřebě, a tak začala s novým kolem ladění, v jehož důsledku by se dvoulitrový čtyřválec měl s výkonem dostat přes 200 koní.
Situace v Evropě je bohužel diametrálně odlišná - cenu paliv můžeme pokládat za jakoukoliv, jen ne za nízkou a tlak na minimalizaci emisí je momentálně bezprecedentně velký. Proto Mazda 3 osazená motorem SkyActiv-X zůstane u konzervativnějších čísel. Teď už je definitivně jisté, že u nás nabídne 181 koní a 222 Nm točivého momentu, což je na z dnešního hlediska relativně objemný agregát doplněný navíc kompresorem (byť jeho primárním úkolem není zvyšování výkonu) docela málo.
Je otázkou, zda se později nedočkáme výkonnějšího provedení, prozatím však Mazda zůstává pouze u „špičkové úvodní odezvy, která je kombinována se spotřebou obvykle spojovanou s diesely“. Nový motor bude možné doplnit šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou, stejně jako si zákazníci budou moci vybrat mezi pohonem předních či všech kol.
Součástí evropského uvedení nové Mazdy 3 na trh je stejně jako v Americe jen ryze benzinový motor SkyActiv-G, se kterým dorazil ještě zcela nový turbodiesel SkyActiv-D. Ten nahrazuje obě předchozí jednotky, tedy 2,2litrový i 1,5litrový čtyřválec. Mazda v jeho případě zvolila 1,8litrový objem, ovšem ani tentokráte nedorazila nějaká ohromující čísla. Výkon v základu narostl jen na 116 koní, točivý moment pak na 270 Nm. Jízdní dynamika tedy bude spíše slabší, odměnou ale bude spotřeba 4,7 l/100 km.
Agregát je vybaven systémem NOx Storage Catalyst (NSC), který zvládá konvertovat oxidy dusíku na neškodný dusík, a tak výrazně snižovat svou emisní stopu. Mimo to jednotka dostala do vínku rovněž vícefázovou technologii spalování, která má zkrátit proces hoření palivové směsi a snížit typické dieselové klepání. Na výběr pak bude manuál či automat, v obou případech však převodovky budou propojeny pouze s pohonem předních kol.
Přesunout se můžeme k atmosférickému benzinovému dvoulitru SkyActiv-G, jenž disponuje 122 koňmi a 213 Nm. I v tomto případě jsou na výběr pouze převodovky, systém 4x4 není k mání ani za příplatek. S čím ovšem počítat můžete, to je mild-hybridní technologie spočívající v instalaci lithium-iontové baterie a elektrického konvertoru. Dále pak dorazila technologie deaktivace válců, vše samozřejmě kvůli snížení spotřeby a emisí CO2.
Udávaná průměrná spotřeba 6 l/100 km samozřejmě na první pohled jako velký úspěch nevypadá, nicméně vypočítán byl již dle nového cyklu WLTP. Reflektovat tedy musí daleko více reálný svět než hermeticky uzavřenou laboratoř. Mazda si za tento agregát v kombinaci se základní výbavou účtuje 520 900 Kč, za diesel pak dáte minimálně 574 900 Kč. A SkyActiv-X stojí od 603 400 Kč, vyčkat na něj ovšem budete muset do léta.
Nová Mazda 3 konečně míří na evropské trhy, zatím však pouze s ryze benzinovým nebo ryze dieselovým motorem. Revoluční jednotka SkyActiv-X dorazí až v létě, navíc s relativně nízkým výkonem
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 11 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis