Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda odhalila české detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“, známe i dostupnost
5.6.2019 | Petr Prokopec
České zastoupení Mazdy se vytasilo s novými detaily k motoru, který může změnit svět auto. Jasný je už nejen výkon, ale i spotřeba a především česká dostupnost i s cenami.
V polovině Mazda představila české ceny nové trojky. Ty se rozhodně nedrží při zemi, nejlevněji totiž japonský hatchback či sedan (obě karosářské verze se prodávají za stejné sumy) pořídíte nejméně za 520 900 Kč. Zájemci tedy asi nebudou stát před showroomy dlouhé fronty, a to ani za předpokladu, že již v základu lze počítat s opravdu bohatou výbavou. Nechybí v ní totiž třeba klimatizace, kůží obšitý volant, digitální přístrojový štít, adaptivní tempomat, navigace nebo 16palcová litá kola.
Jako šafránu pak velmi pravděpodobně bude na našich silnicích varianty SkyActiv-X. Tedy verze, která užívá takzvaný diesel na benzin. Revoluční pohonná jednotka totiž užívá klasické svíčky jen k zapálení bohatší směsi, díky čemuž ve válci vzroste tlak a dojde tak k prohoření chudšího paliva jako u naftového motoru. Vůz by díky tomu měl dosahovat mimořádně nízké spotřeby, současně ale nabídnout zajímavou dynamiku. Bohužel, konkrétní čísla Mazda tedy k dispozici nedala.
To se dnes mění, neboť české zastoupení automobilky přišlo s veškerými aktuálně dostupnými detaily týkajícími se našeho trhu. A je otázkou, zda za to sklidí aplaus. Je totiž definitivně potvrzeno, že minimálně v Evropě nebude SkyActiv-X zrovna výkonnou pohonnou jednotkou, neboť produkuje „pouze“ 180 koní. To by samozřejmě ještě před pár lety bylo na dvoulitr u mainstreamového modelu velmi zajímavé číslo, ovšem dnes dvoulitry s přeplňováním produkují i 400 koní.
Danou skutečnost si Mazda uvědomila především v Americe, kde nakonec agregát pošle na přední nebo všechna čtyři kola více než 200 koní. Na starém kontinentu ale již jízdní dynamika není pro výrobce prioritou, nejdůležitější je bohužel spotřeba a s ní spojené emise. Je tak vlastně otázkou, zda Japonci vůbec měli prostor na to, aby výkon posunuli o trochu výše, stejně jako dosavadní točivý moment 224 Nm. Je ale možné, že se do budoucna dočkáme silnější verze.
Momentálně je ale zkrátka třeba počítat s tím, že pokud toužíte po motoru SkyActiv-X, budete muset sáhnout do kapsy minimálně pro 603 400 Kč. Odměnou za to vám za to nebudou jen výše zmíněné prvky výbavy, ale třeba 18palcová litá kola, adaptivní čelní světlomety užívající technologii LED nebo zatmavená boční okna. Kromě toho si dvoulitrový motor řekne v průměru o minimálně 5,6 l/100 km, což sice není málo, v tomto případě by ale mohlo jít o reálnou spotřebu.
Pro mnohé výrobce a vlastně i zákazníky ovšem skutečná žíznivost není až tak podstatná, spíše lpí na laboratorních údajích. Mazda proto zveřejnila i spotřebu spojenou s 16palcovými koly, ačkoliv je pro motor SkyActiv-X ani nenabízí. Pokud se pro ně ale nakonec rozhodnete, můžete si od výše zmíněné hodnoty odečíst dvě deci paliva. Platí to v případě sedanu s pohonem předních kol, hatchback je o chlup žíznivější a další deci přihazuje automat či 4x4.
Mazda se ovšem v doprovodné tiskové zprávě nechlubí ani jedním z těchto údajů, místo toho zmiňuje 4,3litrový průměr a na něj navázané emise CO2 ve výši pouhých 96 g/km. To jsou ovšem hodnoty spojené s cyklem NEDC, který reálný svět nereflektuje ani z rychlíku, přičemž Evropská unie ještě po příštích pár měsíců dovolí jeho používání. Poté ovšem budou muset Japonci jít na trh pouze daty dle metodiky WLTP, emisní normu Euro6d-TEMP však plní již nyní.
Lze pak jen dodat, že kromě kompresoru dostal motor do vínku i mild-hybridní techniku, jenž spočívá v instalaci 24voltového elektrického okruhu. Vůz tak zvládá rekuperovat brzdnou energii, jenž následně napájí pomocný elektromotor. Tím nám nové informace končí, pročež jen zmíníme, že první kusy s motorem SkyActiv-X budou na českém trhu k dispozici na podzim. Objednávat novinku ale lze již nyní, přičemž s pohonem všech kol je k dispozici pouze hatchback.
Novou Mazdu 3 s motorem SkyActiv-X lze již předobjednávat...
...vozy však k zákazníkům dorazí až na podzim. Levné přitom nebudou, navíc nenabídnou ani takový výkon jako v Americe. A spotřebou nejspíše rovněž neoslní, jakkoliv 5,6litrový průměr lze považovat za reálný a nikoliv vyfabulovaný údaj
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva