Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda nyní nepracuje na žádném modelu MPS, turbo je prý špatné řešení
21.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Mezi prioritami má Mazda nad MPS druhou generaci jednotek Skyactiv. Benzinové turbo přesto asi vznikne.
Hirošimská automobilka alespoň navenek působí tak, že se jí daří. Jen se podívejme na salvu posledních novinek z autosalonu v Los Angeles, která čítala nový crossover CX-3, faceliftovanou Mazdu 6 a modernizovaný model CX-5. K nim můžeme navíc ještě připočítat nedávno odhalenou novou generaci modelu 2 včetně jejího provedení sedan. Jenomže, říká se, že není všechno zlato, co se třpytí a tomuto rčení Mazda tentokrát učinila zadost.
Bavíme se teď o modelech RX s wankelovým motorem, které podle nedávné zprávy nemají zrovna zářné vyhlídky na budoucnost, a bavíme se bohužel také o ostrých modelech MPS, jejichž termín uvedení se zdá být ještě dál než by kdokoliv čekal. Je poměrně jedno, zda zmíníme nejmenší Mazdu 2 MPS, větší hot-hatch 3 MPS či roadster MX-5 s ostřejší technickou výbavou, všechna nejrychlejší auta tohoto typu japonská automobilka odsunula na druhou kolej, protože pro ně nemá vhodné agregáty.
Dříve Mazda naznačovala, že o pohon jejích vrcholných strojů se budou starat atmosférické motory, ty by však zjevně nebyly schopné vyprodukovat dostatek výkonu při zachování spolehlivosti (a dalších faktorů typu plnění emisních norem...), pročež do hry vstoupilo přeplňování. Jenomže to zřejmě nelze jen tak jednoduše skloubit s technologií SkyActiv, jež se nese ve znamení vyššího kompresního poměru. A i kdyby to šlo, Mazdě stejně pro přeplňování nehoří - jde prý o příliš drahou cestu k vyšší efektivitě.
Tvrdí to šéf globálních prodejů a marketingu Masahira Mora a říká též, že žádný projekt, který by se měl postarat o návrat modelů s písmeny MPS ve znaku, v tuto chvíli neexistuje. Důvod toho je poměrně jasný, neboť Mazda nedisponuje neomezenými finančními prostředky a velkou investici si jistě vyžádá druhá generace motorů Skyactiv. Ty mají s ohledem na aktuální portfolio automobilky daleko větší prioritu a zvýšit u nich oproti stávající podobě agregátů efektivitu o 30 procent jistě nebude vůbec jednoduché a už vůbec ne levné.
Čas přitom běží poměrně rychle, neboť prvním nositelem nového Skyactivu se údajně stane už druhá generace CX-5 naplánovaná na rok 2017. V naftové verzi by její spotřeba měla klesnout dokonce pod hranici 4,5 litru/100 km. A dokud nebudou tyto pohonné jednotky vyvinuty, pak nemá podle Mora smysl snažit se vymýšlet jejich přeplňované verze s turbodmychadlem. Nechtěli bychom sýčkovat, je ovšem dost dobře možné, že modely MPS budou buď zcela smeteny ze stolu nebo by také nemusely být vůbec osazeny dříve slibovaným turbomotorem.
Váhu tomuto tvrzení dává opět Moro, který tvrdí, že „downsizingová“ zástavba turbodmychadla pro zvýšení efektivity a výkonu je neideální a nákladnější než mazdí řešení. Dává to prý smysl pouze ve chvíli, kdy chcete z osmiválce udělat šestiválec, protože chybějící dva válce nahradíte přeplňováním, ale vývoj čtyřválce s malým objemem a turbem je prý příliš drahý. Daleko efektivnější je podle něho optimalizace procesu spalování a kompresního poměru u atmosférického benzinového motoru. A v tom hodlá Mazda pokračovat.
Přesto je, podle jiných zdrojů, vývoj 2,5litrového turbomotoru v tuto chvíli v běhu, a tak je jen otázkou, zda se ho automobilce podaří s ohledem na nákladnost vývoje úspěšně v dohledné době dokončit. Pokud ano, Mazdy MPS by se vrátit mohly, první plody s tímto nápisem ale tak jako tak neuvidíme před rokem 2017...
Chystaná Mazda 3 MPS se již ukázala na neoficiálních ilustracích, v reálu ji ale zřejmě ještě chvíli nespatříme
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie