Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda dodatečně přidala výkon svému převratnému motoru, lidem ho dá zdarma
25.11.2020 | Petr Miler
Má hodně co nabídnout i v dosavadním provedení, pro některé své parametry byl ale kritizován. Tak jej Mazda vylepšila a co je pozoruhodné, novinky dopřeje zdarma i těm, kteří si auto s ním koupili dříve.
Motor Mazdy SkyActiv-X vstoupil do historie jako neboli revoluční „diesel na benzin”, neboť jako první sériově vyráběný agregát spaluje směs benzinu se vzduchem ve válcích vznícením, nikoli zážehem. Pravda, není to čisté vznícení, Mazda si kvůli lepší kontrole procesu spalování pomáhá v některých režimech fungování zapalovací svíčkou, ale to nakonec není tak podstatné.
Výhody tohoto řešení jsou zřejmé - vyšší pracovní efektivita bez nežádoucích emisí. Motor se tak snaží spojovat výhody dieselů a benzinů v jednom balení a funkčně se mu to celkem daří. Problém je jen v tom, že jde o dosti drahou pohonnou jednotku, která svou cenu neospravedlňuje výkonem. Dosud jediná prodávaná verze, 2,0 SkyActiv-X s kompresním poměrem 15:1, generuje 180 koní a 224 Nm, což na dnešní dobu není žádný zázrak. Akcelerace na stovku v modelu 3 za 8,2 sekundy v kombinaci s manuální převodovkou (s automatem 8,6) neurazí, ale popravdě řečeno ani nenadchne.
Právě to bylo na motoru kritizováno a stalo se i jedním z důvodů, proč stále nedorazil do USA. Japonci se ale na kritiku rozhodli zareagovat tím nejpádnějším možným způsobem a motor vylepšili. Jejich 2,0 SkyActiv-X tak nyní nabízí až 190 koní výkonu a 240 Nm točivého momentu. Pravda, žádný dramatický rozdíl, ale znát bude.
Změny bylo dosaženo díky optimalizaci spalovacího procesu, vylepšení přeplňování za pomoci kompresoru a řízení 24V asynchronního motoru. Výkonnostní parametry díky tomu nejen nevzrostly, ale maximum točivého momentu se také posunulo o 1 500 otáček výše - nyní je místo 3 000 ot./min v 4 500 ot./min. Mazda nicméně říká, že v celém spektru od 3 000 do 4 500 otáček je vyšší než býval, takže dynamice tato změna prospívá bez ohledu na jízdní režim. Konkrétní data ale automobilka do placu nedala, známa též není spotřeba paliva, změnila-li se.
Novinky přichází s dalšími dílčími modifikacemi, jako jsou upravené tlumiče pérování nebo elektronické funkce typu adaptivní tempomat, jehož fungování se má nyní více přiblížit lidskému řízení. Největší zajímavost je ale ještě jinde. Změna fungování motoru je čistě softwarová, a tak Mazda nabídne lepší parametry nové verze nejen novým zákazníkům, ale zdarma motor posílí i všem současným majitelům „trojky”. Něco takového jsme ve světě konvenčních aut ještě nezažili, třebaže spousta jiných úprav existujících motorů neproběhla jiným způsobem.
Z novinky mohou těžit zákazníci Mazdy v Japonsku od této chvíle, další trhy snad budou následovat. Konkrétní informace ale Japonci di placu nedali.












Mazda 3 s motorem SkyActiv-X loví zákazníky vcelku úspěšně, a to i se 180 koňmi. Nové jich bude mít 190 a Mazda výkon přidá zdarma i všem dosavadním majitelům vozu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce včera 20:41
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem včera 10:13
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
před 5 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 7 hodinamiPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
před 8 hodinamiJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
před 10 hodinamiAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva