Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku

Japonská značka skutečně spojila rotační motor s elektromotorem. Momentálně však dohromady produkují jen 100 koní, jež míří na přední kola.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku

26.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonská značka skutečně spojila rotační motor s elektromotorem. Momentálně však dohromady produkují jen 100 koní, jež míří na přední kola.

Zmínky o novém rotačním motoru Mazdy už nemohou být více rozpolcené. V roce 2011 se spekulovalo, že Wankel umře společně s čtyřdveřovým kupé RX-8. O dvanáct měsíců později však již vedení japonské značky naznačilo, že by mohlo dojít k návratu, přičemž využity by byly technologie aplikované na řadové motory SkyActiv. To letos v srpnu potvrdil zdroj zevnitř automobilky, podle kterého by nový agregát měl být značen 16X, přičemž dorazit má do dvou let. Jenže již v listopadu šéf Mazdy uvedl, že kvůli ospravedlnění vývoje by muselo být prodáno na 100 000 exemplářů ročně, a to není věc zrovna reálná.

Mohlo by se tedy zdát, že nový Wankel je zcela po smrti. Jenže již týden po negativním prohlášení začala ze zákulisí automobilky prosakovat informace pozitivní. Tedy že nová Mazda RX-8 bude, a o její pohon se nebude starat nic jiného než rotační motor. Pod kapotou jej ale prý nenajdeme samotný, protože doplnit ho má elektrická pohonná jednotka. To zní hodně odvážně, jenže podle všeho se japonská značka skutečně vydala tímto směrem.

Naznačují to testy, jichž se mohli zúčastnit naši zahraniční kolegové. Automobilka je totiž posadila za volant Mazdy 2 RE Range Extender (Rotary Engine Range Extender), která není ničím jiným než hybridem, který používá 0,33litrové rotační pohonné jednotky k výrobě energie skladované v lithium-iontových bateriích. Tu pak následně čerpá elektromotor o výkonu 100 koní, jež míří na přední kola. Jde tedy o „ampérovský“ způsob.

Dojezd takto vybaveného hatchbacku má s ohledem na 10 litrovou palivovou nádrž činit zhruba 400 kilometrů, což podle výzkumů Mazdy plně odpovídá požadavkům japonských zákazníků. Ti totiž 200kilometrový dojezd stávající elektrické dvojky považují za nedostatečný, ačkoliv jej prý v reálu jen málokdo skutečně potřebuje. Dvojnásobná porce by ale pro psychiku zákazníka již měla být dostatečnou porcí.

Je samozřejmě otázkou, nakolik bude tento dojezd reálný, ani jedno ze zmíněných čísel příliš uvěřitelně nezní. Stejně tak bude záležet na správném nacenění. Mazda si ovšem se svou novinkou dá jaksepatří načas, stávající exemplář je totiž pouze „testovací stolicí”, ze které by se produkční model měl vyvinout nejdříve za tři roky. S ohledem na v úvodu zmíněné množství exemplářů si ovšem říkáme, že sportovní kupé jím asi nebude.

Jisté je tedy pouze tolik, že rotační motor nezemře, k čemuž má Mazda i sentimentální důvody. „Jsme prvním a jediným výrobcem rotačního motoru. A jako takoví máme svou zodpovědnost,“ říká šéf značky Masamichi Kogai, což si můžeme vyložit vysloveně pozitivně. Bohužel to ale zároveň nemusí znamenat, že se skutečně objeví také nová Mazda RX-8.


Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 1 - Mazda 2 wankel range extender 01Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 2 - Mazda 2 wankel range extender 02Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 3 - Mazda 2 wankel range extender 03Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 4 - Mazda 2 wankel range extender 04Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 5 - Mazda 2 wankel range extender 05Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 6 - Mazda 2 wankel range extender 06Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 7 - Mazda 2 wankel range extender 07Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 8 - Mazda 2 wankel range extender 08Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 9 - Mazda 2 wankel range extender 09Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 10 - Mazda 2 wankel range extender 10Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku - 11 - Mazda 2 wankel range extender 11
Hybridní Mazda 2 RE Range Extender se do výroby nedostane, sloužit má hlavně jako testovací stolice ústrojí složeného z Wankelu a elektromotoru

Zdroje: Mazda, Automotive News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.