Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Masivní změny ve VW mohou znamenat prodej většiny značek, Škodu nevyjímaje
10.5.2019 | Petr Prokopec
Koncern Volkswagen v posledních dekádách jen bobtnal a málokdo z nás si asi dokáže představit, že by zamířil opačnou cestou. Informace zevnitř firmy ale říkají, s nástupem elektrifikace může nastat přesně to.
Možná jste již zaregistrovali, že slavný dánský designér Henrik Fisker se pokouší o další návrat. V roce 2021 chce poslat na trh elektrické kupé EMotion a neúspěch si tentokrát nepřipouští, neboť trh je podle něj na alternativní pohon připravený více než kdy dříve. Nástup elektrifikace bude mít podle Fiskera dopad i na tradiční automobilky, které se prý musí od základu změnit, jinak je čeká smrt. S alternativním pohonem je totiž spojena jistá unifikace, která povede ke ztrátě věrnosti vůči značkám.
Mohlo by se zdát, že jde slova pronesená do větru, která nikdo nebere vážně. Nicméně informace magazínu Automobile získané zevnitř koncernu VW naznačují, že realitou je pravý opak. Němci již nyní rozjíždí plán nazvaný Vision 2030, který je spojen s opravdu radikální restrukturalizací. Ta má zajistit, že pro samotný Volkswagen, stejně jako pro značky Audi a Porsche bude zajištěna bezproblémová budoucnost. V případě zbytku koncernu ale jistého není nic - prodáno či ukončeno může být cokoliv, a to se týká i Škody.
Jakkoliv taková myšlenka působí naprosto absurdním dojmem, během příštích jedenácti let se snadno může stát realitou. Je třeba si uvědomit, že mladoboleslavská automobilka cílí na velmi podobné publikum jako Volkswagen či Seat. Dnes to nevadí, technická podstata aut a marže spojená s výrobou a prodejem aut dávají prostor nabízet něco trochu jiného za trochu jiné ceny trochu jinému publiku. Pokud ale nástup elektromobilů bude mít očekávané důsledky, tedy bude vyžadovat maximální unifikaci aut a z ní vyplývající úspory z rozsahu, může být dnešní strategie nepoužitelná a přílišná diferenciace se může stát jen neospravedlnitelným nákladem a koulí z nohy.
Řečené pochopitelně neznamená, že se VW Group plánuje zbavit Škody či Seatu, zrovna v případě těchto značek je radikální řez méně pravděpodobný, plány koncernu hovoří spíše o měně. Nicméně osud takového Bentley již začínají halit mraky. Tato automobilka je momentálně ztrátová, navíc svou podstatou oslovuje spíše milovníky konzervatismu a tradičních hodnot. Něco takového ale již nebude mít za 11 let takovou váhu jako nyní. „Proč tedy investovat do staromilského impéria, když je možné podporovat to, co nastavuje trendy,“ dodává k možnému odprodeji citovaný manažer VW.
Než ovšem Bentley opustí koncernové vody, mělo by dorazit do prodeje ještě velké SUV nadřazené modelu Bentayga. A ještě letos přijde i nový Flying Spur, který se taktéž posune ještě o trochu výše. V mezičase ale koncern dost možná začne hledat nového majitele této automobilky. Na prodej by dále mělo být i Bugatti a také Lamborghini. V tomto případě ale zatím budoucnost zůstává nejistá. Vedení VW Group má momentálně zvažovat potenciál této značky a následně rozhodnout, zda do ni investovat či nikoliv. Pokud ale bude rozhodnutí záporné, pak by italská automobilka mohla změnit majitele současně s výrobcem motocyklů Ducati. Dá se předpokládat, že ve všech případech by zájemce pocházel z Číny, ostatní evropské či americké značky budou ve stejných problémech jako německý koncern.
Budoucnost VW Group ale nemusí nutně naplňovat pouze prodej značek, nýbrž také se stvořením zcela nových. Jedna taková by byla zaměřena pouze na elektrické vozy, se kterými to Němci hodlají ve velkém rozjet již letos. Je to ale všechno jen vize, o jejímž naplnění či nenaplnění rozhodne vývoje, který dnes ani koncern VW nedokáže předjímat. Dramatické změny na obzoru mohou se vztahem lidí k automobilismu udělat prakticky cokoli. Možné je tak i to, že se auta podobně jako kdysi koně i auta přesunou do kategorie zábavy. V takové chvíli by VW omezil spíše mainstreamové značky, nikoli naopak a Škoda by byla v takové chvíli „na odstřel” tím spíš.



Koncern VW Group v podobě, v jaké ho známe nyní, možná do 11 let skončí. Stát za tím bude elektrifikace
Zdroj: Automobile
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- V pátek v Kataru na čele Morbidelli včera 21:29
- Nejlepší čas pro Gonzalese, 20. Salač včera 20:48
- Nejrychlejším byl lídr šampionátu Rueda včera 20:29
- Vítězem Superpole SSP v Assenu Can Öncü, 22. Vostatek včera 16:40
- Mezi Superbike zatím vévodí Bulega s Ducati včera 16:09
Nejnovější články
GM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před hodinouMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 2 hodinamiStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
před 4 hodinamiMercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiAmerické přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon