Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Maserati Ghibli 2013 detailně: s dieselem za 6 l na sto, pro Evropu bude i čtyřkolka
20.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ghibli se v souladu s předchozím avízem stává prvním Maserati v historii s naftovým motorem. Známe jeho data i parametry výkonnějších turbobenzinů.
Z pohledu Evropana je nové Maserati Ghibli jednou z nejvýznamnějších novinek právě dnes zahájeného autosalonu v Šanghaji. I proto nám jeho představení Italové servírovali v několika chodech a postupné odhalování narušil až námi iniciovaný únik oficiálních fotek, záhy doplněný dílčími specifikacemi. Později jsme si mohli i poslechnout zvuk nového šestiválcového benzinu, na všechny detaily k malému Quattroporte jsme si ale museli počkat až do dneška. Pokud tedy tento sedan, který má být přímou konkurencí BMW řady 5, vzbudil váš zájem, následující řádky by měl ukojit vaši zvědavost.
Designu novinky se dnes už příliš věnovat nemíníme, ostatně Maserati se ani nevytasilo se zásadně větším počtem fotek než napoprvé. I kdyby to ale udělalo, nebylo by mnoho co řešit - Italové se rozhodli neriskovat, vsadili na designové prvky vřele přijatého Quattroporte a ani uvnitř se příliš nevzdalovali od dobře prošlapaných cestiček. Dnes tedy můžeme dodat, že Ghibli je oproti Quattroporte o 29 centimetrů kratší a má o 20 cm menší rozvor, do zelí by si tedy tato dvojka při boji o zákazníka příliš lézt neměla.
Nejpodstatnější novinkou oficiálního odhalení jsou ale přesné a takřka kompletní parametry jednotlivých verzí, které jsme dosud postrádali. Nejvíce kontroverze pochopitelně vzbudil fakt, že toto Maserati bude prvním trojzubcem vybaveným dieselovým motorem, který, ať už je udělán jakkoli, luxusní řešení zrovna nepředstavuje. Automobilka si negativních reakcí pochopitelně všímala a při dnešní premiéře vehementně tvrdila, že se na krok směrem k masám dobře připravila. Třílitrová pohonná jednotka prý není žádným zastaralým motorem, ale úplně novým šestiválcem, který firma nechává - jistě i z marketingových důvodů - vyrábět v motorárně Ferrari pod dohledem bývalého šéfa vývoje motorů formulového týmu Paola Martinelliho.
Je tedy otázkou, co se lze v ef-jedničkách naučit o dieselech, špatně to ale nezní (formulový turbodiesel od Ferrari, kdo by pohrdl...) a nakonec ani parametry motoru nezní marně. Maximální výkon činí až 202 kW (275 koní), nejvyšší točivý moment 600 Nm a dynamika též neurazí - na stovku auto naftoghlibli zrychlí za rovných šest sekund, maximální rychlost Maserati neudává. Chlubí se zato kombinovanou spotřebou 6,0 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 160 g na kilometr. Ještě kousek a třeba ve Francii si budete Ghibli kupovat s dotací vybranou z daní všech ostatních obyvatel země...
Pokud vás více zajímají data benzinových motorizací, pak dynamicky, cenově i jinak má o něco výše zamířit benzinový třílitr V6 s dvojitým přeplňováním. Jeho výkon činí až 243 kW (330 koní), točivý moment vrcholí na 500 Nm a zrychlení na stovku se odehraje za 5,6 sekundy. Kombinovaná spotřeba má v tomto případě hodnotu 9,6 litru na 100 km, tady už s dotacemi nepočítejte.
Vrcholným provedením se nestane osmiválec, jak někdy bylo naznačováno, ale verze s tímtéž motorem nazvaná Ghibli S. Neznámé úpravy pohonné jednotky vyšponovaly její výkon až na 301 kW (410 koní) a točivý moment k 550 Nm. V tomto případě udává Maserati i jmenovité otáčky (5 500 a 1 750 ot./min), kombinovanou spotřebu raději nikoli. Dynamiku pro změnu zveřejnilo zcela - čas 5 sekundy platný pro zrychlení na stovku a maximální rychlost 275 km/h ostatně nevyžadují ani kapku studu.
První parametr, tedy čas akcelerace na stovku, by dále mohl vylepšit pohon všech kol, který bude k mání pouze v Evropě. Automobilka neuvádí další údaje a nezveřejnila ani přesný čas příchodu Ghibli Q4 na trh, slibuje však zachování charakteru zadokolky v kombinaci s jistotou pohonu 4x4 v kritických situacích.
Z dalších detailů zmíníme fakt, že vůz bude standardně prodáván na 18" kolech, ale k dispozici budou za příplatek až jednadvacítky. O zpomalení se v jejich nitru budou starat kotoučové brzdy Brembo, v případě verze S se šesti- a čtyřpístkovými třmeny zakusující se do kotoučů o rozměrech 360x32 mm resp. 350 x 28 mm.
Ghibli je vedle SUV Levante, jehož techniku menší sedan značky předem prozrazuje, zásadním krokem k navýšení výroby značky z 6 na 50 tisíc vozů do roku 2015. K dispozici proto má dřívějšího Bertoneho továrnu a na trh se má dostat na sklonku letošního léta. Ceny by měly začínat na částce pohybující se okolo 1,5 milionu Kč za naftovou vé-šestku.
Nové Ghibli je vůbec prvním Maserati s dieselem, pro 50 tisíc prodaných aut ročně udělají Italové zjevně cokoli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel