Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Manažer vysvětlil, proč teď automobilky zavírají jednu továrnu za druhou
6.2.2021 | Petr Miler
Je snad po roce od jejich uzavření kvůli koronaviru o auta tak malý zájem? Nikoli, vše má na svědomí problém na opačné straně, který má vskutku pozoruhodné pozadí.
Pokud jste posledních pár týdnů nestrávili po jeskyních, museli jste o tom už zaslechnout. Ford, Audi, Mercedes nebo Škoda, prakticky všichni výrobci aut v tuto chvíli zastavují či omezují produkci v alespoň části svých továren. A spása není na dosah. Jen koncern VW očekává, že kvůli tomu letos vyrobí přinejmenším o 100 tisíc aut méně, než plánoval a ostatní se s dalšími stovkami tisíc vozů mají přidat.
Takže o ně není zájem? Tak to není, spíše naopak firmy nyní nestíhají vyrábět to, o co zájem je. Jak jsme již dříve zmínili, na vině je nedostatek polovodičů, čipů používaných elektronikou aut. Jenže celý problém má ale komplikovanější pozadí, než se na první pohled může zdát a právě o něm promluvil v rádiové BNR National Auto Show Maurice Geraets.
Jeho jméno vám patrně nebude známé, je to ale šéf nizozemské firmy NXP, jednoho z největších evropských výrobců polovodičů. Jím řízená společnost vyrábí čipy pro mobilní telefony, počítače, herní konzole a další domácí elektroniku, ale také pro auta. A tak má Geraets nepochybně ty nejlepší možné informace o tom, jak k celému problému mohlo dojít.
Podle něj to není jen tím, že by Číňané byli omezeni ve výrobě, nakonec NXP nemá s Čínou nic společného. Není to ani jen koronavirovými omezeními, není to ani jen neodhadem budoucí poptávky ze strany automobilek, je to tím vším dohromady a ještě lečím navíc. Geraets říká, že došlo k celkem unikátní souhře okolností, která se podle něj nejspíše nebude opakovat, přesto i celý letošek značně poznamená.
Co s tedy stalo? Šéf NXP konstatuje, že základem problému se stalo postupné zvyšování zájmu o elektrická a luxusní auta, z nichž oba typy vyžadují více čipů. Pak ale přišla březnová koronavirová krize, omezení výroby, snížení poptávky a přehodnocení budoucího zájmu ze strany výrobců. Geraets říká, že postup automobilek byl logický, v nejistotě se nebudete zásobovat výrobky, které by také nemusely být k ničemu. Pak ale přišel rozmach dotací na koupi elektrických aut, zvýšení poptávky po nich, a tedy vyšší potřeba čipů v momentě, kdy objednáno jich bylo méně.
Geraets uvádí, že vyrobit takovou věc trvá tři až šest měsíců, takže pokud si automobilky v srpnu či září uvědomily, že to s jejich potřebou čipů nebude tak zlé, nebylo už reálné se tomu do začátku letošního roku přizpůsobit. Proto se výroba zastavuje v dalších a dalších fabrikách a šéf NXP říká, že čipy nebudou letos dodány pro několik set tisíc aut, která by jinak mohla být vyrobena. A tento výpadek nebude možné rychle dohnat - proto také fabriky automobilek stojí často i na měsíc či déle.
Problémy ale nejsou jen zde. NXP prý nedodává téměř žádné čipy přímo automobilkám, odebírají je vesměs výrobci komponentů jako Bosch a Continental. Právě ty se snažily vykrýt nedostatek z jiných zdrojů, až pozdě zjistily, že to není reálné a až poté s tím seznámily své zákazníky. Proto přišly problémy relativně náhle, a proto teď třeba VW obě zmíněné firmy žaluje, neboť jej zkrátka příliš pozdě postavily před hotovou věc. Geraets tak nakonec vnímá věc pozitivně - podle něj tato mlha donutila automobilky otevřeněji hovořit o svých vlastních potřebách čipů, což celý proces zprůhlednilo a do budoucna nedovolí, aby se firmy jako Bosch a Continental mohly před svými zákazníky do poslední chvíle tvářit, že potřebné komponenty „nějak seženou”. Nesehnaly a neseženou, prostě nejsou.
Vše tedy není zdaleka růžové a řešení zabere nějaký čas. Geraets uvádí, že bude trvat několik kvartálů, než se poptávky a nabídkou srovnají a do té doby lze očekávat výpadky ve výrobě. Za celý letošní rok nebudou dodány čipy pro vysoké statisíce aut jen pro Evropu a situace se podle něj stabilizuje až v roce příštím. Nemělo by nás tedy překvapit, pokud o uzavírkách továren budeme slýchat i nadále, podle Geraetse jsou v tuto chvíli nevyhnutelné.



Nedostatek čipů odskákala i Škoda, která nevyrobí zatím neupřesněné množství zejména Octavií čtvrté generace. Problémy ale budou rozsáhlejší, problematická situace se kvůli jejímu komplikovanému pozadí hned tak nevyřeší. Foto: Škoda Auto
Zdroj: BNR National Auto Show
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Nejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před hodinouMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 2 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie