Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025 | Petr Prokopec
Objemný motor? Se spoustou válců? Se čtyřmi turby? A s extrémním výkonem? To snad musí být stroj starý aspoň 20 let. Jenže není, patří do auta, které za pár měsíců teprve začne prodávat dánské Zenvo.
Když se v roce 2004 objevilo Bugatti Veyron, řadě lidí padla čelist až k zemi. Ani ne tak kvůli vzhledu auta, ten byl přijat rezervovaně, ale kvůli technickým parametrům stroje. Hypersport z Molsheimu byl totiž schopen dosáhnout tempa 407 km/h, a to díky čtyřikrát přeplňovanému osmilitrovému šestnáctiválci, který na všechna čtyři kola posílal 1 001 koní.
Veyron se právě díky tomu stal nastavenou laťkou pro konkurenci, přičemž od svého příchodu na trh byl několikrát překonán, mimo jiné samotným Bugatti. Výkon startující nad tisícikoňovou metou se tak mezi hypersporty stává pomalu normou, načež je pro výrobce stále těžší publikum ohromit. Malé dánské automobilce Zenvo se to ovšem s jejím novým V12 podařilo.
Dánsko pochopitelně není zemí, kterou bychom měli s hypersporty či dokonce s čímkoli, co má čtyři kola a motor, automaticky spojené. O to větší podzdvižení v roce 2007 vzbudili Jesper Jensen a Troels Vollertsen, když značku Zenvo založili. Jejich prvotinou byl model ST1 používající sedmilitrový V8, po kterém dorazilo provedení TS1 osazené pro změnu 5,8litrovým osmiválcem.
V obou případech Zenvo výrazně překročilo onu metu tisíce koní, pročež byl každý více než zvědav, co Dánové napěchují pod kapotu své další novinky, kupé Aurora. To se poprvé ukázalo už před dvěma lety, výroba nicméně odstartuje až za několik měsíců. Mimo jiné i proto, že značka měla plno práce se zbrusu novou jednotkou pojmenovanou podle Thorova kladiva.
Dvanáctiválec Mjolner přitom napomáhala vyvinout společnost Mahle Powertrain, která přišla hlavně s novou technologií vstřikování Jet Ignition. Ta je klíčová po stránce emisní, načež nová jednotka zůstane legální i po příchodu normy Euro 7. I přes přítomnost čtyř turbodmychadel pak motor zvládá točit 9 800 otáček, načež nepřekvapí, že produkuje 1 250 koní.
Dánská značka uvádí, že jde o nejvýkonnější dvanáctiválec silničního auta v historii, přičemž současného rekordmana - V12 v Astonu Martin Valkyrie překonává o zhruba 250 koní. Britská automobilka však používá atmosférickou jednotku, pročež lze Mjolner považovat tak trochu za jednookého mezi slepými. Zvláště když konkurence zvládá vykřesat víc i z osmi válců.
„Ne každý den ovšem dochází na zrození motoru V12,“ správně podotýká Jens Sverdrup, šéf dánské značky. Thorovo kladivo se navíc dočkalo hybridní podpory, přičemž dvojice elektromotorů produkuje dodatečných 600 koní. Celkově tedy bude mít Aurora k dispozici 1 850 koní, které si klientela nebude mít problém užívat anii během každodenních jízd.
Sverdrup dodal, že doménou novinky má být hlavně o zvuk a dramatický projev vůbec, s čímž má dvanáctiválcový motor hodně pomoci. Zvědavi jsme pak na data týkající se dynamiky, neboť Dánům se u každé své další novinky daří snižovat hmotnost. Aurora by tedy měla nabídnout víc koní než kilogramů, pročež v akceleraci možná deklasuje i ono Bugatti.






Mjolner neboli 6,6litrový dvanáctiválec dostal čtyři turba a dva elektromotory. Celkově tak ústrojí produkuje 1 850 koní, díky technologiím společnosti Mahle ovšem plní současné i budoucí emisní normy. Foto: Zenvo
Zdroj: Zenvo
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
Kupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 2 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch