Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Japonců prosadit se v Číně s lepšími auty skončil totálním fiaskem, neprodané vozy jen leštili u dealerů
10.1.2023 | Petr Miler
Vývoj posledních dekád naznačoval, že uspět v Číně se zahraničními auty je snadné, zvlášť patří-li mezi ta prémiová. Jenže realita je očividně mnohem složitější bez ohledu na to, jak moc je ten či onen výrobce úspěšný jinde.
Honda patří mezi nejmladší velikány automobilového světa, založena byla až po konci druhé světové války. Je navíc třeba dodat, že její nabídka zpočátku čítala jen motocykly, s auty přišla až počátkem 60. let minulého století. V té době už nebyla známá jen ve své domovině, ale také v USA, kde přes síť dealerů motorek začala nabízet i auta. Začátky nebyly snadné. Nabídka automobilky sestávala hlavně z malých aut, zatímco američtí zákazníci sedlali hlavně velké silniční koráby. Hondě ale přálo štěstí.
V polovině roku 1973 Spojené státy zachvátila ropná krize, která přiměla publikum ke změně preferencí. Úsporná auta byla rázem v kurzu, čehož Honda využila na maximum. V roce 1974 se Civic dostal na první příčku testu spotřeby, za kterým stála environmentální agentura EPA. Automobilka navíc v tomto období začala model osazovat i motorem CVCC, který jako vůbec první zvládl splnit nové emisní normy. To Hondě přineslo dříve nepoznanou popularitu a strmý nárůst prodejů. Záhy se však objevily i problémy.
Zaškatulkování značky jakožto výrobce malých, levných a úsporných aut totiž zrovna neusnadňovalo prodej velkých modelů, jakmile složité časy pominuly. Proto byla v roce 1986 založena luxusní divize Acura, pod jejíž hlavičkou se začaly nabízet luxusní sedany či sportovní modely. Úspěch modelu Legend pak ovlivnil i další výrobce, neboť Toyota a Nissan se rozhodly postupovat podle téhož receptu a v roce 1989 přišly s luxusními značkami Lexus a Infiniti.
Pro nás je ale dnes zajímavá jen Acura, která byla zpočátku čistě americkou záležitostí. V roce 1991 se pak její vozy začaly prodávat také v Hongkongu a v roce 2004 přišlo na řadu i Mexiko. Honda počítala s tím, že svou luxusní divizi uvede rovněž na japonském trhu, do plánů však zasáhla ekonomická krize v roce 2008. Kvůli ní nejprve došlo na odklad, posléze na úplné zrušení plánů. Místo toho Acura v roce 2014 zamířila do Ruska a o dva roky později konečně i do Číny.
Na největším trhu světa Acura uzavřela partnerství s čínským GAC a zákazníkům nabídla několik modelů včetně dvou SUV CDX a RDX, která zůstala v nabídce až do konce loňského roku. Na zopakování amerického úspěchu ale nedošlo ani v nemenším. Nejlepším obdobím se ukázal být rok 2019, i tehdy ale bylo prodáno za 12 měsíců jen 14 701 Acur. To byla oproti Americe v témže roce pouhá desetina, pokles zájmu tím ovšem neskončil. Předloni značka na největším trhu světa prodala jen 6 554 vozů a loni dokonce jen 1 671 aut. Z něčeho takového nelze žít a není divu, že prodejci říkají, že většinu aut Acury loni jen marně leštili v showroomech.
GAC tak včera potvrdilo, že Acura definitivně opustila čínský trh a zmíněná SUV CDX a RDX už pro Japonce ani nevyrábí, ani neprodává. Společnost dále spolupracuje s Hondou, pod jejíž křídla přešla část propuštěných zaměstnanců Acury, tím ale kontinuita končí, pokud tedy nepomineme poprodejní péči o prodané vozy - i tu převezme Honda. Celý pokus prosadit se v Číně s lepšími auty tak pro Japonci končí totálním fiaskem, jedna éra je u konce. Jsme zvědavi, zda značka i tentokrát strhne lavinu, akorát trochu jiného ražení.



SUV Acura RDX se zdálo být pro Čínu jako stvořené, zákazníky ale neohromilo. Značka tak nyní na největším trhu světa po sedmi letech trápení nadobro skončila. Foto: Acura
Zdroj: Reuters
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
I ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 2 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 4 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 5 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva