Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk
28.4.2024 | Petr Prokopec
Čas vozu je opravdu působivý a nepochybujeme o tom, že je skutečný, jenže Britové jej nedosáhli za volantem sériového silničního stroje, to ani zdaleka. Místo toho model Evija překopali od podlahy po střechu, jaký to má smysl?
V souvislosti s rekordy dosahovanými na Ringu automobilky v posledních pár letech přišly s pozoruhodnou kreativitou. Famózní časy z možná nejnáročnějšího okruhu na světě totiž nejsou připisovány pouze jednoznačně nejrychlejším vozům, místo toho tu máme stále větší počet králů v jednotlivých kategoriích. Ty se pak následně ještě dělí na další podkategorie v závislosti na karosářské verzi, typu agregátu nebo počtu míst v kabině. Pomalu už chybí jen to, aby se rozlišovalo dle registrační značky, neboť v té chvíli by se rekordem mohl chlubit každý vůz.
Z toho důvodu již každému působivému času dosaženému v pohoří Eifel automaticky netleskáme, spíše se snažíme takříkajíc číst mezi řádky. Nejinak je tomu i tento týden, neboť britská automobilka Lotus se pochlubila tím, že její elektrický supersport Evija zvládl obkroužit Zelené peklo za pouhých 6 minut a 24,047 sekunda. To je třetí nejrychlejší čas vůbec bez ohledu na ceokoli, přičemž Dirk Müller jej na navlhlé trati zajel již 13. října loňského roku. Než ale polknete, je třeba nahlédnout za oponu.
S velmi působivým počinem je totiž spojeno provedení Evija X, které sice s běžnou produkční variantou sdílí karbonový monokok, baterie o kapacitě 93 kWh a hnací ústrojí produkující 2 039 koní a 1 704 Nm točivého momentu, tím však jakákoliv spojitost končí. Varianta X je totiž čistě účelovým strojem, který byl stvořen jen a pouze pro jediný trik. Kvůli tomu byla kompletně přepracována karoserie, odlišné jsou ale i další komponenty jako podvozek, brzdy či pneumatiky.
Lotusu dle nadšenců z Pistonheads měla s úpravami pomáhat společnost Multimatic Motorsports, což nejspíše i bude pravda. Müller za ni totiž mimo jiné závodí v šampionátu IMSA, a to s Fordem Mustang GT3. V roce 2015 pak tato firma otevřela i svou evropskou pobočku, která stejně jako Lotus sídlí ve Velké Británii. Pro standardní model Evija pak vyvinula tlumiče, s jeho výkonem a schopnostmi tak byla obeznámena více než kdokoli jiný.
Účelová Evija X se tak v žebříčku nejlepších časů zařadila za podobně účelové Porsche 919 Hybrid EVO (5:19,546) a podobně účelový Volkswagen ID.R (6:05,336). Druhý zmíněný ale dost možná ještě překoná, neboť Lotus uvedl, že kvůli podmínkám na trati nejel Müller naplno. Jsme tedy zvědavi, zda se Britové na okruh vrátí. Potlesk z naší strany bude ovšem nadále jen vlažný, ostatně nadšením jsme nehýkali ani poté, co s rekordním počinem vyrukovalo Porsche. Ne proto, že by veškeré časy nebyly působivé, ale proto, že dosáhnout jich s na míru postaveným autem neznamená pro svět silničních sporťáků téměř nic.






Evija X je zakázkový speciál, který sice disponuje pár komponenty ze silničního vozu, ovšem zasazenými do zcela jiného balení. Ač lze tedy nad časem dosaženým na Ringu uznale pokývat hlavou, bouřlivý potlesk si necháme na někdy jindy. Foto: Lotus
Zdroj: Lotus, Pistonheads
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 17:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB