Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus Elise 2020: nová generace se bude držet kořenů, kila ještě srazí
26.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská novinka by při stávajícím výkonu měla vážit zhruba 900 kilo. Kvůli americkému trhu dostane boční airbagy a extra výztuhy .
Před šesti lety se zdálo, že automobilka Lotus je na koni, ze kterého nehodlá jen tak slézt. Na tehdejším autosalonu v Paříži proto představila hned pětici konceptů, jež měly předznamenávat její budoucnost plnou pozitiv a sociálních jistot. Nicméně dozvuky globální ekonomické krize, jež na malou chvíli srazily prodeje sportovních vozů, odhalily, že Lotus na tom rozhodně není tak dobře, jak se jeho tehdejší šéf Dany Bahar snažil prezentovat.
Výsledkem následného kolapsu byla změna majitele a logicky i samotného vedení, do jehož čela se dostal Jean-Marc Gales. Ten musel v prvé chvíli provést celou řadu nepopulárních kroků. V první chvíli musela přijít restrukturalizace značky, aby jí vůbec udržel nad vodou. Nicméně se to vyplatilo a zdá se, že britská automobilka v příštím roce vůbec poprvé po dvaceti letech dosáhne zisku.
V souvislosti s tím může Lotus po dlouhé době konečně přikročit k mezigenerační obměně, nikoliv pouze k faceliftům či drobným vylepšením. Gales proto naznačil, že v roce 2020 se dočkáme zcela nového Elise, který zůstane věrný svým kořenům a ideálům Colina Chapmana, zakladatele značky. Stavět tedy bude na nízké hmotnosti, přičemž použije šasí z lisovaného hliníku.
S touto koncepcí přišel na svět již původní Elise S1, o němž jsme se zmiňovali nedávno v souvislosti s malým sporťákem od Bugatti, z nějž S1 v de facto vzešel. Gales dodává, že „v kombinaci s citem v řízení máte něco skutečně výjimečného. DNA tohoto vozu je jeho nízká hmotnost, odezva řízení a rovnováha mezi výkonem a řiditelností. V každém segmentu, kde je prodáván, je nejrychlejším - a vždy nejzajímavějším na řízení.“
„Dnes jsme stále nastavenou laťkou pro odlehčené vozy, jako tomu bylo v dobách, kdy Colin Chapman založil automobilku. Je to filozofie, ve které chceme pokračovat, bez ohledu na to, jaké auto vyrobíme,“ upřesňuje dále budoucnost Gales. Z toho vyplývá, že s konceptem z roku 2010 nebude mít produkční model pranic společného. Šlo totiž o těžší a výkonnější vůz.
Pro chystanou novinku je ovšem cílem zhruba 900kilová hmotnost, a to navzdory výzvě v podobě amerických regulí. Kvůli nim nový Elise sice dosáhne zhruba 3,7metrové délky jako stávající provedení, bude však širší, aby pojmul boční airbagy a dodatečné výztuhy. To pro změnu poněkud ztíží nastupování a vystupování řidiče i spolujezdce.
Lotus však v tomto ohledu má značné zkušenosti s modelem Evora, což navyšuje sebevědomí jeho techniků. Firma zároveň dosáhla dalšího pokroku v oblasti kompozitních panelů karoserie, podtunová hmotnost by měla být reálnou. To je působivý výsledek, byť za originálem vážícím 725 kilogramů nová generace bude stále zaostávat.
Mimo to je možné, že kvůli emisním limitům bude muset Lotus přijít s elektrickým posilovačem řízení. Jeho příchod sice Gales ani slůvkem nezmínil, nicméně uvedl, že puristická komunikační dálnice mezi člověkem a strojem nebude nikterak narušena. „Máme řízení, jaké nikdo jiný nemá. Je to součást naší firmy a my nikdy neuděláme nic, čím bychom to narušili.“
Stejně tak se chce značka držet i zavedených tvarů, se kterými přišel Julian Thomson, nebo pohonných jednotek Toyoty. S nimi pak bude spárován nejen manuál, ale kvůli Státům také automat. O výkonech či jízdní dynamice se dá pouze spekulovat, nicméně s ohledem na snižování hmotnosti asi nedostaneme výrazně více než stávajících vrcholných 240 koní.
Více se dozvíme časem, prozatím přeci jen nemáme k dispozici ani snímky testovacích prototypů. Dá se ovšem předpokládat, že minimálně muly se současnou karoserií již v provozu jsou, neboť konec dekády je pomalu za dveřmi a vývoj bezesporu takových pět šest let zabere.












Před šesti lety jsme se dočkali koncepčního Lotusu Elise, kterým měl vůči stávajícímu provedení nabrat na výkonu i kilech. Tato budoucnost je však nyní minulostí
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 10 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle