Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lexus LC 500h v detailech. 359 koní obstarává jen čtyřstupňový automat, proč?
19.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kupé dostalo neobvyklou převodovku, s níž stovku pokoří pod 5 s. Vývoj byl přitom zaměřen na nízkou hmotnost a sportovní chování.
Hybridní verzi japonského kupé jsme vám ukázali již na počátku tohoto týdne. V ten moment však automobilka dala do placu pouze pár fotek a velmi strohé informace, které bylo možné doplnit pouze spekulacemi. Nyní se ovšem Lexus LC 500h vrací s plnou parádou, přičemž jeden z faktů obsažených v tiskové zprávě dostal okamžitě do kolen odborný i laický svět. Vůz je totiž vybaven pouze čtyřstupňovou převodovkou, což bychom při pohledu na moderní až jedenáctistupňové automaty mohly považovat za opravdový přežitek.
V tomto ohledu by se skoro chtělo říci, že Lexus zřejmě přišel velmi lacino k nějakým skladům uzavřeným v 90. letech, ve kterých aktuálně objevil hromadu nepoužitých převodovek. A jelikož chtěl vše zpeněžit, instaloval je pod kapotu nového kupé. Pravda ale samozřejmě bude trochu jinde. Než se ovšem k jejímu - tedy částečně předpokládanému - vysvětlení dostaneme, bude třeba nejprve představit zmiňované hybridní pohonné ústrojí.
Verze LC 500h skutečně dostala do vínku kombinaci 3,5litrového benzinového šestiválce a elektromotoru zvanou Lexus Multi Stage Hybrid System, se níž dorazil paket lithium-iontových baterií o neupřesněné kapacitě a 50kilové hmotnosti. Spalovací agregát byl přitom naladěn na 299 koní a 348 Nm točivého momentu, zatímco od elektrické jednotky můžeme očekávat koní 61. Celkově pak soustava dává k dobru 354 koní.
S tímto výkonem by kupé mělo pokořit zrychlení z klidu na stovku za méně než 5 sekund, k čemuž mu má napomoci právě ona čtyřstupňová převodovka. Její použití přitom nejspíše bylo dáno faktem, že automaty CVT běžně spojené s hybridními modely často nechají spalovací jednotky vytáčet, aniž nárůst otáček korespondoval s akcelerací. Nemusí to být neefektivní, u sportovního modelu by to ale zákazníkům nemuselo být příjemné.
Lexus se tedy pokusil vyřešit tento nedostatek použitím sice menšího, ale přesto nějakého počtu převodů. Ty jsou pochopitelně dost dlouhé na to, aby pokryly i dálniční tempo, při akceleraci by to ale nemělo překážet - přítomnost elektromotoru produkujícího relativně vysoký výkon již při minimálních otáčkách by měla „hluchá místa” pokrýt a nemáme se tak obávat nedostatku agility v rozsahu celého pásma. Celé ústrojí by pak mělo při patřičném zašlápnutí plynového pedálu reagovat živelněji a přirozeněji než při použití CVT. Je samozřejmě otázkou, jak moc toto vysvětluje, proč jsou převody pouze čtyři - Lexus ale nejspíše došel k závěru, že více prostě u tohoto hybridního ústrojí není třeba a použití šesti-, osmi- či ještě vícestupňové převodovky by už potenciál vozu jen marnilo.
Zda jde o správný výklad celé záležitosti, to je vážně sporné a nejsme si ani příliš jisti, že automobilka sama vše vysvětlí na autosalonu v Ženevě, kde bude LC 500h debutovat. Od pravdy ale nejspíše daleko nebudeme, aktuálně tak můžeme sklouznout k odhalování dalších detailů. Začneme přitom u venkovních rozměrů, jenž počítají s délkou 4 760 mm, šířkou 1 920 mm, výškou 1 345 mm a rozvorem 2 870 mm.
O hmotnosti se Lexus nerozepisuje, kupé by však měla podepírat nová platforma GA-L zaměřená právě na redukci kil. Ze stejného důvodu pak byly instalovány kapota, blatníky, dveře a některé komponenty předního zavěšení z hliníku, zatímco střecha a víko zavazadelníku jsou vyrobeny z karbonu. Kromě toho tu pak máme litá 20palcová kola, která lze vyměnit za až 21palcová kovaná.
Lexus se zároveň zaměřil také na působivé jízdní vlastnosti, pročež přední náprava typu multi-link dostala dvě svrchní a dvě spodní kontrolní ramena. Tato technologie má vylepšit preciznost řízení, zároveň však stojí za nízkou linií kapoty. Samotné pohonné ústrojí pak bylo v rámci co nejlepšího rozložení hmotnosti uloženo za přední nápravu a výkon posílá na kola zadní.
V interiéru si můžete povšimnout nejen sportovně tvarovaných sedadel a volantu, ale zejména pádel řazení, která se u plnohodnotného hybridu Lexusu objevují vůbec poprvé a mají jen zdůraznit sportovní charakter alternativního ústrojí. Dále tu pak máme novou generaci touch padu RTI či standardní audio systém Pioneer, jenž lze nahradit aparaturou Mark Levinson.
Závěrem jen zmíníme, že součástí základní výbavy bude také bezpečnostní systém Lexus Safety System+, jehož součástí jsou kromě autonomních brzd detekce chodců, adaptivní tempomat, monitoring jízdních pruhů a automatické přepínání světel. Prodej Lexusu LC 500h by měl být zahájen ještě letos, ceny ale prozatím známy nejsou.




Hybridní Lexus LC 500h se ukázal vedle svého osmiválcového příbuzného...
...vůči jeho desetistupňové převodovce však se svým čtyřstupňovým automatem působí jako chudý příbuzný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 3 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 4 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 6 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 7 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie