Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný čínský soupeř Škody Octavia je hit. Originál poráží na hlavu, při jeho ceně není divu
8.2.2021 | Petr Miler
Pokud si myslíte, že Škoda Octavia je symbolem skvělé hodnoty za peníze, pak asi netušíte, co proti ní nasadili Číňané. Srovnatelný liftback startuje s cenou pod 200 tisíc Kč a prodává se stále lépe - už třikrát lépe než škodovka.
Baojun, jedna ze značek čínsko-amerického konglomerátu SAIC-GM-Wuling, začala loni v srpnu na domácím trhu prodávat model RC-5. Za normálních okolností by to bylo jedno z mnoha čínských aut, o kterých u nás nemusíme vědět, tohle je ale přece jen z jiného těsta. Vůz se totiž už od loňského jara profiluje jako přímý konkurent Škody Octavia, která i na největším trhu světa patřila mezi velmi oblíbené vozy. Teď už o tom ale jinak než v minulém čase hovořit nelze.
Model RC-5 skutečně sází na stejné přednosti - jde o poněkud hypertrofované auto nižší střední třídy, které chce na podvozku s větším rozvorem nabízet ještě více prostoru než Škoda. Standardně jde o liftback, což je v této třídě obecně neobvyklé, navíc je nabízen také jako kombík RC-5W, což je pro změnu neobvyklé v Číně. Co je ale nakonec nejpodstatnější, oba vozy Baojun poslal do prodeje za ceny, ze kterých se lidem od Škody musí protáčet panenky.
Ač auto mělo původně stát víc, do podeje vlétlo s ceníkem plným neuvěřitelně nízkých cifer. Liftback se v Číně nakonec začal prodávat za 59 800 yuanech, tedy asi 198 tisíc Kč, a kombík RC-5W za 72 800 CNY, asi za 241 tisíc korun. To jsou vážně neskutečně nízké sumy za auto, které je 4,69 metru dlouhé, 1,81 metru široké, 1,49 metru vysoké a rozvor mezi nápravami se drží hodnoty 2,7 metru.
V základním provedení je vůz osazen 1,5litrovou atmosférou (99 koní), zvolit je možné také stejně objemné turbo (147 koní). K mání pak bude šestistupňový manuál nebo automat CVT. A z výbavy jsou pro auto k dispozici prvky jako hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilu, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí nebo pokročilý jízdní asistent spoléhající na kameru s vysokým rozlišením a radary s dosahem 120 resp. 160 metrů. Ani vrcholná verze pak nestojí víc než 109 800 CNY, což je 364 tisíc Kč.
Jde o pozoruhodně zajímavou nabídku, přesto bylo otázkou, jak na ni Číňané zareagují. Dnes už je jasné, že Baojun trefil desítku a přes pomalý nájezd prodejů v posledních měsících loni prodal 26 766 aut. A mířil stále vzhůru - jen v prosinci šlo o 7 243 aut, což je vzhledem k roztříštěnosti čínského trhu a velikosti Baojunu (prodává okolo půl milionu aut všech modelů) sympatické číslo.
Jeho úspěch se nejlépe zračí ve stínu propadajícího se zájmu o Octavii. Ta za stejné období oslovila méně lidí a v prosinci už si našla jen 2 153 kupců, méně jak třetinu toho, co Baojun. A to je třeba dodat, že Octavia skutečně byla v Číně bestsellerem - v předchozích letech si snadno našla i 12 až 16 tisíc kupců za měsíc, teď stále více přepouští pozice podobně koncipovaným konkurentům. A RC-5 je z nich momentálně nejúspěšnější.
Vypadá to, že Číňanům zblázněných spíše do sedanů a SUV nejsou ani liftbacky a kombíky vůbec cizí, zvláště pokud jsou doplněny zajímavou cenovkou. Asi by nebylo od věci, kdyby se RC-5 objevilo s alespoň trochu podobně atraktivními cenami v prodeji také v Evropě. Velká a dostupná auta na místním trhu zoufale chybí a Octavie se s cenami dostala už mimo dostřel spousty obyčejných lidí.
Baojun RC-5 boduje v Číně jako liftback RC-5... Foto: SAIC-GM-Wuling
...i kombík pojmenovaný RC-5W. Foto: SAIC-GM-Wuling. Při jeho velikosti, specifikacích a cenách se skutečně není čemu divit. Grafika: SAIC-GM-Wuling
Zdroje: SAIC-GM-Wuling, JATO Dynamics
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
dnes - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nejnovější články
- Zákazník BMW si převzal limuzínu řady 7 v této odvážné specifikaci, jasně ukazuje největší vadu posledních novinek značky
před 4 hodinami - Ani Brity už nebaví lži o efektivitě hybridů. „Jsou k ničemu a je čas, abychom to akceptovali,” říkají dnes
před 6 hodinami - Mercedes nepochopil nic. Trápící se třídu S chce spasit interiérem z ještě většího propadáku, nedává to smysl
před 7 hodinami - Už zapomínaná francouzská silniční raketa je k mání dodnes nejetá. Je tak vzácná, že ji bez uzardění prodává dealer Ferrari
před 9 hodinami - Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva