Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levné ostré Hyundai i30 se ukázalo v novém. U nás ho ale nekoupíte, nesmíte, i když se tu dál vyrábí
20.7.2024 | Petr Prokopec
Poslední korejská novinka připomíná absurditu rozhodnutí značky, která má pocit, že v EU rozbije bank s 2,2 tuny vážícím polovičním SUV skoro za 2 miliony, i když ho dříve skutečně rozbíjela - a mohla by ho dál rozbíjet - s lehkým kompaktním hot hatchem za statisíce.
V redakci stále truchlíme nad krokem Korejců, kteří se letos naprosto nepochopitelně rozhodli z evropské nabídky vyřadit všechny sportovní modely osazené spalovacím pohonem. Za tím ani omylem nestojí nezájem zákazníků a vlastně nejde ani o následek politicky vynucovaných nařízení typu GSR2. Jde o svévolné, dozajista dogmatické rozhodnutí samotného Hyundai, které mohlo beztak nevýznamné emise CO2 spojené s modely i20 N a i30 N vykompenzovat řadou jiných hybridních a elektrických modelů. Nestalo se, místo toho přišla slova o tom, že dostupným ostrým autem pro nadšence je teď 2,2tunový otylý „kvádr” za 1,8 milionu Kč.
Můžeme se nad tím nekonečně podivovat, ale situaci to nejspíše už nezmění. O to smutněji se nám ale poté referuje o druhém faceliftu, kterým aktuálně prošla oblíbená i30 N. Modernizované provedení kompaktního hot hatche se poprvé ukázalo ve verzi pro Austrálii, která je vůbec jediným trhem na světě, kde se spalovací modely sportovní divize korejské značky budou prodávat vedle zmíněného, nutno dodat neúspěšného elektrického SUV-hatchbacku Ioniq 5 N. Všude jinde se Hyundai rozhodlo, zda půjde směrem spalovacího nebo elektrického pohonu, nic mezi tím.
Jistou úlevou nám může být, že druhý facelift není tak výrazný jako ten první z roku 2020, kdy se korejský hot hatch dočkal mimo jiné vyššího výkonu či automatické převodovky. Na motorový prostor sáhnuto nebylo, i30 N tak bude dále pokračovat s přeplňovaným dvoulitrem naladěným na 280 koní, s nímž v základu bude spojen šestistupňový manuál. Stejně jako zůstává u adaptivního podvozku, sportovního výfuku či 19palcových kovaných kol. U těch je ale nově možné počítat s matně šedým povrchem. Exteriérové změny pak uzavírají červeně lakované prahy.
Uvnitř je největší novinkou příchod nového 10,25palcového digitálního přístrojového štítu, který trůní za přepracovaným volantem. Na něm se nyní objevilo červené tlačítko usnadňující přístup k režimu N Grin Shift, kdy je možné počítat s rychlejší odezvou převodovky, odemčením plného potenciálu motoru a výfuků, a to na dobu 20 sekund. Opomenout pak nesmíme ani na nové čalounění předních sedadel, které párují kůži a Alcantaru. Mimo to pak Hyundai ještě rozšířilo bezpečnostní výbavu třeba o detekci chodců.
O ceně se australské zastoupení zatím nezmiňuje, dnes vůz startuje na 50 692 AUD, tedy asi 780 tisících korunách. Něco takového nás vlastně nemuselo zajímat, pikantní ale je, že v Austrálii je dostupný přesně ten vůz, který se vyrábí v českých Nošovicích. Závidíme tedy lidem z druhého konce světa, že si mohou koupit vůz, který se vyrábí přímo v naší zemi, ale jeho prodej je tu zapovězen navzdory zájmu zákazníků z vůle automobilky, která ho vyrábí. To je skutečně smutný paradox.
Druhý facelift i30 N je zvenčí prakticky nepostřehnutelný, uvnitř pak jde hlavně o digitální přístrojový štít. Auto se dál vyrábí v Česku, u nás ani jinde v EU ale k mání není, Hyundai se rozhodlo tu dál nabízet jen bláznivě drahý a těžký elektrický Ioniq 5 N. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai, Drive
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025 - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea včera 17:26
- Perné měsíce před MotoGP. Úpravy v Brně si žádají i příznivé počasí, říká ředitel okruhu včera 14:26
- Most: Přípravy na novou sezónu v plném proudu včera 10:00
- V Jerezu dnes Schrötter před Tobou a Alcobou 22.1.2025
- V Jerezu na testech nejrychlejším Bulega před Iannonem a Reddingem 22.1.2025
Nejčtenější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
25.12.2024 - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
25.12.2024 - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
26.12.2024 - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
26.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva