Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levná čínská Škoda Superb se začíná prosazovat v Evropě, už je třetím nejprodávanějším modelem značky
21.5.2024 | Petr Miler
Proč si někdo myslí, že Číňané s takovými auty nemohou zabodovat i jinde než u sebe doma? Však pořád představují hromadu hodnoty. A když se dočkají té správné cenovky, mnoha lidem je zjevně jedno, jestli si říkají Škoda nebo třeba Chery.
Některým se tato slova nebudou líbit, před realitou ale nemá smysl utíkat. Dnes už je holým faktem, že když protiruské sankce znemožnily mimo jiné škodovce prodávat své vozy v Rusku, vycítili Číňané příležitost a do Evropy zamířili s dalšími svými modely s cílem uspět nejen v Rusku, ale i na starém kontinentu jako takovém.
Jednou z řady značek, které se takto zkouší posunout dál, je relativně etablované Chery. Také tahle automobilky už dříve potvrdila, že do Evropy jako celku přijde hned s několika modely, u nichž některé mají až nebezpečně blízko tomu, co známe z portfolia Škody. Našli bychom přímého soupeře Octavie i několika SUV, dnes si ale znovu posvítíme na velký model Arrizo 8. Ten se loni začal prodávat v Rusku s cílem získat si srdce zákazníků Škody Superb. A nedá se říci, že se mu to nedaří. Než se ale dostaneme k dalším detailům, připomeňme si, čím Arrizo 8 vlastně je.
Jde o už opravdu velký vůz s délkou 4 780 mm, šířkou 1 843 mm, výškou 1 469 mm a rozvorem 2 790 mm. Jedná se tedy o opravdu přímého konkurenta Škody Superb s jen nepatrně odlišnými rozměry, jakkoli jeden rozdíl tu je - Superb je liftbackem hrajícím si na sedan, Arrizo 8 je klasickým sedanem. Není to tedy tak praktické auto a čeští zahrádkáři nebudou z přístupu do zavazadelníku šťastní. To je ale asi tak všechno, co mu lze otevřeně vyčíst. Jinak působí opravdu dobře jak zvenčí, tak zevnitř. V podstatě dělá dojem noblesnějšího auta, než jakým je Superb, třebaže ani ten se zkrátka nedrží. Nevíme, jak tento vůz jezdí, na ztvárnění exteriéru i interiéru si ale Číňané dali záležet a nedokážeme si představit, že by jím kohokoli soudného mohli odradit.
Pokud jde o techniku, vůz je v Číně nabízen s vícero motory, v Evropě je ale k dispozici zatím jen jedna pohonná jednotka - přeplňovaná jedna-šestka naladěná na 186 koní výkonu a 290 Nm točivého momentu, kdy obojí na přední kola posílá sedmistupňový dvouspojkový automat. To nezní špatně, pozdější rozšíření nabídky má tuto jednotku doplnit z obou stran - nejprve se má objevit v prodeji motor 1,5 turbo se 156 koňmi, následně má dorazit verze s přeplňovaným dvoulitrem s 254 koňmi. Sedmistupňový dvouspojkový automat a pohon předních kol budou standardem vždy. Aktuálně dostupné provedení akceleruje na stovku za 8,9 sekundy, což není zlé, maximální rychlost Číňané neuvádí.
Výbavu ale rozepisují do detailu, tady se mají čím chlubit. V interiéru se už v základu počítá se dvěma 12,3palcovými displeji, dřevěnými dekory a koženým čalouněním. Je to vůz určený náročnější klientele, tedy alespoň té čínské, přesto je naší optikou v Číně k mání skoro za hubičku. Aktuální základ s 16" koly a relativně skromnou výbavou (pořád ale dostanete věci jako klimatizaci, bezklíčový vstup a start nebo palubní Wi-Fi) stojí pouhých 108 900 CNY, tedy asi jen 342 tisíc Kč. A i absolutní vrchol s prvky, které kolikrát nekoupíte ani do dost luxusních aut vyjde na 132 900 CNY, tedy asi 418 tisíc Kč. To jsou ceny jako z pohádky, však základní Superb u nás dnes vyjde na 935 tisíc Kč a nemá ani lepší motor, ani lepší výbavu, v obou případech je na tom naopak citelně hůř.
Nabídnout tu Číňané tohle auto za podobnou cenu kdekoli v Evropě, mají vystaráno, jenže ono to dost dobře nejde. V Rusku tak vůz nabízí od 2 600 000 rublů, což je asi 650 tisíc Kč. To už není taková nádhera, protože by ale srovnatelný Superbu stál dost přes milion, pořád jde hovořit o láci. A tak to stačí na téměř okamžitý úspěch. Chery informuje o tom, že v dubnu prodalo v Rusku rekordních 12 867 vozů za jediný měsíc, což je o 38,9 % vyšší číslo než loni. Za čtyři měsíce je pak na znovu rekordních 44 760 vozech, o 51 % výš než loni. A Arrizo 8 na tom má stále větší podíl.
Nejoblíbenějšími modely zůstávají dvě SUV z řady Tiggo, do první trojky se ale poprvé dostal právě čínský Superb, který si nyní kupuje okolo 1 200 lidí za měsíc. To už není zanedbatelné, Rusové navíc mají nejčastěji volit vyšší specifikace, nikoli základní Comfort za zmíněnou cenu. Ostatně stačí připlatit jen 350 tisíc rublů (asi 87 tisíc Kč) a místo základního provedení dostanete hned nejvyšší úroveň výbavy Ultimate SE. Standardem je pak mj. deset airbagů, kožený interiér, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, automatická klimatizace, multimediální systém s navigací, 360° kamery, přední a zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat, sada elektronických asistentů, světelné a dešťové senzory, bezklíčový vstup, dálkové startování motoru, 18palcová kola ,vestavěný videorekordér, panoramatická střecha, vestavěný osvěžovač vzduchu nebo zlaté dekory na karoserii.
Jestli by vás to všechno přimělo alespoň uvažovat o tom, že byste dali vale škodovce, musíte posoudit sami. Vážný konkurent je to ale každopádně a v Rusku se expanze Chery stejně jistě nezastaví. Pro Číňany dnes není snazší cesty, jak poznat evropský vkus, v tom je jejich řádění v Rusku podceňováno.
Chery Arrizo 8 v provedení pro Evropu podle nás vypadá dobře, je vybavené až na půdu a stojí zásadně méně než srovnatelná Škoda Superb. Diví se někdo jeho úspěchu? Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
včera - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
včera - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024
Nejnovější články
- Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne
před 39 minutami - Šéf Stellantisu ani pod tíhou hroutících se prodejů Maserati nechápe, kde udělal chybu, auta nabízí zaměstnancům
před 2 hodinami - Po Německu došlo i na Čínu. VW po sérii neúspěchů zavře továrny na svém největším trhu, Škoda má úplně skončit
před 3 hodinami - Nový limitovaný Mercedes oslavuje roky proher ve Formuli 1, zaujme jen tím, jak okatě zkouší tahat z lidí peníze
před 5 hodinami - Zlaté časy evropských automobilek v Číně skončily. Dřív si kupovaly čínské firmy, teď si ony kupují je
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva