Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný čínský soupeř Škody Octavia je hit. Originál poráží na hlavu, při jeho ceně není divu
8.2.2021 | Petr Miler
Pokud si myslíte, že Škoda Octavia je symbolem skvělé hodnoty za peníze, pak asi netušíte, co proti ní nasadili Číňané. Srovnatelný liftback startuje s cenou pod 200 tisíc Kč a prodává se stále lépe - už třikrát lépe než škodovka.
Baojun, jedna ze značek čínsko-amerického konglomerátu SAIC-GM-Wuling, začala loni v srpnu na domácím trhu prodávat model RC-5. Za normálních okolností by to bylo jedno z mnoha čínských aut, o kterých u nás nemusíme vědět, tohle je ale přece jen z jiného těsta. Vůz se totiž už od loňského jara profiluje jako přímý konkurent Škody Octavia, která i na největším trhu světa patřila mezi velmi oblíbené vozy. Teď už o tom ale jinak než v minulém čase hovořit nelze.
Model RC-5 skutečně sází na stejné přednosti - jde o poněkud hypertrofované auto nižší střední třídy, které chce na podvozku s větším rozvorem nabízet ještě více prostoru než Škoda. Standardně jde o liftback, což je v této třídě obecně neobvyklé, navíc je nabízen také jako kombík RC-5W, což je pro změnu neobvyklé v Číně. Co je ale nakonec nejpodstatnější, oba vozy Baojun poslal do prodeje za ceny, ze kterých se lidem od Škody musí protáčet panenky.
Ač auto mělo původně stát víc, do podeje vlétlo s ceníkem plným neuvěřitelně nízkých cifer. Liftback se v Číně nakonec začal prodávat za 59 800 yuanech, tedy asi 198 tisíc Kč, a kombík RC-5W za 72 800 CNY, asi za 241 tisíc korun. To jsou vážně neskutečně nízké sumy za auto, které je 4,69 metru dlouhé, 1,81 metru široké, 1,49 metru vysoké a rozvor mezi nápravami se drží hodnoty 2,7 metru.
V základním provedení je vůz osazen 1,5litrovou atmosférou (99 koní), zvolit je možné také stejně objemné turbo (147 koní). K mání pak bude šestistupňový manuál nebo automat CVT. A z výbavy jsou pro auto k dispozici prvky jako hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilu, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí nebo pokročilý jízdní asistent spoléhající na kameru s vysokým rozlišením a radary s dosahem 120 resp. 160 metrů. Ani vrcholná verze pak nestojí víc než 109 800 CNY, což je 364 tisíc Kč.
Jde o pozoruhodně zajímavou nabídku, přesto bylo otázkou, jak na ni Číňané zareagují. Dnes už je jasné, že Baojun trefil desítku a přes pomalý nájezd prodejů v posledních měsících loni prodal 26 766 aut. A mířil stále vzhůru - jen v prosinci šlo o 7 243 aut, což je vzhledem k roztříštěnosti čínského trhu a velikosti Baojunu (prodává okolo půl milionu aut všech modelů) sympatické číslo.
Jeho úspěch se nejlépe zračí ve stínu propadajícího se zájmu o Octavii. Ta za stejné období oslovila méně lidí a v prosinci už si našla jen 2 153 kupců, méně jak třetinu toho, co Baojun. A to je třeba dodat, že Octavia skutečně byla v Číně bestsellerem - v předchozích letech si snadno našla i 12 až 16 tisíc kupců za měsíc, teď stále více přepouští pozice podobně koncipovaným konkurentům. A RC-5 je z nich momentálně nejúspěšnější.
Vypadá to, že Číňanům zblázněných spíše do sedanů a SUV nejsou ani liftbacky a kombíky vůbec cizí, zvláště pokud jsou doplněny zajímavou cenovkou. Asi by nebylo od věci, kdyby se RC-5 objevilo s alespoň trochu podobně atraktivními cenami v prodeji také v Evropě. Velká a dostupná auta na místním trhu zoufale chybí a Octavie se s cenami dostala už mimo dostřel spousty obyčejných lidí.














Baojun RC-5 boduje v Číně jako liftback RC-5... Foto: SAIC-GM-Wuling
...i kombík pojmenovaný RC-5W. Foto: SAIC-GM-Wuling. Při jeho velikosti, specifikacích a cenách se skutečně není čemu divit. Grafika: SAIC-GM-Wuling
Zdroje: SAIC-GM-Wuling, JATO Dynamics
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 8 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejčtenější články
Carlos Tavares dostal za přivedení Stellantisu do problémů nepochopitelně mnoho peněz, domů si po odchodu nese miliardy
1.3.2025V Evropě zaříznutá Honda Accord se jinde dál úspěšně prodává už v 11. generaci. A čeká ji další modernizace
1.3.2025Jedna analytická firma za druhou označují Nissan za odpad. Pod šéfem se houpe křeslo, namále má ale celá automobilka
2.3.2025Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 16:50 - GeneHawkins
- Rychlodotazy před 8 minutami - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? před hodinou - řidičBOB
- Genesis před 10 hodinami - lyly19
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI před 10 hodinami - aups68
- Policejní kontroly a měření včera - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) včera - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 včera - řidičBOB