Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lancia Ypsilon 2011: nová generace ve všech detailech
26.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
(2 x video) Tři měsíce po prvním odhalení zveřejnila Lancia kompletní specifikace nového Ypislonu. Pojďme si ho rozebrat do posledního šroubku.
Od roku 1985, kdy byla Lancia Ypsilon uvedena na trh, se jí prodalo přes 1,5 miliónu kusů. To sice nenaznačuje kdovíjaký úspěch, ale své zákazníky si zjevněnašla. Největším odklonem od předchozích tří generací, které se orientovaly především na luxus v segmentu nejmenších vozů, je přítomnost pětice dveří a orientace na větší „estetickou dynamiku“. V pořadí čtvrtá generace Ypsilonu má ambice být doposud nejúspěšnější malou Lancií a my si pojďme zrekapitulovat, co jí k tomu úspěchu může pomoci.
Lancii Ypsilon jsme si již zběžné představili před její Ženevskou premiérou a víte, že se jedná o jedinou skutečnou Lancii představnou v tomto roce, když nepočítáme přeznačkované modely Chrysleru. Bez zajímavosti v této souvislosti není, že i Ypsilon se bude prodávat například ve Velké Británii pod značkou Chrysler, jinde ale zůstane Lancií. Malá Italka je tedy tak trochu výjimečným modelem v portfoliu značky a navíc stojí na základech oblíbeného malého Fiatu 500. Dobrý základ ale nemusí znamenat nutně ztrátu charakteru, jako jsme na to zvyklí v případě koncernu Volkswagen. Malý Ypsilon má podle výrobce alternativou pro ty, kteří od takto malého auta očekávají také nadstandardní luxus.
Lancia je na rozdíl od výše zmiňovaného Fiatu 500 výrazně větším automobilem a co je hlavní, má k dispozici již výše zmiňovaný pár dveří navíc. Ty jsou elegantně maskované, takže na první pohled budí Lancia Ypsilon dojem velmi kompaktního třídveřového vozidla. Kliky dveří jsou skryty v C sloupcích karoserie, ale popravdě se nejedná o nějakou novinku, neboť podobný systém najdeme třeba u některých modelů Alfy Romeo, Seatu nebo Hondy. Fiat 500 je velmi malé auto, a pokud konstruktéři chtěli mít Ypsilon jako opravdu použitelné pětidvéřové auto, pak museli logicky přistoupit ke zvětšení rozměrů. To se týká především rozvoru náprav, kde je nárůst o citelných 300 mm na 2 390 mm, s čímž jde ruku v ruce výsledná délka 3 840 mm. Šířka 1 670 mm a výška 1 510 mm jsou v rámci kompaktního segmentu poměrně běžnými hodnotami.
Svébytnost a sportovnost je to, oč tu běží. Nový Ypsilon si klade za úkol být sportovnější a atraktivnější než doposud, což se u konkurence z prodejního hlediska velmi osvědčilo a Lancia si chce s novým modelem ukousnout z tržního koláče mnohem více než v minulosti. K celkovému vyznění dynamického mini mají dopomoci krom celkových tvarů také detaily ve formě LED koncových světel, xenonové světlomety nebo agresivnější větší přední maska. Pokud se podíváme na všechny doposud publikované obrázky, pak musíme zhodnotit, že posun od minulé generace je zde velmi zřetelný.
Lancia Ypsilon ale nechce přitahovat pouze svým exteriérem, a tak uvnitř najdeme opět svébytný moderní design s mnoha libůstkami, které jsou typické spíše pro vozy vyšších tříd. Z těch hlavních jmenujme LED podsvětlení přístrojové desky, speciální odhlučnění stropu či velká panoramatická střecha GranLuce pro výlety zalité sluncem. Praktickou i designovou „vychytávkou“ jsou ultratenká sedadla, která tak poskytují další cenné centimetry v interiéru pro cestující na zadních sedadlech. Pro náročnější zákazníky nabízí Lancia příplatkové vybavení, mezi které patří chytrý parkovací asistent, palubní systém Blue&Me či TomTom Live. Ze své malé Lancie Ypsilon tedy můžete vytvořit příjemný a hlavně vybavený kompakt.
Vše je dále umocněno širokou paletou individualizací exteriéru a interiéru malého Ypsilonu. S trochou představivosti si z nabízených 17 barevných provedení včetně dvoubarevných kombinací můžete z Ypsilonu vytvořit opravdový individuál. V interiéru můžete čarovat se šesti druhy čalounění a třemi úrovněmi výbavy (Silver, Gold, Platinum). Nabídka je završena třemi typy litých kol, které budou třešničkou na pomyslném dortu ladění exteriéru malé Lancie.
Auto se sebelepší výbavou a vzhledem je bez solidních motorů jako ryba na suchu. Lancia si motory pro svůj Ypsilon došla k Fiatu, který motory pro kompaktní třídu opravdu umí. V nabídce bude trojice nízko-objemových agregátů, které by měly tomuto malému auto poskytnutou dostačující dynamiku a vynikající spotřebu v městském provozu, kam je primárně určeno. Na své si přijdou zájemci o benzínové i dieselové motory a dokonce LPG.
Prvním motorem je osmiventilový čtyřválec o objemu 1,2 l s výkonem 51 kW (69 koní) a točivým momentem 102 Nm. Akcelerace z nuly na sto v tomto případě proběhne za 14,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 163 km/h. Tyto hodnoty nejsou jistě oslňující, ale vozidlu s hmotností něco málo přes 1 tunu poskytnou do městského provozu dostačující dynamiku a spotřebu v průměru okolo 4,5 l / 100 km. Nemůžeme zapomenout na emise CO2, které dosahují 115 g/km.
Zajímavějším agregátem je dvouválec 0,9 l TwinAir s výkonem 63 kW (85 koní) a 145 Nm točivého momentu. Tento motor může na první pohled vyvolávat posměšné reakce, ale jedná se o nejdynamičtější benzínovou volbu pro malou Lancii, která s ním zvládne sprint 0 - 100 km/h za slušných 11,9 sekundy a maximální rychlost 176 km/h. Spotřeba je navzdory extra výkonu oproti objemnějšímu čtyřválci ještě o nižší (4,2 l / 100 km) a rovněž emise byly staženy na 99 g/km. Tento motor disponuje také speciálním „eco“ módem, který za cenu snížení maxima točivého momentu (cca 100 Nm) nabídne ještě nižší spotřebu a tedy i emise.
Pro vyznavače naftových agregátů bude mít Lancia v nabídce prověřený motor s objemem 1,3 l, technologií MultiJet II a výkonem 70 kW (95 koní) a 200 Nm točivého momentu. Naftová Lancia Ypsilon se zvládne rozjet na 100 km/h za 11,4 s a bude atakovat rychlost okolo 183 km/h. Naftové chrochtání malého Ypsilonu bude vykoupeno průměrnou spotřebou okolo 3,8 l / 100 km a emisemi opět těsně pod 100 g/km.
Mezi nabídkou motorů zde bude také atmosféricky plněný čtyřválec 1,2l 8V upravený pro využití LPG a samozřejmě také benzínu. Tento agregát má výkon 51 kW (70 koní) a další parametry shodné se základní čtyřválcem popisovaným o několik odstavů výše. Průměrnou spotřebu při využití LPG Lancia neuvádí, ale lze na základě dosavadních zkušeností vyvodit, že průměrná spotřeba bude o něco vyšší než u benzínu. Vyšší spotřeba je zde vykoupena podstatně nižší cenou LPG, takže v reálném provozu bude tento model pravděpodobně tím nejúspornějším v nabídce.
Základní výbava Silver s čtyřválcem 1,2l 8V bude v základu stát přibližně 300 000 korun (počítáme dle aktuálního kurzu Eura). V tomto provedení naleznete 6 airbagů, ESP, všudypřítomný systém start-stop, asistent rozjedu do kopce, elektrické stahování oken, palubní počítač a výškově i podélně stavitelný volant. Ve výbavě Golf naleznete kožený paket pro volant a řadicí páku, elektrické vyhřívané zpětné zrcátka, loketní opěrku a manuální klimatizaci. Za to vše si připlatíte přibližně 30 tisíc korun.
Vrcholnou výbavou bude verze Platinum, která se stejným motorem přijde již na přibližně 365 000 korun. Návdavkem zde máme kožené čalounění interiéru, mlhovky, elektrická zadní okna, druhá řada sedadel s opěrkami hlav a luxusní 15“ kola. Další prodražení výsledné ceny bude závislé na volbě samotného motoru, kde budou příplatky za dvojici dalších uvedených motorů MultiJet II 1,3 a TwinAir 0,9. K dispozici bude krom manuální 5 stupňové převodovky k dispozici také robotizovaná převodovka DFN z produkce Magnetti Marelli. Cenám vozu jsme se ostatně již věnovali v našem starším článku.
Malou Lancii Ypsilon byste v autosalónech zahraničních dealerů značky mohli najít již v průběhu června tohoto roku. Kdy se vůz objeví na našem trhu zatím nevíme, oficiální české ceny by se ale od těch přepočtených italských neměly příliš lišit.
Další fotografie nové Lancie Ypsilon
Nová oficiální videa s Ypsilonem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva