Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lancia Stratos je zpátky, oficiálně
17.8.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Málokdo tomu věřil, ale nakonec je tomu tak. Dlouho spekulovaný projekt nové generace legendární Lancie Staros je skutečností. Samotná Lancia za ním ale nestojí.
Itálie dala světu spoustu slavných aut. Každého hned napadnou Ferrari, Lamborghini, Maserati či Alfy Romeo, jen pár nadšenců vzpomene slávy dnes skomírající Lancie. Ta na rychlostních zkouškách světových dosáhla ohromných úspěchů hned s několika modely. Lancie byly tak dobré, že jim svého času nikdo na světě nedokázal konkurovat. Když se automobilka na začátku minulé dekády z rallye šampionátu stáhla, bylo to jen pro to, že už jí účast v něm nepřinášela patřičný marketingový efekt. Všichni očekávali, že Lancia zvítězí a dalším vítězstím již nebylo možné cokoli získat. Naopak případná prohra by mohla mít efekt ryze negativní.
Jedním z modelů, který si získal přízeň fanoušků motorsportu na celém světě, byla Lancia Stratos HF. Vznikla vyloženě kvůli účasti Lancie na závodech rallye (ačkoli její homologační série v počtu 492 vozů ale byla vyrobena i pro silniční využitíú) a tomu odpovídal její charakter. Malé, lehké auto s aerodynamicky optimální karoserií Marcella Gandiniho sice nesl jméno odvozené od slova stratosféra, ale lépe by jejímu dalšímu působení odpovídalo označení kometa. Na kolbiště světových rallye se totiž vrhla v roce 1974, aby tento rok i další dva získala svým jezdům tituly světových šampionů. A úspěšná by jistě byla i dále, Fiat se ale rozhodl na rallye vyslat jiné koncernové vozy a nejslavnější éra Stratosu tím byla u konce. Ještě začátkem osmdesátých let ale vozy byly úspěšné v rukou jezdců netovárních týmů...
To všechno „vodnés'” čas, dalo by se říci, ale mnohým zůstal Stratos pevně zakořeněn v mysli. I v posledních letech se tak pravidelně vynořovaly spekulace o tom, že světlo světa spatří nová generace Stratosu, což bylo dokládáno i řadou obvykle velmi nevěrohodných špionážních snímků. Jenže to byla pravda, nyní je tu nový Stratos v plné kráse.
Za jejím znovuzrozením ale nestojí Lancia, jakkoli vůz nese její jméno a logo (otázkou je, zda legálně...), ale Michael Stoschek, majitel a šéf firmy Brose, německého výrobce autodílů. Ten si nechal nový Stratos vyprojektovat od Pininfariny a jeho někdejšího designéra Jason Castrioty (dnes vede designové oddělení Saabu). Výsledek můžete vidět sami - cílem bylo zachovat klasické tvary Stratosu a dát jím svěžejší vzhled a vše samozřejmě doplnit tou nejnovější technikou.
Vnitřnosti tak pocházejí z Ferrari 430 Scuderia, jednoho z nejlepších supersportů současnosti. Většina technických detailů bohužel zůstává pod rouškou tajemství, vůz však jistojistě nabídne rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 a relativní hmotnost jen 2,25 kg na koně (364 koní na tunu).
Další informace se jistě budou postupně dostávat na světlo, vše se pak dozvíme nejpozději v listopadu, kdy si novinka odbude svůj debut před novináři na okruhu Paul Ricard. Masovou produkci přesto neočekávejte - vůz sice nebude unikátní stavbou, ale v tuto chvíli se počítá jen s 25 vyrobenými kusy. Cenovka bude těmto „poměrům” jistě odpovídat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie