Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini potvrdilo svůj první vůz s turbem, Urus dostane unikátní V8
2.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zcela nový model značky nepoužije atmosférický desetiválec či dvanáctiválec. Místo toho vsadí na jednotku V8 twin-turbo, prý nikým jiným nepoužitou.
Italská automobilka již delší dobu prohlašuje, že přeplňované motory nejsou ideálními pohonnými jednotkami pro její sportovní modely, a tak pro ně žádné nenabízí, alespoň zatím. V případě SUV Urus ale bude situace jiná. Nakonec, tady by i turbo mohlo být pozitivem, a to především kvůli vyššímu výkonu v nízkých a středních otáčkách, což těžkému a aerodynamicky pochopitelně neoptimálnímu vozu sedne lépe. Takový je alespoň názor šéfa značky Stephana Winkelmanna a šéfa vývoje Maurizia Reggianiho, kteří aktuálně potvrdili, že Urus dorazí do výroby s přeplňovaným osmiválcem.
Pro Lamborghini jde o skutečný mezník v historii, dosud jediným továrním modelem bez atmosférického plnění byl prototyp SUV LM003, vůz blízký známějšímu Rambo Lambo, v jehož případě Italové použili 3,6litrový pětiválcový turbodiesel od VM Motori. Jelikož však tato pohonná jednotka produkovala pouze 150 koní, nedalo se v kombinaci s hmotností 2 700 kg mluvit o zrovna působivé jízdní dynamice. Z toho důvodu sériová výroba přeplňované verze nikdy neodstartovala, místo toho se Lamborghini vrátilo ke sporťákům a atmosférám.
My se pro změnu vrátíme k chystanému SUV, o jehož potvrzené osmiválcové jednotce Reggiani prohlašuje: „Při akceleraci a jízdě v terénu je opravdu důležité disponovat velkou mírou točivého momentu, neboť se rozjedete tak rychle, jak jen je to možné, a zároveň můžete velmi snadno vyváznout z kritických situací. Proto jsme se rozhodli, že turbo je pro supersportovní SUV nejlepší volbou. Motor musí být lehký a výkonný s točivým momentem v nízkých otáčkách, který vozu dodá elasticitu za všech okolností.“
Kromě toho šéf vývoje uvedl, že „na okruhu vůz plně demonstroval veškeré tyto schopnosti v rámci motoru a kontrolovatelnosti šasí. Na jaře pak budeme moci plně odzkoušet jeho terénní schopnosti.“ Přitom zároveň dodal, že pohonná jednotka je zcela unikátní a nikým jiným nepoužitá. Ačkoliv tedy čtyřlitrový osmiválec twin-turbo používá rovněž Audi a Bentley, u Lamborghini zjevně došlo k jeho nemalému přepracování, výsledkem čehož má být nejvyšší výkon ve své třídě.
Stephan Winkelmann pak jen dodal, že prototyp již řídil, přičemž byl překvapen jeho tempem a snadnou ovladatelností. Mimo to vůz nabízí rovněž dostatek komfortu a zpoza volantu máte spíše pocit, že řídíte sedan než SUV. To je prý pro značku velmi důležité, neboť pouze tímto způsobem se Urus může stát pravým Lamborghini. Na jízdní chování na silnici je přitom kladen při vývoji důraz, přesto by se italská novinka neměla ztratit ani v terénu.
Standardem se tedy stane pohon všech kol, na jednu poháněnou nápravu mohou fajnšmekři rovnou zapomenout. A to i přesto, že Lamborghini již má v plánu i speciální edice svého třetího modelu. Ty se ovšem mají zaměřit buď na vyšší tempo, nebo luxus. Prozatím však Winkelmann nechce jejich příchod nikterak konkretizovat, neboť vše je prozatím ve fázi myšlenky. „Možné je vše a my se vynasnažíme, abychom je představili po odhalení základní verze.“
Kromě toho se šéf automobilky rozpovídal také o venkovním designu, který je do značné míry hotov. Oproti konceptu se máme dočkat „mírných změn. Jakmile ovšem vůz uvidíte, okamžitě si vzpomenete na červený koncept, který jsme ukázali v Pekingu. Produkční verze je ovšem prostornější a má evoluční design. Je to mnohem čistší umělecké dílo než předchozí studie.“ Dočkat bychom se jí měli nejpozději v Ženevě 2018, pokud však prý vývoj bude postupovat rychle kupředu, není vyloučena ani premiéra ve Frankfurtu 2017.
Lamborghini Urus do výroby dorazí s čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo a standardním pohonem všech kol
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva