Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Huracán LP 580-2 je zmařená šance udělat pořádnou zadokolku
17.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
K Huracánu s pohonem zadních kol hleděli mnozí s očekáváními. Italové jej ale udělali jen takový, aby ani náhodou nebyl lepší než čtyřkolka.
To, o čem se ještě nedávno jen spekulovalo, je nyní skutečností. Lamborghini těsně před začátkem autosalonu v Los Angeles strhlo plachtu z Huracánu LP 580-2, tedy některými toužebně očekávané verze s pohonem pouze zadních kol. Taková koncepce sice vozu ubere něco ze skoro nekonečné „trakční jistoty”, ubere ale také desítky kilogramů hmotnosti, přidá čitelnější přenos výkonu a pochopitelně i prostor si s trakcí vozu více pohrávat, ať už si pod těmito slovy představíte cokoli.
Zní to jako zajímavá alternativa a ve výsledku ji tahle verze je, Lamborghini ale dalece nevyužívá její potenciál. Naopak, činí z ní záměrně „něco méně”, a to tak průhledně, až to bolí. Přitom by právě tato varianta mohla vedle univerzálnějšího provedení s pohonem všech kol nabízet více nejen řidičsky, ale i dynamiky. Nenabízí a hned vám povíme, proč.
Už z označení modelu jste jistě pochopili, že 5,2litrový desetiválec má v případě provedení s pohonem zadních kol maximální výkon pouze 426 kW (580 koní) namísto 448 kW (610 koní). Podobně poklesl i maximální točivý moment - 540 místo 560 Nm. Jde o ryze umělé opatření a na místě je ptát se, proč. Automobilka bude jistě později argumentovat tím, že výkon byl na zadokolku moc vysoký, ale to je nesmysl, oněch 30 koní a 20 Nm nedělá rozdíl mezi paličem pneumatik a klidnou silou.
Důvod je jinde - eliminací pohonu všech kol přišel Huracán o 33 kg hmotnosti (a i to je „uměle málo”, viz dále), a tak nyní váží jen 1 389 kg s rozložením 40 % na přední nápravě a 60 na zadní. Kdyby měl vůz stejných 610 koní, bude jistě ve většině situací - krom chvíle po startu z místa či na povrchu s nižší adhezí - rychlejší než čtyřkolka. To Lambo nechce, neboť čtyřkolka je jeho klenot, je dražší a nechce si samo dokazovat, že to bez ní jde někdy lépe i levněji. A tak je Huracán jako zadokolka uměle oslaben. Převodovka je stejná, výlučně automatická sedmistupňová (manuál by prý žádalo příliš malé procento kupců), a tak vůz zvládne stovku za 3,4 sekundy, tedy o 0,2 sekundy pomaleji než vůz s 610 koňmi a 4x4. A snížila se pochopitelně také maximálka - z 325 na 320 km/h.
Na okruhu by se přesto klidně mohlo stát, že pouhé oslabení motoru nebude stačit, Lambo tedy šlo ještě dále. Vůz dále zatížilo (vysvětluje to částečně i rozdíl „jen” 33 kg v hmotnosti) standardními ocelovými brzdami místo karbon-keramických, od kterých lze navíc očekávat horší výkony při opakované intenzivní deceleraci. Dílo je pak dokonáno odebráním aktivní aerodynamiky - prý zadokolka pohyblivý spojler nepotřebuje. Ačkoli tedy Italové hovoří o této verzi jako o té, která má lépe uspokojovat choutky nadšených řidičů, udělalo z ní spíše jakousi levnější variantu.
S tímto statutem koresponduje rovněž cena začínající na 150 000 Eur (cca 4,05 milionu Kč) „brutto” (bez lokálních daní a dalších poplatků) namísto 169 500 Eur (cca 4,58 milionu Kč), které musíte dát za provedení 610-4. A co dále za své peníze dostanete?
Jednak je to trochu odlišný vzhled, který souvisí i s oněmi aerodynamickými změnami. Na autě vidíme větší přední otvory pro přívod studeného vzduchu, přepracovaný difuzor, některé drobné prvky na zádi a již zmíněný, chybějící pohyblivý spojler. Vůz dále dostal jiné řízení pro preciznější zatáčení, jiné stabilizátory náprav a rekalibrovanou kontrolu trakce s jízdními režimy Strada, Sport a Corsa. O přenos výkonu na silnici se pak starají nové pneumatiky Pirelli PZero připravené přímo pro tento Huracán a obuté na 19" kolech Kari.
„Poloviční” Huracán pak dostal i další změny, které v rámci nového modelového roku získala i čtyřkolka. A mezi nimi třeba i tzv. LPI - Lamborghini Piattforma Inerziale. Toto řešení pracuje se senzorem umístěným v místě těžiště vozu, které třídimenzionálně sleduje veškeré pohyby karoserie a přizpůsobuje jim nastavení (příplatkového) adaptivního podvozku MRS (Magneto Rheological Suspension), odezvy řízení a stabilizačního systému.
Mezi dalšími známými novinkami je pak také možnost vypínání poloviny válců motoru s cílem snížit jeho zejména papírovou spotřebu. Ta tedy u zadokolky činí 11,9 l/100km, což odpovídá emisím 278 g CO2 na km.
Nechápejte nás špatně, za každé rozšíření nabídky jsme rádi a za zadokolku u jinak vesměs striktně „čtyřkolkového” Lamborghini obzvlášť. Jen nás prostě trápí, s jakou průhlednou vehemencí nepošlapat svůj marketing Lambo ke stvoření této verze přistoupilo. Udělalo dost, ale mohlo udělat víc. Stačilo vozu nechat původní výkon a všechny jeho standardní vychytávky a mohl tu být nový, ve spoustě případů rychlejší Huracán, který by většina klientů stejně nepreferovala. Teď je tu jen další Huracán, aby se neřeklo, že není. A je záměrně takový, aby ze sebe nedostával všechno, co by mohl. To je podle nás zmařená šance udělat věci pořádně...
Huracán LP 580-2 je zajímavý, ale mohl být ještě o dost zajímavější, stačilo uměle neomezovat jeho potenciál...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva