Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Egoista: italská stíhačka je tu, nemá ani dveře
12.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno) Lamborghini se vždy inspirovala letadly. Studie Egoista jde ale tak daleko, že by jí zřejmě nepohrdl ani Maverick z Top Gunu.
Doplněno 13.5.: Přidali jsme další oficiální snímky a upřesnili pár informací, se kterými Lambo zprvu dělalo drahoty. Vše podstatné najdete aktualizovaném v původním textu s doplněnou galerií.
Lamborghini po loňském odhalení Aventadoru J avizovalo, že bude vytvářet více takových zvláštních modelů stojících na základech aut ze své běžné produkce. Podobnou specialitku slíbila už na tento rok, jistě i proto, že letos slaví 50 let své existence. Role tohoto modelu sice bez pochyb připadla hlavně ženevskému Venenu, evidentně v tom ale nezůstane samo. Při příležitosti oslav padesátin došlo i na o poznání méně zvláštní Aventador Anniversario a Gallardo Anniversario, jejich omezenou výjimečnost ale jako by chtěl vyvážit další, teprve před pár hodinami představený počin docela jiného ražení - Egoista.
Jde o dárek šéfdesignéra koncernu Volkswagen Waltera de Silvy, který byl v noci odhalen při jedné z akcí pořádaných na počest padesátiletého jubilea Lamborghini. Jde o po všech stránkách zvláštní auto, od designu až po pojetí mnoha funkčních detailů a možná je i na italskou automobilku až příliš odvážné. Zatím se setkalo ze strany publika s vesměs rozporuplnými reakcemi, hlavně pro svůj svérázný vzhled. Na druhou stranu - italské sporťáky v posledních letech vždy připomínaly americký letoun Lockheed F-117 Nighthawk, též všelijak vyhlížející, ale velmi účinný stroj. A zdá se, že Egoista už si nebere servítky v tom se mu co nejvíce přiblížit.
Začít můžeme u jeho jména, které nenaznačuje, že musíte být sebestředný excentrik (i když to možná také...), abyste si podobné Lamborghini mohli a chtěli koupit. Auto je určeno pouze pro jednoho člověka, řidiče i pasažéra v jedné osobě, a podle svého tvůrce má „vyjádřit jeho osobnost až na entou”. Udělat jednomístné auto ale není žádný um, Eogista je výjimečnější - zcela postrádá dveře a nastupovat do něj můžete jen po vyklopení celého krytu kokpitu (a demontáži volantu), jako ve stíhačce. A vůz jde v přiblížení stíhacím letounům či helikoptérám (inspirací zde byl též zvláštně pokroucený vrtulník Apache) ještě dále - celý interiér je zcela samostatnou jednotkou a ačkoli o tom automobilka otevřeně nemluví, snad by mohla být i katapultována v případě hrozícího neštěstí. Lambo totiž o celé záležitosti hovoří jako o „jednotce pro přežití schopné izolovat a ochránit řidiče”.
Podobností se světem letadel je ale ještě více. Autu nechybí avionikům známá poziční světla, všimněte si také nápisů „Caution” a „No Step” na karoserii, které značí místa, kam není možné při nastupování šlapat. Do interiéru se napodruhé můžeme podívat dobře a také ten připomíná místo, které nejraději sedlal filmový Maverick - volant více připomíná podobné rozhraní u dopravních letadel, nechybí typicky letecké přepínače, vůz má zobrazovat nadstandardní množství údajů s pomocí head-up displeje (že by i zaměřovač?) a přítomna jsou též adekvátně střižená sedadla se čtyřbodovými pásy. Je to strohé, ale i luxusní, jak se u podobného Lamborghini dá očekávat.
O technice stále nevíme mnoho, jisté ale je, že auto pro svůj základ použilo techniku modelu Gallardo. Pohání jej tak motor 5,2 V10 s výkonem 600 koní umístěný před zadní nápravou, který svou sílu posílá na všechna čtyři kola přes automatickou převodovku. Dále víme, že vůz má vyroben hlavně z hliníku a uhlíkových vláken a měl by tedy být velmi lehký, konkrétnější informace ale zatím chybějí. Propracovaná má být také aerodynamika s aktivními prvky na podvozku, které se budou přizpůsobovat aktuálním jízdním podmínkám a požadavkům řidiče.
Vzhled vozu si můžete vychutnat (nebo se jím nechat znechutit, uvidíte...) zatím jen s pomocí jediné oficiální fotky a pák živých záběrů účastníků večera, při kterém byl odhalen. Je opravdu svérázný, my bychom k němu dodali jen tolik, že ani jeho „pokroucení” nemá být samoúčelné, neboť by spolu se speciálním lakem a použitím skel s nulovou odrazivostí mělo zajišťovat neviditelnost vozu pro radary, opět jako u F-117. Může jít jen o další připodobnění špičkovým leteckým produktům, ale třeba tentokrát setře i dopravní policie...
Na závěr přidáme už jen informaci o tom, že na přípravě vnějšího designu vozu se vedle Waltera de Silvy podílel také Alessandro D'Ambrosio (oba jsou Italové, navzdory německo-španělskému jménu šéfdeisgnéra Volkswagenu), interiér měl na starosti hlavně Stefan Sielaff. Auto je zatím prezentováno jen jako studie, dokonce jako „sen, který se nikdy nemá stát skutečností”. Ale máme zato, že Lamborghini nebude mít problém pár kousků vyrobit, pokud o to jeho zákazníci se zbytnými stamiliony Eur na kontech projeví zájem...









Oficiální snímky Lamborghini Egoista
O něco méně kvalitní, ale přesto výmluvné snímky vozu účastníků nočního představení
Živé foto: TeamSpeed
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 11 hodinamiTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva